شهدت مدارس محافظة جدة تعليق الدراسة حضوريًا ليوم الأربعاء 19 / 6 / 1447هـ، على أن تكون الدراسة عن بُعد من خلال منصة مدرستي، و ذلك في تطبيق فعلي لأول مرة لصلاحيات مديري و مديرات المدارس الواردة في دليل آلية الانتقال من التعليم الحضوري إلى التعليم عن بُعد في الحالات الطارئة، والمتعلقة بـ: (حالات وجود خطورة على سلامة الطلاب داخل المدرسة أو في الطريق إليها).
و عمد مديرو و مديرات المدارس في محافظة جدة إلى تفعيل تلك الصلاحيات بناءً على ما شهدته المحافظة يوم الثلاثاء 18 / 6 / 1447هـ من هطول أمطار غزيرة قد تؤثر على سلامة الطلاب والطالبات وسلامة وصولهم للمدرسة، و ذلك وفق دليل الانتقال من التعليم الحضوري إلى التعليم عن بعد.
4 حالات
و منح الدليل مديري المدارس صلاحية إقرار الدراسة عن بعد في 4 حالات تستدعي ذلك، مثل: الصيانة الطارئة للمرافق، أو وجود خطورة على سلامة الطلاب داخل المدرسة، أو في الطريق إليها.
و حدد دليل الانتقال من التعليم الحضوري إلى التعليم عن بعد في الحالات الطارئة؛ بهدف حوكمة إجراءات الانتقال إلى التعليم عن بُعد لضمان استمرارية العملية التعليمية في الحالات الطارئة، وتحديد الحالات الطارئة التي تستدعي الانتقال إلى التعليم عن بعد، وتوحيد الإجراءات اللازمة للانتقال إلى التعليم عن بعد، والأدوار والمسؤوليات للجهات المعنية عند الانتقال إلى التعليم عن بُعد.
وأعطى لمديري و مديرات المدارس الحق في تحويل الدراسة إلى «عن بعد» في 4 حالات؛ تتمثل في وجود مشكلات تهدد سلامة الطلاب مثل: «الأمطار الغزيرة»، وحالة المبنى المدرسي بعد المطر، ومشكلات تهدد صحة الطلاب كالأمراض المعدية الخطرة والأوبئة المصنفة لدى وزارة الصحة.
Schools in Jeddah Governorate have suspended in-person classes for Wednesday, 19/6/1447 AH, with classes to be conducted remotely through the Madrasati platform. This marks the first practical application of the authorities granted to school principals as outlined in the guide for transitioning from in-person education to remote education in emergency situations, related to: (cases where there is a danger to the safety of students inside the school or on their way to it).
School principals in Jeddah Governorate activated these authorities based on the heavy rainfall that the governorate experienced on Tuesday, 18/6/1447 AH, which could affect the safety of students and their safe arrival at school, in accordance with the guide for transitioning from in-person education to remote education.
4 Cases
The guide grants school principals the authority to approve remote learning in 4 cases that warrant it, such as: emergency maintenance of facilities, or the presence of danger to the safety of students inside the school, or on their way to it.
The guide for transitioning from in-person education to remote education in emergency situations aims to govern the procedures for transitioning to remote education to ensure the continuity of the educational process in emergencies, define the emergency cases that necessitate the transition to remote education, unify the necessary procedures for transitioning to remote education, and outline the roles and responsibilities of the relevant parties when transitioning to remote education.
It grants school principals the right to switch to "remote" education in 4 cases, which include issues threatening the safety of students such as: "heavy rainfall," the condition of the school building after rain, and issues threatening the health of students such as dangerous infectious diseases and epidemics classified by the Ministry of Health.