حددت وزارة البلديات والإسكان، اشتراطات مغاسل الموتى إذ يشترط الحصول على الترخيص البلدي قبل البدء في أعمال التشغيل كما تُمنع ممارسة نشاط مخالف لما تم الترخيص له وتُمنع مزاولة النشاط بعد انتهاء الترخيص، إضافة إلى ذلك تُمنع ممارسة أي نشاط إضافي غير مدرج في الترخيص.
ووفقاً لهذه الاشتراطات، يُمنع وضع لافتات تحذيرية أو أي وسيلة كانت لمنع الوقوف أمام المغسلة والمواقف العامة.
ويُمنع استخدام مبنى المغسلة في تخزين المواد التي ليست لها علاقة بالنشاط، ويجب توفير صندوق الإسعافات الأولية في المغسلة.
ومهمات إدارة المغسلة والاستقبال، متابعة الأمور الإدارية لتوفير احتياجات تشغيل المغسلة واستخراج الترخيص البلدي وتصريح بناء وتشغيل للمغسلة من الأمانة أو البلدية. ومتابعة أداء فرق العمل للمغسلين الأساسيين والمتطوعين والمحتسبين، وتوعيتهم بالأحكام الشرعية في تجهيز الميت تغسيلاً وتكفيناً، لرفع قدراتهم وكفاءتهم العملية والعلمية. واستقبال المكالمات الهاتفية والتواصل مع ذوي المتوفى لطلب خدمة المغسلة.
واشترطت حسن استقبال ذوي المتوفى وتقديم المواساة لهم، والاطلاع والتأكد من توافر الأوراق الرسمية المطلوبة لاستقبال المتوفى، كذلك توزيع الجنائز على السائقين والمغسلين، ومتابعة جاهزية سيارات النقل والتجهيزات والمرافق والخدمات، وتقديم الخدمات لذوي المتوفى مثل تسهيل عملية نقل المتوفى من المستشفى إلى المغسلة المسجد للصلاة عليه والمقبرة لدفنه.
وجاء في الاشتراطات؛ متابعة توفير احتياجات التغسيل والتكفين كافة، والقيام بتنظيم مكان العمل واحتياجاته، وتوفير أحواض أو طاولات مجهزة ومخصصة لوضع الجثمان عليها للتغسيل، والقيام بتغسيل وتكفين الميت وفق الضوابط الشرعية.
وحددت المتطلبات الخاصة بالعاملين، بأن يكون المغسلون حاصلين على تصريح ممارس عمل بعد اجتياز الدورة التدريبية من الوزارة، وألا يقل عمر المغسل عن 25 سنة، ويكون المغسل سعودي الجنسية، و في حال كان العامل أجنبياً يجب أن يكون تحت كفالة نظامية، مع الالتزام بدليل التنظيم الموحد لبيئة العمل في منشآت القطاع الخاص.
The Ministry of Municipalities and Housing has set the conditions for mortuary services, requiring the acquisition of a municipal license before starting operational activities. It is prohibited to engage in any activity that is not covered by the license, and practicing the activity after the license has expired is also forbidden. Additionally, any additional activity not listed in the license is prohibited.
According to these conditions, placing warning signs or any means to prevent parking in front of the mortuary and public parking areas is prohibited.
The use of the mortuary building for storing materials unrelated to the activity is also prohibited, and a first aid kit must be provided in the mortuary.
The responsibilities of managing the mortuary and reception include overseeing administrative matters to meet the operational needs of the mortuary and obtaining the municipal license and construction and operational permit for the mortuary from the municipality. It also involves monitoring the performance of the work teams for the main washers, volunteers, and those responsible for the service, and educating them on the legal rulings regarding preparing the deceased for washing and shrouding, to enhance their practical and scientific capabilities. Additionally, it includes receiving phone calls and communicating with the relatives of the deceased to request the mortuary service.
It is required to receive the relatives of the deceased well and provide them with condolences, as well as to check and ensure the availability of the necessary official documents for receiving the deceased. Furthermore, distributing tasks related to funerals among drivers and washers, monitoring the readiness of transport vehicles, equipment, facilities, and services, and providing services to the relatives of the deceased, such as facilitating the process of transferring the deceased from the hospital to the mortuary, the mosque for prayers, and the cemetery for burial.
The conditions also include monitoring the provision of all needs for washing and shrouding, organizing the workplace and its requirements, providing basins or tables equipped and designated for placing the body for washing, and performing the washing and shrouding of the deceased according to legal regulations.
Specific requirements for workers state that washers must have a work permit after passing the training course from the ministry, and the age of the washer must not be less than 25 years. The washer must be of Saudi nationality, and if the worker is a foreigner, they must be under legal sponsorship, while adhering to the unified organizational guide for the work environment in private sector establishments.