ماهي الهوية السياحية التي أطلقها أمير منطقة المدينة المنورة الأمير سلمان بن سلطان بن عبدالعزيز، خلال احتفال المدينة المنورة باليوم الوطني ؟
هذه الرؤية والهوية الجديدة. تمثل أحد أهداف ومرتكزات تنمية القطاع السياحي وتعزيز مكانة المدينة كوجهة عالمية رائدة، انسجامًا مع مستهدفات رؤية السعودية 2030.
ويأتي إطلاق الهوية السياحية بالتزامن مع اليوم الوطني الخامس والتسعين، وانطلاقًا من حرص سموّه على أن تكون هذه المناسبة علامة فارقة في ذاكرة الأهالي والزوار، وتقديرًا لهم بأن يكون هذا الإطلاق بينهم، مواكبًا لهذه المناسبة الوطنية الغالية.
المدينة المنورة أدرجت في قائمة أفضل 100 وجهة سياحية عالميًّا لعام 2024، وفقًا لتقرير صادر عن «يورومونيتور إنترناشيونال»؛ مما يعكس مكانتها بصفتها إحدى أبرز الوجهات السياحية على المستوى الإقليمي والدولي.
وجاءت المدينة في صدارة المدن السعودية، وحلت في المرتبة الخامسة خليجيًّا، والسادسة عربيًّا، والسابعة على مستوى الشرق الأوسط، إضافةً إلى المرتبة 88 عالميًّا.
وأكدت هيئة تطوير منطقة المدينة المنورة أن هذا الإنجاز يأتي نتيجة للجهود الكبيرة التي تقدمها الأجهزة الحكومية والشركاء في القطاع الخاص بالمنطقة كافة، في إطار تحقيق مستهدفات رؤية المملكة 2030، التي تهدف إلى تعزيز قطاع السياحة وتنويع الاقتصاد الوطني.
ويعتمد التقرير على تقييم 55 مؤشرًا موزعًا على 6 محاور رئيسة، تشمل الأداء الاقتصادي والتجاري، والأداء السياحي، والبنية التحتية، والسياسات الجاذبة للسياح، والصحة والسلامة، والاستدامة؛ مما يعكس جاهزية المدينة المنورة لتقديم تجربة مميزة لضيوف الرحمن وتعميق تجربتهم خلال زيارتهم إلى حاضنة ثاني الحرمين الشريفين.
وتمكنت المدينة المنورة من الجمع بين مكانتها الدينية وتطويرها بصفتها وجهةً سياحيةً حديثةً، إذ شهدت السنوات الأخيرة العديد من المشاريع الإستراتيجية التي استهدفت تحسين تجربة الزوار، مثل تعزيز خدمات ضيوف الرحمن، وتطوير البنية التحتية، ورفع كفاءة المرافق السياحية، وتفعيل المواقع التاريخية، وإطلاق العديد من المبادرات والبرامج التي أسهمت بشكل حيوي في تحقيق هذه النقلة النوعية وأثرت إيجابيًا في تحسين جودة حياة سكانها وتعزيز تجربة زوارها على مدار العام.
ويُعد هذا الإنجاز شهادة عالمية على مكانة المدينة المنورة في قائمة المنافسة على الوجهات السياحية، ودليلًا على نجاح إستراتيجية المملكة في تعزيز تنافسية المدن السعودية على المستوى الدولي، إذ أصبحت المدينة المنورة وجهة سياحية متكاملة تجمع التراث الثقافي والتاريخي وتطور الخدمات والبنية التحتية، في ظل رعاية وعناية حكومة خادم الحرمين الشريفين وسمو ولي العهد ضمن رؤية المملكة الطموحة؛ مما يدفع نحو مزيد من التطوير والاستثمار في المدينة المنورة ويعزز مكانتها وجهةً عالميةً فريدة تستقطب ملايين الزوار سنويًا.
What is the tourism identity launched by the Prince of Medina, Prince Salman bin Sultan bin Abdulaziz, during the celebration of Medina's National Day?
This new vision and identity represent one of the goals and pillars of developing the tourism sector and enhancing the city's status as a leading global destination, in line with the objectives of Saudi Vision 2030.
The launch of the tourism identity coincides with the ninety-fifth National Day, stemming from His Highness's keenness for this occasion to be a landmark in the memory of residents and visitors, and in appreciation for them to have this launch among them, coinciding with this precious national occasion.
Medina was listed among the top 100 global tourist destinations for 2024, according to a report issued by "Euromonitor International"; reflecting its status as one of the most prominent tourist destinations at the regional and international levels.
The city ranked first among Saudi cities, fifth in the Gulf region, sixth in the Arab world, seventh in the Middle East, and 88th globally.
The Medina Development Authority confirmed that this achievement comes as a result of the significant efforts made by government agencies and partners in the private sector throughout the region, within the framework of achieving the objectives of Saudi Vision 2030, which aims to enhance the tourism sector and diversify the national economy.
The report relies on the evaluation of 55 indicators distributed across 6 main axes, including economic and commercial performance, tourism performance, infrastructure, tourist-attractive policies, health and safety, and sustainability; reflecting Medina's readiness to provide a distinguished experience for the guests of the Merciful and deepen their experience during their visit to the home of the two holy mosques.
Medina has managed to combine its religious status with its development as a modern tourist destination, as recent years have witnessed many strategic projects aimed at improving the visitor experience, such as enhancing services for the guests of the Merciful, developing infrastructure, increasing the efficiency of tourist facilities, activating historical sites, and launching numerous initiatives and programs that have significantly contributed to achieving this qualitative leap and positively impacted the quality of life for its residents and enhanced the experience of its visitors throughout the year.
This achievement is a global testament to Medina's status in the competition for tourist destinations and evidence of the success of the Kingdom's strategy in enhancing the competitiveness of Saudi cities at the international level, as Medina has become a comprehensive tourist destination that combines cultural and historical heritage with the development of services and infrastructure, under the care and attention of the Custodian of the Two Holy Mosques and His Royal Highness the Crown Prince within the ambitious vision of the Kingdom; driving further development and investment in Medina and enhancing its status as a unique global destination that attracts millions of visitors annually.