أوضحت وزارة التجارة نسبة امتثال المتاجر الإلكترونية في التقييم الذي أُعلنت نتائجه أخيراً، وفق المعايير العشرة التي خضع لها 100 متجرٍ إلكتروني «في المرحلة الأولى».
ويهدف التقييم إلى رفع معدلات الامتثال، وحفظ وحماية حقوق المتسوقين، وتمكين المتاجر من الارتقاء بخدماتها.
وسجَّلت المتاجر الخاضعة للتقييم امتثال بنسبة 100% في معيار وجود موقع إلكتروني آمن وبجودة عالية الذي يقيس العناصر التالية: (سرعة الموقع، وسهولة الاستخدام، وتوفر حماية الأمن السيبراني)، وسجلت المتاجر امتثالًا بنسبة 99% في معيار توفر وسائل تواصل سهلة لخدمة العملاء لتمكين المتسوق من التواصل المباشر، ونسبة 99% في معيار توفر سياسة للاستبدال والاسترجاع واسترداد الأموال على المتجر.
نسب امتثال
وتراوحت نسب الامتثال بين 96% و91% للمعايير الأربعة التالية: (توفر سياسة لحماية بيانات المستهلك والخصوصية على المتجر، وتوفر سياسة حقوق وواجبات المستهلك للشحن والتوصل على المتجر، وإبراز رقم السجل التجاري وجميع التراخيص اللازمة على الصفحة الرئيسة للمتجر، وإبراز الرقم الضريبي وجميع التراخيص اللازمة على الصفحة الرئيسة للمتجر).
وسجلت نسب امتثال بين 79% و75% للمعايير الثلاثة التالية: (توفر سياسة للتعامل مع شكاوى ومقترحات العملاء على المتجر، وتوثيق المتجر الإلكتروني في المركز السعودي للأعمال، وتوثيق رابط المتجر الإلكتروني في السجل التجاري).
ويمكن الوصول إلى نتائج التقييم عبر موقع وزارة التجارة على الرابط: (www.spa.gov.sa/ar/w2393657).
«التجارة» تكشف نسب الامتثال بالمعايير الـ10 في تقييم «الإلكترونية»
9 سبتمبر 2025 - 18:10
|
آخر تحديث 9 سبتمبر 2025 - 18:10
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (الرياض)
The Ministry of Commerce clarified the compliance rate of e-commerce stores in the evaluation whose results were recently announced, according to the ten criteria that 100 e-commerce stores underwent "in the first phase."
The evaluation aims to raise compliance rates, safeguard and protect the rights of shoppers, and enable stores to enhance their services.
The stores subjected to the evaluation recorded a compliance rate of 100% in the criterion of having a secure and high-quality website, which measures the following elements: (website speed, ease of use, and availability of cybersecurity protection). The stores recorded a compliance rate of 99% in the criterion of providing easy communication channels for customer service to enable shoppers to communicate directly, and a rate of 99% in the criterion of having a return and refund policy available on the store.
Compliance Rates
Compliance rates ranged between 96% and 91% for the following four criteria: (availability of a policy for protecting consumer data and privacy on the store, availability of a policy for consumer rights and duties regarding shipping and delivery on the store, displaying the commercial registration number and all necessary licenses on the store's homepage, and displaying the tax number and all necessary licenses on the store's homepage).
Compliance rates between 79% and 75% were recorded for the following three criteria: (availability of a policy for handling customer complaints and suggestions on the store, documenting the e-commerce store in the Saudi Business Center, and documenting the link of the e-commerce store in the commercial registry).
The evaluation results can be accessed via the Ministry of Commerce's website at the link: (www.spa.gov.sa/ar/w2393657).
The evaluation aims to raise compliance rates, safeguard and protect the rights of shoppers, and enable stores to enhance their services.
The stores subjected to the evaluation recorded a compliance rate of 100% in the criterion of having a secure and high-quality website, which measures the following elements: (website speed, ease of use, and availability of cybersecurity protection). The stores recorded a compliance rate of 99% in the criterion of providing easy communication channels for customer service to enable shoppers to communicate directly, and a rate of 99% in the criterion of having a return and refund policy available on the store.
Compliance Rates
Compliance rates ranged between 96% and 91% for the following four criteria: (availability of a policy for protecting consumer data and privacy on the store, availability of a policy for consumer rights and duties regarding shipping and delivery on the store, displaying the commercial registration number and all necessary licenses on the store's homepage, and displaying the tax number and all necessary licenses on the store's homepage).
Compliance rates between 79% and 75% were recorded for the following three criteria: (availability of a policy for handling customer complaints and suggestions on the store, documenting the e-commerce store in the Saudi Business Center, and documenting the link of the e-commerce store in the commercial registry).
The evaluation results can be accessed via the Ministry of Commerce's website at the link: (www.spa.gov.sa/ar/w2393657).