تواصل وزارة الحج والعمرة جهودها الحثيثة ضمن خططها الاستباقية استعداداً لاستقبال ضيوف الرحمن في موسم الحج القادم 1447، الذي تبقى عليه 8 أشهر، مؤكدةً حرصها على تطوير الخدمات وتحسين التجربة الإيمانية لحجاج بيت الله الحرام، وذلك من خلال سلسلة من اللقاءات والمبادرات النوعية التي أُنجزت خلال شهر ربيع الأول.
وأوضحت الوزارة أنها نسقت مع ممثلي أكثر من (60) دولة عبر مكاتب شؤون الحج استعدادًا للموسم القادم، إضافة إلى عقد ما يزيد على (50) اجتماعًا مع الجهات المعنية ومكاتب شؤون الحج تنسيقًا لإطلاق مبادرة «الحافلات السعودية» الهادفة إلى رفع مستوى تجربة النقل لحجاج بيت الله الحرام.
واعتمدت منصة «نسك مسار» أكثر من (16) شركة لحجاج الخارج، وأنهت أتمتة دليل خدمات أكثر من (75) دولة عبر المنصة ذاتها، وتفعيل أكثر من (189) مركز ضيافة لضيوف الرحمن حتى الآن، إضافة إلى تأهيل أكثر من (24) شركة لتقديم خدمات لحجاج الخارج والتأكد من جاهزيتها.
وفي جانب المبادرات التطويرية، عقدت الوزارة أكثر من (25) ورشة عمل لتطوير الخدمات وتسهيل رحلة الحاج وتحسين تجربتهم، فضلاً عن إطلاق أكثر من (25) مبادرة مبتكرة تم اعتماد تنفيذها خلال موسم الحج القادم، وترخيص أكثر من (11) شركة لتقديم خدمات لحجاج داخل المملكة، إلى جانب البدء باستقبال طلبات مبادرات المسؤولية الاجتماعية بالوزارة، وإطلاق قاعدة بيانات خاصة بتسجيل الراغبين بالتطوع خلال موسم الحج القادم 1447.
وأكدت وزارة الحج والعمرة أن هذه الجهود تأتي ضمن خطتها الشاملة واستعدادها المستمر على مدار العام لموسم الحج القادم، في سبيل التحسين والتطوير المستمر الذي يهدف لرفع مستوى تجربة حجاج بيت الله الحرام، بما يواكب مستهدفات رؤية المملكة 2030 في خدمة ضيوف الرحمن وتيسير رحلتهم الإيمانية بكل يسر وطمأنينة.
The Ministry of Hajj and Umrah continues its diligent efforts as part of its proactive plans in preparation for receiving the guests of Allah in the upcoming Hajj season 1447, which is just 8 months away. It emphasizes its commitment to developing services and enhancing the spiritual experience for the pilgrims of the Sacred House of Allah, through a series of meetings and qualitative initiatives that were completed during the month of Rabi' al-Awwal.
The ministry clarified that it has coordinated with representatives from more than (60) countries through Hajj affairs offices in preparation for the upcoming season, in addition to holding over (50) meetings with relevant authorities and Hajj affairs offices to coordinate the launch of the "Saudi Buses" initiative aimed at elevating the transportation experience for the pilgrims of the Sacred House of Allah.
The "Nusuk Path" platform has approved more than (16) companies for foreign pilgrims, automated the service guide for over (75) countries through the same platform, and activated more than (189) hospitality centers for the guests of Allah so far, in addition to qualifying more than (24) companies to provide services for foreign pilgrims and ensuring their readiness.
In terms of developmental initiatives, the ministry has held over (25) workshops to enhance services, facilitate the pilgrim's journey, and improve their experience. Furthermore, more than (25) innovative initiatives have been launched and approved for implementation during the upcoming Hajj season, and more than (11) companies have been licensed to provide services for pilgrims within the Kingdom. Additionally, the ministry has begun receiving applications for social responsibility initiatives and launched a database specifically for registering those interested in volunteering during the upcoming Hajj season 1447.
The Ministry of Hajj and Umrah confirmed that these efforts are part of its comprehensive plan and ongoing readiness throughout the year for the upcoming Hajj season, aimed at continuous improvement and development to elevate the experience of the pilgrims of the Sacred House of Allah, in line with the objectives of the Kingdom's Vision 2030 in serving the guests of Allah and facilitating their spiritual journey with ease and tranquility.