أسهم تطبيق برنامج «حضوري» لمتابعة حضور وانصراف المعلمين والمعلمات بالمدارس، في ارتفاع طلبات الندب، و يسعى المعلمون إلى الانتقال لمدارس قريبة من مواقع سكنهم وبحسب مصادر «عكاظ»، ارتفعت طلبات الندب بنحو 20% مقارنة بالسنوات الماضية، بعد أن ألزم التطبيق الميدان التربوي بتسجيل الحضور والانصراف بدقة زمنية، ما اعتبره بعض المعلمين «افتقاداً للمرونة التي كانت متاحة سابقاً عبر التوقيع في الدفاتر». وأكد عدد من المعلمين أن التطبيق الجديد دفع بعضهم إلى طلب الندب بقرب منازلهم لتخفيف أعباء التنقل، و أن غياب المرونة في إثبات الحضور والانصراف «عبر الآلة» غيّر من سلوكيات الميدان التعليمي.
وتواجه إدارات التعليم ضغطاً متزايداً في التعامل مع الطلبات، إذ تخضع لمجموعة من الضوابط، أبرزها، وجود عجز في المدرسة المطلوب الندب إليها، مشفوعاً بخطاب استغناء من المدرسة الأساسية في حال وجود فائض، كما يندرج ضابط الموازنة في توزيع معلمي التخصص الواحد بين المدرستين، إضافة لدراسة الظروف الخاصة للمعلم أو المعلمة.
من جانبها، أوضحت وزارة التعليم عبر موقعها الرسمي أن الندب إجراء مؤقت لحين زوال الظرف، أما النقل فمخصص للحالات غير المؤقتة و أن خدمة الندب متاحة على مدار العام.
وأضافت أن الحالات الصحية تندرج ضمن الظروف الخاصة التي تُدرس بشكل فردي، وتشمل مرض المعلم أو أحد أفراد أسرته (الأبناء، الزوج أو الزوجة، أو والدة المعلم/المعلمة)، على أن يكون العلاج غير متاح في المنطقة التي يعمل بها.
The application of the "Hadhori" program to monitor the attendance and departure of teachers in schools has contributed to an increase in transfer requests. Teachers are seeking to move to schools closer to their residences. According to sources from "Okaz," transfer requests have risen by about 20% compared to previous years, after the application mandated the educational field to accurately record attendance and departure times. Some teachers considered this a "lack of flexibility that was previously available through signing in notebooks." A number of teachers confirmed that the new application prompted some of them to request transfers closer to their homes to reduce commuting burdens, and that the absence of flexibility in proving attendance and departure "through the machine" has changed behaviors in the educational field.
Education administrations are facing increasing pressure in dealing with requests, as they are subject to a set of regulations, the most important of which is the existence of a shortage in the school to which the transfer is requested, accompanied by a letter of relinquishment from the original school in case of surplus. Additionally, there is a regulation regarding the balance in distributing teachers of the same specialty between the two schools, along with studying the special circumstances of the teacher.
For its part, the Ministry of Education clarified through its official website that transfers are a temporary procedure until the situation changes, while permanent transfers are designated for non-temporary cases, and that the transfer service is available throughout the year.
It added that health cases fall under the special circumstances that are studied individually, including the illness of the teacher or a family member (children, spouse, or the teacher's mother), provided that treatment is not available in the area where they work.