أكدت وزارة التعليم أنها اطلعت على تجارب تعليمية ناجحة في 17 دولة بمختلف قارات العالم عند تقييمها لنظام الفصول الدراسية الثلاثة وعودة نظام الفصلين إلى قطاع التعليم بالمملكة اعتباراً من العام الدراسي الجديد ـ الذي أقره مجلس الوزراء أمس (الثلاثاء).
وبينت الوزارة أنها اطلعت على تجارب هولندا والدانمارك وأيرلندا وبريطانيا وكوريا الجنوبية وسويسرا وأستونيا وكندا وبلجيكا وفنلندا والسويد وأمريكا واليابان وبولندا وسولفينيا ونيوزيلندا وأستراليا. وأشارت إلى أنه تمت الاستفادة من المرئيات والمعلومات والبيانات والمستندات اللازمة للدراسة من خلال مشاركة منظومة التعليم والمنظمات الدولية والمراكز المتخصصة والوزارات والشركات والهيئات والمعاهد علاوة على إشراك نحو 41 جهة ذات علاقة.
وأوضحت وزارة التعليم أنها حرصت على مشاركة أصحاب المصلحة مثل الطلاب والطالبات وأولياء الأمور والمعلمين والمعلمات والعاملين في الميدان التربوي والتعليمي من خلال إجراء 225,637 استطلاعاً إلكترونياً ومجموعات تركيز ودراسات مقارنة معيارية ومقابلات مع خبراء رفيعي المستوى، والاطلاع على الوثائق والتقارير الدولية، مشيرةً إلى أن إقرار العام الدراسي بنظام فصلين دراسيين للأعوام الأربعة القادمة ارتكز على عدد من المكتسبات، منها مكتسبات قرار الدراسة بنظام الفصول الدراسية الثلاثة للأعوام السابقة والمحافظة عليها، والدراسات التي تمت لتقويم تجربة الدراسة بنظام الفصول الدراسية الثلاثة وآراء المختصين وقادة الرأي والقيادات التربوية والمعلمين وأولياء الأمور والطلاب، لضمان تكامل الرؤى، وصياغة نموذج يتسق مع التوجهات المستقبلية. لافتة إلى أن النتائج هي: معالجة الفاقد التعليمي، وارتفاع أداء الطلاب في الاختبارات الوطنية، واستمرار برامج التطوير المهني للمعلمين، وتطوير المناهج، وتحسين البيئة التعليمية، ورفع مستوى الحوكمة ومراقبة الالتزام، ومنح مزيد من الصلاحيات والمرونة للمدارس وتمكينها كنواة حقيقية للتغيير.
أشركت 41 جهة وأجرت 225,637 استطلاعاً إلكترونياً
بعد إقرار نظام الفصلين.. «التعليم»: اطلعنا على تجارب 17 دولة
6 أغسطس 2025 - 18:22
|
آخر تحديث 6 أغسطس 2025 - 18:22
تابع قناة عكاظ على الواتساب
عبدالله الدهاس (مكة المكرمة) aldhass@
The Ministry of Education confirmed that it has reviewed successful educational experiences in 17 countries across various continents when evaluating the three-semester system and the return of the two-semester system to the education sector in the Kingdom starting from the new academic year, which was approved by the Council of Ministers yesterday (Tuesday).
The ministry indicated that it has looked into the experiences of the Netherlands, Denmark, Ireland, Britain, South Korea, Switzerland, Estonia, Canada, Belgium, Finland, Sweden, the United States, Japan, Poland, Slovenia, New Zealand, and Australia. It noted that it benefited from the insights, information, data, and documents necessary for the study through the participation of the education system, international organizations, specialized centers, ministries, companies, authorities, and institutes, in addition to involving about 41 relevant entities.
The Ministry of Education clarified that it was keen to involve stakeholders such as students, parents, teachers, and educational field workers by conducting 225,637 electronic surveys, focus groups, benchmark studies, and interviews with high-level experts, as well as reviewing documents and international reports. It pointed out that the approval of the academic year with a two-semester system for the next four years was based on several gains, including the benefits of the decision to study under the three-semester system in previous years and maintaining them, the studies conducted to evaluate the experience of studying under the three-semester system, and the opinions of specialists, opinion leaders, educational leaders, teachers, parents, and students, to ensure the integration of visions and to formulate a model that aligns with future trends. It highlighted that the results include: addressing educational loss, improving student performance in national tests, continuing professional development programs for teachers, curriculum development, enhancing the educational environment, raising the level of governance and monitoring compliance, granting more powers and flexibility to schools, and empowering them as a true nucleus for change.
The ministry indicated that it has looked into the experiences of the Netherlands, Denmark, Ireland, Britain, South Korea, Switzerland, Estonia, Canada, Belgium, Finland, Sweden, the United States, Japan, Poland, Slovenia, New Zealand, and Australia. It noted that it benefited from the insights, information, data, and documents necessary for the study through the participation of the education system, international organizations, specialized centers, ministries, companies, authorities, and institutes, in addition to involving about 41 relevant entities.
The Ministry of Education clarified that it was keen to involve stakeholders such as students, parents, teachers, and educational field workers by conducting 225,637 electronic surveys, focus groups, benchmark studies, and interviews with high-level experts, as well as reviewing documents and international reports. It pointed out that the approval of the academic year with a two-semester system for the next four years was based on several gains, including the benefits of the decision to study under the three-semester system in previous years and maintaining them, the studies conducted to evaluate the experience of studying under the three-semester system, and the opinions of specialists, opinion leaders, educational leaders, teachers, parents, and students, to ensure the integration of visions and to formulate a model that aligns with future trends. It highlighted that the results include: addressing educational loss, improving student performance in national tests, continuing professional development programs for teachers, curriculum development, enhancing the educational environment, raising the level of governance and monitoring compliance, granting more powers and flexibility to schools, and empowering them as a true nucleus for change.