أعلنت شركة «كرافت هاينز»، الرائدة في صناعة الأغذية والمشروبات في أمريكا الشمالية، (الثلاثاء)، عن قرارها بالتخلص التام من الألوان الصناعية في منتجاتها بالسوق الأمريكية بحلول نهاية 2027.
يأتي هذا القرار وسط ضغوط متصاعدة من وزير الصحة والخدمات الإنسانية الأمريكي، روبرت إف. كينيدي الابن، الذي يطالب الصناعة الغذائية بالتخلي عن الأصباغ الاصطناعية.
وأكدت الشركة أنها لن تُطلق أي منتجات جديدة تحتوي على ألوان صناعية (FD&C) بدءاً من اليوم.
وبحسب تقارير إعلامية، تشير الأرقام إلى أن نحو 90% من منتجات «كرافت هاينز» في الولايات المتحدة، من حيث حجم المبيعات، خالية بالفعل من الأصباغ الاصطناعية.
وسبق للشركة أن أزالت الألوان الصناعية من منتجها الشهير «كرافت ماك آند تشيز» عام 2016، بينما أشارت إلى أن كاتشب «هاينز» الطماطم لم يحتوِ على أصباغ صناعية منذ إطلاقه.
وأوضحت «كرافت هاينز» أنها ستعتمد على الألوان الطبيعية كبديل للأصباغ الصناعية، مع السعي لابتكار ألوان ودرجات لونية جديدة في الحالات التي لا تتوفر فيها بدائل طبيعية مطابقة.
وفي هذا الصدد، قال بيدرو نافيو، رئيس «كرافت هاينز» في أمريكا الشمالية: نسعى جاهدين لتعزيز استخدام الألوان الطبيعية أو الاستغناء عن الألوان تماماً في منتجاتنا، وهذا الالتزام يعكس رحلتنا نحو تقديم أغذية أكثر صحة.
وفي أبريل الماضي، كشف «كينيدي» أن إدارة الغذاء والدواء الأمريكية (FDA) تتعاون مع شركات الأغذية لإزالة الأصباغ الاصطناعية من الأسواق الأمريكية خلال عامين.
وأشار حينها إلى أن الصناعة وافقت طوعاً على هذه المبادرة، لكن كبرى الشركات مثل مارس، جنرال ميلز، كرافت هاينز، وبيبسيكو لم تؤكد في ذلك الوقت التزامها بهذا الهدف.
ويؤيد دعاة فرض حظر فيدرالي على الأصباغ الصناعية ضرورة الاعتراف بمخاطرها الصحية، بينما في المقابل، يحذر خبراء من أن التخلص من هذه الأصباغ دون أدلة علمية قاطعة قد يؤدي إلى تشريعات غذائية غير مدعومة بالعلم، ما يثير مخاوف بشأن مستقبل تنظيم الأغذية.
The company "Kraft Heinz," a leader in the food and beverage industry in North America, announced on Tuesday its decision to completely eliminate artificial colors from its products in the U.S. market by the end of 2027.
This decision comes amid rising pressure from U.S. Secretary of Health and Human Services, Robert F. Kennedy Jr., who is urging the food industry to abandon synthetic dyes.
The company confirmed that it will not launch any new products containing artificial colors (FD&C) starting today.
According to media reports, figures indicate that about 90% of "Kraft Heinz" products in the United States, in terms of sales volume, are already free from synthetic dyes.
The company previously removed artificial colors from its famous "Kraft Mac & Cheese" product in 2016, while noting that "Heinz" tomato ketchup has not contained synthetic dyes since its launch.
"Kraft Heinz" clarified that it will rely on natural colors as a substitute for synthetic dyes, while striving to innovate new colors and shades in cases where matching natural alternatives are not available.
In this regard, Pedro Navio, President of "Kraft Heinz" in North America, stated: "We are striving to enhance the use of natural colors or completely eliminate colors in our products, and this commitment reflects our journey towards providing healthier foods."
Last April, Kennedy revealed that the U.S. Food and Drug Administration (FDA) is collaborating with food companies to remove synthetic dyes from the U.S. markets within two years.
He noted at the time that the industry had voluntarily agreed to this initiative, but major companies like Mars, General Mills, Kraft Heinz, and PepsiCo did not confirm their commitment to this goal at that time.
Advocates for a federal ban on synthetic dyes emphasize the need to acknowledge their health risks, while experts warn that eliminating these dyes without conclusive scientific evidence could lead to food legislation unsupported by science, raising concerns about the future of food regulation.