أعلنت منصة التواصل الاجتماعي إنستغرام وصول عدد مستخدميها إلى أكثر من 3 مليارات مستخدم نشط شهريا، إذ كشفت المنصة المتخصصة في نشر الصور والفيديو نموا حديثا مدفوعا بشكل أساسي بخدمات الرسائل المباشرة ومقاطع الفيديو القصيرة المعروفة باسم ريلز والتوصيات.
ووفقا لآدم موسيري، رئيس إنستغرام التابعة لشركة ميتا بلاتفورمس، ستركز المنصة بشكل متزايد على هذه الميزات في الأشهر القادمة.
ومع ذلك، تخطط المنصة للسماح لكل مستخدم بتخصيص إعدادات الخوارزمية التي تختار توصيات المنشورات والفيديوهات القصيرة التي تظهر أمامه، كما ستسمح للمستخدم بالنظر عن كثب في كيفية عمل الخوارزمية التي كانت حتى الآن لغزا كبيرا للعديد من المستخدمين.
ستعرض صفحة إعدادات جديدة تقييم «إنستغرام» لاهتمامات المستخدمين، مما يتيح لهم حذف أو إضافة مواضيع، مما يمنح المستخدمين في النهاية مزيدا من التحكم في المحتوى الذي يشاهدونه.
وسيتمكن المستخدم من الانتقال إلى صفحة في الإعدادات تطلعه على ما تعتقد أنه يهمه، وإجراء جميع التغييرات التي يريدها، بحسب موسيري.
في البداية، ستؤثر هذه التغييرات على اختيارات المستخدمين للفيديوهات القصيرة في قسم ريلز، على أن تتبعها أقسام أخرى في المنصة في وقت لاحق.
وألمح موسيري إلى أنه في عصر التوجيه الآلي لمحتويات مواقع التواصل الاجتماعي اعتمادا على بيانات المستخدمين: «لا تزال متابعة الحسابات مهمة، ولكن ليس بالقدر الذي كانت عليه سابقا».
ونتيجة لذلك، أصبح المستخدمون أكثر اهتماما بتعديل خوارزمياتهم بدلا من متابعة حسابات محددة.
في قطاع ريلز، تنافس «إنستغرام» منصة الفيديوهات تيك توك الذي تواجه غموضا بشأن مستقبلها في الولايات المتحدة منذ شهور.
وتتجه عمليات «تيك توك» في الولايات المتحدة الآن نحو بيع محتمل إلى مستثمرين أمريكيين.
في الوقت نفسه، رسخت منصة يوتيوب المملوكة لشركة غوغل مكانتها كمنصة فيديوهات قصيرة من خلال قسم شورتس (للفيديوهات القصيرة).
وتعتمد منصة تيك توك بصورة أكبر على خوارزميتها في تحديد الفيديوهات، التي تظهر لأي مستخدم، على أساس الفيديوهات التي يشاهدها المستخدم لفترة طويلة أو يتجاوزها بسرعة إلى فيديو آخر.
The social media platform Instagram has announced that its number of active users has reached over 3 billion monthly users, revealing recent growth primarily driven by direct messaging services, short videos known as Reels, and recommendations.
According to Adam Mosseri, head of Instagram, which is part of Meta Platforms, the platform will increasingly focus on these features in the coming months.
However, the platform plans to allow each user to customize the algorithm settings that determine the recommendations for posts and short videos that appear in front of them, as well as allow users to take a closer look at how the algorithm works, which has been a major mystery for many users until now.
A new settings page will display Instagram's assessment of users' interests, enabling them to delete or add topics, ultimately giving users more control over the content they see.
Users will be able to navigate to a page in the settings that informs them about what Instagram thinks they might be interested in, and make all the changes they want, according to Mosseri.
Initially, these changes will affect users' choices for short videos in the Reels section, with other sections of the platform to follow later.
Mosseri hinted that in the era of automated content curation on social media based on user data: "Following accounts is still important, but not to the extent it used to be."
As a result, users have become more interested in modifying their algorithms rather than following specific accounts.
In the Reels sector, Instagram competes with the video platform TikTok, which has faced uncertainty regarding its future in the United States for months.
Operations for TikTok in the United States are now heading towards a potential sale to American investors.
At the same time, YouTube, owned by Google, has solidified its position as a short video platform through its Shorts section.
TikTok relies more heavily on its algorithm to determine which videos are shown to any user, based on the videos that the user watches for a long time or quickly skips to another video.