حددت وزارة التعليم الأعذار المقبولة للطلاب والطالبات المتغيبين عن اختبارات نهاية الفصول الدراسية خلال العام الدراسي الحالي 1447هـ. وبينت الوزارة، في دليل الاختبارات، أن على إدارة المدرسة إعداد جداول منظمة للاختبارات البديلة للطلاب المتغيبين بعذر، مشيرةً إلى أن الأعذار المقبولة عند تغيب الطالب هي: الطالب الذي يثبت بتقارير طبية معتمدة أن ظرفاً صحياً منعه من تأدية جميع الاختبارات أو بعضها أثناء فترة انعقادها، أو قبل انعقادها بفترة وجيزة، والطالب المرافق لأحد أفراد عائلته المنوم في المستشفى بموجب تقرير طبي معتمد، سواءً كان من داخل البلاد أو خارجها، والطالب الذي يتوفى أحد أفراد عائلته أثناء الاختبارات، أو قبل انعقادها بفترة وجيزة، والطالب الذي يتعرض للتعطيل من قبل الجهات الأمنية بسبب حادث مروري، أو ما شابهه بعد إثبات ذلك بإفادة رسمية من الجهة الأمنية والحالات المرضية أو الاستثنائية التي تقدرها لجنة التوجيه الطلابي في المدرسة.
وأوضحت الوزارة، يتم دراسة العذر من قبل لجنة التوجيه الطلابي بالمدرسة، ويُقبل من كان من الأعذار المذكورة سابقاً، وإذا لم يكن منها، فتقرر اللجنة مدى وجاهة العذر لدخول الطالب الاختبار البديل، فيما ترفع الحالات الخاصة لإدارة تقويم الأداء المعرفي والمهاري وتقديم الاستشارة المناسبة قبل الاختبار لمن يعاني من ظرف صحي يعيقه عن دخول الاختبار، وتأجيله لموعد الغائبين بعذر، وذلك بعد التأكد من عدم قدرة الطالب على أداء الاختبار بشكل يعكس المستوى الحقيقي للطالب مشيرةً إلى أنه يجب على مدير المدرسة والقائمين على الاختبارات التوضيح للطلاب بأن الذي يدخل الاختبار لا يحق له إعادته إلا في الدور الثاني.
«التعليم» تحدد الأعذار المقبولة لإعادة الاختبارات
21 سبتمبر 2025 - 00:41
|
آخر تحديث 21 سبتمبر 2025 - 00:41
تابع قناة عكاظ على الواتساب
عبدالله الدهاس (مكة المكرمة) aldhass@
The Ministry of Education has specified the acceptable excuses for male and female students who are absent from final exams during the current academic year 1447 AH. The ministry stated in the exam guide that the school administration should prepare organized schedules for alternative exams for students absent with an excuse. It indicated that the accepted excuses for a student's absence are: a student who provides certified medical reports proving that a health condition prevented them from taking all or some of the exams during their scheduled time, or shortly before they were held; a student accompanying a family member hospitalized with a certified medical report, whether from within the country or abroad; a student whose family member passes away during the exams or shortly before they are held; a student who is delayed by security authorities due to a traffic accident or similar incidents, after proving this with an official statement from the security authority; and medical or exceptional cases evaluated by the student guidance committee at the school.
The ministry clarified that the excuse is studied by the student guidance committee at the school, and those with the previously mentioned excuses are accepted. If the excuse is not among them, the committee decides the validity of the excuse for the student to take the alternative exam. Special cases are referred to the Cognitive and Skill Performance Evaluation Administration for appropriate consultation before the exam for those suffering from a health condition that hinders them from taking the exam, and postponing it to the date for absent students with an excuse, after confirming the student's inability to take the exam in a way that reflects their true level. It emphasized that the school principal and those responsible for the exams should clarify to the students that those who take the exam are not entitled to retake it except in the second round.
The ministry clarified that the excuse is studied by the student guidance committee at the school, and those with the previously mentioned excuses are accepted. If the excuse is not among them, the committee decides the validity of the excuse for the student to take the alternative exam. Special cases are referred to the Cognitive and Skill Performance Evaluation Administration for appropriate consultation before the exam for those suffering from a health condition that hinders them from taking the exam, and postponing it to the date for absent students with an excuse, after confirming the student's inability to take the exam in a way that reflects their true level. It emphasized that the school principal and those responsible for the exams should clarify to the students that those who take the exam are not entitled to retake it except in the second round.
