ربما لا نحتاج لأي لقب للدكتور عبدالله الزيد، فاسمه كفيل بكل الألقاب، فهو المعلم والقائد والمربي والإنسان الذي ترك أثراً لا يُنسى في كل من عرفه أو عمل معه أو تتلمذ على يديه.
رجل عاش للتربية ومضى في طريقها دون ضجيج، لكنه ملأ الساحات بأثره وقراراته ومواقفه التي لا تزال حاضرة في ذاكرة الميدان.
وُلد في مكة المكرمة وتعلم بين مدارسها وطائفها، ثم أكمل دراسته الجامعية في كلية التربية، شغفه بالتعليم أخذه إلى الولايات المتحدة وهناك نال الدكتوراه في التربية من جامعة أوكلاهوما، لكنه لم يعد ليزيّن بها مكتبه، بل عاد ليصنع فرقاً حقيقياً في حياة المعلمين والطلاب.
بدأ معلماً ثم معيداً فأستاذاً جامعياً، وتقلد مناصب عدة، ووصل إلى قمة المسؤولية مديراً عاماً للتعليم في المنطقة الغربية لعشرين عاماً، كانت فيها مكة وجدة والطائف شاهدة على مرحلة مليئة بالحزم والتطوير والاحترام المتبادل.
لم يكن يؤمن بالتسويف ولا بالقرارات المؤجلة، وكان يحرص على جمع أصحاب القرار في وقت واحد وينهي الأمور في اليوم ذاته بصوت هادئ، لكن حضوره قوي وابتسامته تسبق كلماته، ومكاتبه مفتوحة، وأبوابه لا تُغلق في وجه أحد.
التربوي عبدالله محمد المليص كتب عنه بشغف وصدق، وقال إنه أول من فتح له ولزملائه باب التفكير بدل الحفظ، والبحث بدل التلقين، وذكر موقفاً لا يُنسى، حين قرر بذكائه التربوي إبقاء شقيقين توأمين في مدرسة واحدة قائلاً: إذا كان رحم الأم قد وسعهما أفلا تسعهما مدرسة واحدة؟ فكانت كلماته درساً في الاحتواء والرحمة.
في لقاءاته مع المشرفين والمديرين كان يعالج القضايا بهدوء، يثني على العمل الجيد علناً، ويناقش الأخطاء بينه وبين صاحبها، أما في كتاباته فكان شاعراً يكتب ببساطة وصدق، وله مؤلفات ومقالات تركت بصمتها في الفكر التربوي والثقافي.
بعد التقاعد لم يبتعد عن الكتابة ولا عن مجاله، بل واصل حضوره الصامت في ذاكرة التعليم، يعيش اليوم في جدة قريباً من أسرته، ومن كتبه، ومن الذين يذكرونه بكل احترام.
عبدالله الزيد لم يَحْتَجْ إلى لقب ليُعرَّف، ولا إلى منصب ليؤثّر، بل اكتفى بأن يكون كما كان دائماً؛ معلماً صادقاً وإنساناً لا يُنسى.
Perhaps we do not need any title for Dr. Abdullah Al-Zaid, as his name is sufficient for all titles. He is the teacher, the leader, the educator, and the person who left an unforgettable impact on everyone who knew him, worked with him, or learned from him.
A man who lived for education and walked its path quietly, yet filled the arenas with his influence, decisions, and stances that remain present in the memory of the field.
He was born in Mecca and learned in its schools and Taif, then completed his university studies at the College of Education. His passion for teaching took him to the United States, where he earned a Ph.D. in education from the University of Oklahoma. However, he did not return to adorn his office with it; instead, he returned to make a real difference in the lives of teachers and students.
He started as a teacher, then became a teaching assistant, and later a university professor. He held several positions and reached the peak of responsibility as the General Director of Education in the Western Region for twenty years, during which Mecca, Jeddah, and Taif witnessed a phase full of determination, development, and mutual respect.
He did not believe in procrastination or deferred decisions. He was keen to gather decision-makers at the same time and resolve matters on the same day with a calm voice, yet his presence was strong, his smile preceded his words, his offices were open, and his doors were never closed to anyone.
The educator Abdullah Mohammed Al-Malees wrote about him with passion and sincerity, stating that he was the first to open the door for him and his colleagues to think instead of memorize, to research instead of receive information passively. He mentioned an unforgettable incident when he wisely decided to keep twin brothers in the same school, saying: "If the womb of their mother could accommodate them, why can't one school?" His words were a lesson in inclusion and compassion.
In his meetings with supervisors and directors, he addressed issues calmly, publicly praised good work, and discussed mistakes privately with their owners. In his writings, he was a poet who wrote simply and sincerely, with works and articles that left their mark on educational and cultural thought.
After retirement, he did not distance himself from writing or his field; rather, he continued his silent presence in the memory of education. He lives today in Jeddah, close to his family, his books, and those who remember him with great respect.
Abdullah Al-Zaid did not need a title to be recognized, nor a position to make an impact; he was content to be as he always was: a sincere teacher and an unforgettable human being.