أطلق وزير الموارد البشرية والتنمية الاجتماعية رئيس المجلس الوطني للسلامة والصحة المهنية المهندس أحمد بن سليمان الراجحي، اليوم، لائحة فحوصات اللياقة المهنية والأمراض غير المعدية؛ التي تهدف إلى الكشف المبكر عن الأمراض غير المعدية، وتعزيز صحة العاملين في بيئات العمل، وتقليل معدل الإصابات والأمراض المهنية، وضمان اختيار الأنسب لشغل المهن الحساسة, إضافة إلى رفع مستوى الوقاية في أماكن العمل، وتحسين جودة الحياة والصحة العامة للعاملين؛ بما ينعكس إيجابًا على سلامتهم وأدائهم وإنتاجيتهم.
وتسهم اللائحة في الحد من إصابات وحوادث العمل والأمراض المهنية عبر تعزيز إجراءات الفحوص الوقائية المبكرة، ورفع مستوى اللياقة البدنية والنفسية للعاملين، مما يضمن أداءهم لمهماتهم بكفاءة وأمان، إلى جانب تنظيم آليات الفحوص الطبية قبل التعيين والفحوص الدورية والاستثنائية لمزاولي المهن ذات المخاطر العالية؛ بهدف حماية صحة العاملين وتوحيد نماذج الفحص الطبي بما يتناسب مع طبيعة كل مهنة، وتشمل اللائحة إنشاء قواعد بيانات صحية شاملة، تدعم متخذي القرار، وتعزز الرقابة الوقائية، بما يسهم في تطوير بيئات العمل ورفع كفاءتها.
ويواصل المجلس الوطني للسلامة والصحة المهنية جهوده في تحسين مستوى الامتثال للمعايير الوطنية والاتفاقيات الدولية ذات الصلة، بما يعزز مكانة المملكة على خارطة المؤشرات العالمية في مجال السلامة والصحة المهنية.
The Minister of Human Resources and Social Development, Chairman of the National Council for Occupational Safety and Health, Engineer Ahmed bin Suleiman Al-Rajhi, today launched the regulations for professional fitness tests and non-communicable diseases; aimed at early detection of non-communicable diseases, enhancing the health of workers in work environments, reducing the rate of occupational injuries and diseases, and ensuring the selection of the most suitable individuals for sensitive professions, in addition to raising the level of prevention in workplaces, and improving the quality of life and public health of workers; which positively reflects on their safety, performance, and productivity.
The regulations contribute to reducing work injuries, accidents, and occupational diseases by enhancing early preventive testing procedures, and raising the physical and psychological fitness levels of workers, ensuring they perform their tasks efficiently and safely, along with organizing medical examination mechanisms before hiring and periodic and exceptional examinations for practitioners of high-risk professions; with the aim of protecting the health of workers and standardizing medical examination models according to the nature of each profession. The regulations include the establishment of comprehensive health databases that support decision-makers and enhance preventive oversight, contributing to the development of work environments and increasing their efficiency.
The National Council for Occupational Safety and Health continues its efforts to improve compliance with national standards and relevant international agreements, thereby enhancing the Kingdom's position on the global indicators map in the field of occupational safety and health.