طالب عدد من خريجات تخصص اللغة العربية 2 وزارة التعليم، بإعادة النظر في سياسات التوظيف الحالية، وتطبيق قرار الإسناد، وفتح الاحتياج في المرحلة الابتدائية. وأكدن أن تخصصهن شامل لتدريس جميع المراحل التعليمية، ويؤهلهن لذلك بجدارة، إلا أنهن استبعدن من التقديم على المرحلة الابتدائية رغم العجز الميداني. وأكدت خريجات، تحتفظ «عكاظ» بأسمائهن، أن احتياج اللغة العربية يُعلن بأعداد محدودة، وغالباً ما يُفتح لتخصص «عربي 1»، بينما لم يفتح التقديم لتخصصاتهن رغم دراستهن كل مفردات اللغة العربية بنسبة 100%، مقارنة بتخصصات أخرى أُتيح لها التقديم رغم أن نسبة دراسة اللغة فيها لا تتجاوز 25%. وقالت الخريجات لـ «عكاظ»، إنهن يُعانين من بعد أماكن التعيين، والعقود المكانية، رغم نقاطهن العالية، ومرور أكثر من 10 و20 عاماً على تخرج بعضهن، «الغريب أن التدريس في الميدان يُسند لتخصصات أخرى، بينما يتم استبعادنا رغم تخصصنا العميق».وفي تدوينة للمدربة التربوية بدرية السحيمي، عبر حسابها على منصة (x)، قالت: إن تخصص «اللغة العربية 2» مؤهل لتدريس مقرر «لغتي» في المرحلة الابتدائية، وتساءلت عن استبعاد الخريجات من التقديم، ووصفت الأمر بعدم الإنصاف في توزيع الوظائف، وقالت «في الوقت الذي تعاني فيه المدارس من عجز واضح في معلمات اللغة العربية، تُستبعد خريجات العربية 2 المؤهلات تأهيلاً عالياً، ويتم تعيين من لا تتجاوز نسبة تخصصه 25% في اختبار الرخصة المهنية». وأجمعت الخريجات على مطالبة وزارة التعليم بتطبيق قرار الإسناد، وفتح احتياج المرحلة الابتدائية لخريجات اللغة العربية، وإلغاء شرط الأولوية، وتوفير أرقام وظيفية تتوافق مع حجم العجز القائم في الميدان، وإنهاء سياسة الإسناد لتخصصات غير متخصصة. يشار إلى أن عدد الخريجات المتضررات من القرار يُقدّر بالآلاف، وغالبيتهن مضى على تخرجهن أكثر من عقد، وكانت وزارة التعليم أعلنت في رمضان الماضي أكثر من 10 آلاف وظيفة تعليمية، لم يُدرج تخصص «اللغة العربية 2» ضمن الاحتياج، ما اعتبرته الخريجات تهميشاً غير مبررٍ لتخصصهن الشامل المؤهل لتدريس جميع المراحل.
خريجات «العربية 2» عبر «عكاظ»: أنصفوا تخصصنا.. واحذفوا شرط «الأولوية»
A number of graduates from the Arabic Language 2 specialization have called on the Ministry of Education to reconsider the current employment policies, implement the assignment decision, and open vacancies in the elementary stage. They confirmed that their specialization qualifies them to teach all educational stages, yet they have been excluded from applying for the elementary stage despite the field shortage. Graduates, whose names are retained by "Okaz," stated that the need for Arabic language teachers is announced in limited numbers, and is often opened for the "Arabic 1" specialization, while their specializations have not been opened for application despite having studied all aspects of the Arabic language at a rate of 100%, compared to other specializations that were allowed to apply even though their study percentage of the language does not exceed 25%. The graduates told "Okaz" that they suffer from the distance of job locations and spatial contracts, despite their high scores, with some having graduated more than 10 or 20 years ago. "It is strange that teaching in the field is assigned to other specializations, while we are excluded despite our deep specialization." In a post by educational trainer Badriya Al-Suhaimi on her account on the (x) platform, she stated that the "Arabic Language 2" specialization is qualified to teach the "My Language" curriculum in the elementary stage, questioning the exclusion of graduates from applying, and described the situation as unfair in the distribution of jobs. She said, "At a time when schools are suffering from a clear shortage of Arabic language teachers, highly qualified Arabic 2 graduates are excluded, while those whose specialization does not exceed 25% in the professional license exam are appointed." The graduates unanimously demanded that the Ministry of Education implement the assignment decision, open the elementary stage vacancies for Arabic language graduates, abolish the priority condition, provide job numbers that correspond to the existing shortage in the field, and end the assignment policy to non-specialized fields. It is noted that the number of graduates affected by the decision is estimated in the thousands, most of whom have graduated for over a decade. The Ministry of Education announced last Ramadan more than 10,000 educational jobs, without including the "Arabic Language 2" specialization in the needs, which the graduates considered an unjustified marginalization of their comprehensive specialization qualified to teach all stages.