عملت الهيئة العامة للعناية بشؤون المسجد الحرام والمسجد النبوي على بناء بيئة رقمية متكاملة؛ لتعزيز كفاءة الأداء، ورفع جودة الخدمات المقدمة لضيوف الرحمن، ووظفت التكنولوجيا والتقنية الحديثة على نحو متزايد لخدمة الحاج والمعتمر والزائر من خلال إستراتيجية متكاملة؛ لتكون مواكبة للعصر الرقمي، ومدعومة بالمهارات والقدرات والأداء المتميز للموظفين والمنسوبين في الهيئة، وبلوغهم أعلى درجات الجودة والإنتاجية والكفاءة في مهماتهم الموكلة إليهم؛ بهدف تمكين ضيوف الرحمن من الوصول بسهولة ويسر إلى جميع الخدمات واستيعاب التنظيمات.
محتوى هادف
وأوضحت الهيئة أن بوابتها الرقمية أطلقت خلال العام 1446هـ 217 ألف كلمة من المحتوى الرقمي تمت ترجمتها، و2512 صفحة رقمية لإثراء رحلة القاصدين بمحتوى هادف ومفيد، و240 محتوى مرئياً ومسموعاً تعزز التفاعل الرقمي للمستخدمين من خلال 7 لغات عالمية لخدمة ضيوف الرحمن.
وأفادت أنها أطلقت 8 خدمات رقمية لضيوف الرحمن استفاد منها 3619608 قاصدين تغطي حجوزات ضيوف الرحمن وإثراء تجربتهم وتعزيز صوت المستفيد، مثل خدمة النقل الموحدة في الحرمين ونظام البلاغات المركزي راصد، وأطلقت كذلك 5 خدمات رقمية موسمية استفاد منها 1248423 متقدماً؛ تمكن المستفيدين من التقديم على الاعتكاف والحصول على تصاريح الإفطار والوظيفة الموسمية، إضافة إلى بث خطب الحرمين وخطبة عرفة، كما تعاملت الهيئة مع 12723 بلاغاً موسمياً.
تجربة ابتكارية
وبينت أنها أطلقت 8 أنظمة مؤسسية لدعم التحول الرقمي، شملت منصة التطوع وبوابة الدعم الفني، وإدارة المشاريع، والابتكار والتراسل الداخلي، والدخول الموحد والامتثال التشغيلي، ومنصة الترقيات، إضافة إلى 15 إجراءً وخدمة مؤسسية تم تطويرها و9 أنظمة للبنية التحتية وإدارة الشبكات، وأنشأت الهيئة مركزاً هندسياً للقيادة والتحكم؛ بهدف تعزيز الكفاءة التشغيلية، وعالجت 13 ألف تذكرة وبلاغ خلال 3 أشهر، وطورت أنظمة الرؤية الحاسوبية والحشود من خلال تقنيات متطورة وربطتها بـ2500 كاميرا و5 أنظمة لإدارة الحشود، وقدمت كذلك 12 تجربة تقنية ابتكارية حديثة في الحرمين الشريفين.
خدمات ذاتية
ودشنت الهيئة 24 مبادرة رائدة؛ بهدف تعزيز التحول الرقمي عبر تطوير الأرشفة الإلكترونية والاتصالات الإدارية، وتحسين الخدمات الذاتية في الحرمين الشريفين، وتطبيق أنظمة الهوية الرقمية إلى جانب تنفيذ خطة متكاملة للتعافي من الكوارث، وتفعيل الأمن السيبراني ومكتب البيانات والبنية المؤسسية.
وسعت الهيئة إلى حوكمة البيانات وتعظيم دورها من خلال 6 مجموعات لبيانات مفتوحة و11 سياسة معتمدة، إضافة إلى تطوير وإطلاق نسخة أولية من منصة دعم لاتخاذ القرار.
The General Authority for the Care of the Two Holy Mosques has worked on building an integrated digital environment to enhance performance efficiency and improve the quality of services provided to the guests of Allah. It has increasingly employed modern technology and techniques to serve pilgrims, Umrah performers, and visitors through a comprehensive strategy that keeps pace with the digital age, supported by the skills, capabilities, and outstanding performance of the employees and affiliates of the authority, aiming to achieve the highest levels of quality, productivity, and efficiency in their assigned tasks, with the goal of enabling the guests of Allah to easily access all services and understand the regulations.
Purposeful Content
The authority clarified that its digital portal launched 217,000 words of translated digital content during the year 1446 AH, and 2,512 digital pages to enrich the journey of the visitors with purposeful and beneficial content, along with 240 audio-visual contents that enhance the digital interaction of users in 7 global languages to serve the guests of Allah.
It reported that it launched 8 digital services for the guests of Allah, benefiting 3,619,608 visitors, covering the reservations of the guests of Allah and enriching their experience while enhancing the voice of the beneficiary, such as the unified transportation service in the Two Holy Mosques and the central reporting system "Rasid." It also launched 5 seasonal digital services that benefited 1,248,423 applicants, enabling beneficiaries to apply for I'tikaf, obtain iftar permits, and seasonal jobs, in addition to broadcasting the sermons of the Two Holy Mosques and the Arafah sermon. The authority also handled 12,723 seasonal reports.
Innovative Experience
It indicated that it launched 8 institutional systems to support digital transformation, including a volunteering platform, a technical support portal, project management, innovation and internal communication, unified access and operational compliance, a promotions platform, in addition to 15 procedures and institutional services developed and 9 systems for infrastructure and network management. The authority established an engineering center for leadership and control to enhance operational efficiency, processing 13,000 tickets and reports within 3 months, and developed computer vision and crowd management systems through advanced technologies, connecting them to 2,500 cameras and 5 crowd management systems. It also provided 12 modern innovative technical experiences in the Two Holy Mosques.
Self-Services
The authority launched 24 pioneering initiatives aimed at enhancing digital transformation through the development of electronic archiving and administrative communications, improving self-services in the Two Holy Mosques, implementing digital identity systems, alongside executing a comprehensive disaster recovery plan, activating cybersecurity, and establishing a data office and institutional infrastructure.
The authority sought to govern data and maximize its role through 6 open data groups and 11 approved policies, in addition to developing and launching a preliminary version of a support platform for decision-making.