منذ عام 2016، أعلنت شركة تسلا بقيادة إيلون ماسك أن جميع سياراتها ستكون قادرة على القيادة الذاتية الكاملة دون تدخل بشري، غير أن مرور ما يقارب عقد من الزمن أثبت عكس ذلك، إذ لم يتحقق الحلم الذي رُوّج له على نطاق واسع.
إعادة تسمية مثيرة للجدل
في خطوة لافتة، أعادت تسلا أخيرا تسمية خاصية «القيادة الذاتية الكاملة» (Full Self-Driving) إلى «القيادة الذاتية الكاملة (تحت الإشراف)»، ما يعني أن وجود السائق لا يزال ضرورياً.
هذه التسمية الجديدة، التي رُصدت عبر موقع Electrek، تُعد اعترافاً غير مباشر بأن سيارات تسلا المنتجة بين 2016 و2023 غير قادرة على القيادة دون إشراف بشري.
تكلفة باهظة وخدمة محدودة
ورغم أن الشركة فرضت رسومًا تصل إلى 15 ألف دولار للحصول على هذه الميزة، فإن الواقع يؤكد أن ما يحصل عليه المستخدمون ليس سوى نظام مساعد للسائق شبيه بما تقدمه شركات السيارات الأخرى، بعيدًا عن مفهوم السيارة المستقلة بالكامل.
مكافآت ضخمة لماسك
المثير للجدل أن مجلس إدارة تسلا ربط جزءًا من حزمة تعويضات بقيمة تريليون دولار مخصصة لماسك، بقدرة الشركة على تحقيق 10 ملايين اشتراك نشط في خدمة FSD.
لكن التعريف الجديد للنظام جعل الهدف أسهل بكثير، إذ أصبح يشمل أي نظام يمكنه أداء «مهمات نقل» أو يتمتع بوظائف «شبيهة بالقيادة الذاتية»، حتى إن لم يكن مستقلاً تمامًا.
الحلم يتلاشى
ما وُصف سابقًا بأنه «سائق شخصي آلي» تحول اليوم إلى مجرد مجموعة متقدمة من أدوات المساعدة على القيادة، وهو ما يراه مراقبون انعكاسًا لأسلوب ماسك في المبالغة في الوعود ثم التراجع عند التنفيذ.
المشهد (كما وصفته بعض وسائل الإعلام) أشبه بـ«وعد بمستعمرة على المريخ» انتهى بسلسلة من انفجارات الصواريخ.
Since 2016, Tesla, led by Elon Musk, announced that all its cars would be capable of full self-driving without human intervention. However, nearly a decade later, the reality has proven otherwise, as the widely promoted dream has not been realized.
Controversial Renaming
In a notable move, Tesla has finally renamed the feature "Full Self-Driving" to "Full Self-Driving (Under Supervision)," which means that the presence of a driver is still necessary.
This new designation, spotted via Electrek, is an indirect acknowledgment that Tesla cars produced between 2016 and 2023 are not capable of driving without human oversight.
High Cost and Limited Service
Although the company has charged fees of up to $15,000 for this feature, the reality confirms that what users receive is merely a driver assistance system similar to what other car manufacturers offer, far from the concept of a fully autonomous vehicle.
Massive Rewards for Musk
Controversially, Tesla's board of directors tied part of a $1 trillion compensation package for Musk to the company's ability to achieve 10 million active subscriptions to the FSD service.
However, the new definition of the system has made the goal much easier, as it now includes any system that can perform "transportation tasks" or has "self-driving-like" functions, even if it is not fully autonomous.
The Dream Fades
What was previously described as a "personal robotic driver" has today turned into just an advanced set of driving assistance tools, which observers see as a reflection of Musk's tendency to exaggerate promises and then backtrack upon execution.
The scene (as described by some media) resembles a "promise of a colony on Mars" that ended with a series of rocket explosions.