واصلت وزارة السياحة تنفيذ جولاتها الرقابية المكثفة على مرافق الضيافة بمختلف أنواعها في المدينة المنورة، بالتزامن مع موسم حج 1446، وذلك ضمن جهودها الرقابية والتوعوية بالتعاون مع الجهات الحكومية ذات العلاقة؛ بهدف ضمان جودة الخدمات المقدمة لضيوف الرحمن القادمين إليها بعد أداء مناسك الحج، وتمكينهم من استكمال رحلتهم الإيمانية بما يُجسد جودة التنظيم وسلاسة التجربة.
ونفّذت الفرق الرقابية التابعة للوزارة في المدينة المنورة 1,852 زيارة تفتيشية، إضافة إلى 260 زيارة توعوية خلال الفترة من 1 ذي القعدة حتى 12 ذي الحجة 1446هـ، وأسفرت عن رصد 379 مخالفة تم التعامل معها ومعالجتها بشكل فوري، وشملت أبرز الملاحظات جوانب النظافة والصيانة، وآليات الحجز، وجودة الخدمات المقدمة.
وأوضح المتحدث باسم وزارة السياحة محمد الرساسمة، أن هذه الجهود تأتي استكمالاً لخطة الوزارة للارتقاء بجودة الخدمات خلال موسم الحج، التي انطلقت منذ وقت مبكر في العاصمة المقدسة والمدينة المنورة، وشملت زيارات رقابية استعدادية تجاوزت 6,000 زيارة قبل بداية الموسم، مؤكداً أهمية التوعية المسبقة والتنسيق مع الجهات المختصة؛ لضمان امتثال مرافق الضيافة للأنظمة والمعايير.
وأكد أن الوزارة مستمرة في تنفيذ جولاتها الرقابية والتوعوية خلال الأيام القادمة، مشيراً إلى أنه عند وجود أي ملاحظات، يمكن للزوار التواصل مع المركز الموحد للسياحة عبر الرقم (930)، ليتم التعامل معها بشكل مباشر، بما يسهم في تعزيز مستوى الخدمة وتحسين تجربة الضيافة.
The Ministry of Tourism continued to carry out its intensive monitoring tours of hospitality facilities of various types in Medina, coinciding with the Hajj season of 1446, as part of its regulatory and awareness efforts in cooperation with relevant government agencies; with the aim of ensuring the quality of services provided to the guests of Allah arriving after performing the Hajj rituals, and enabling them to complete their spiritual journey in a manner that reflects the quality of organization and smoothness of the experience.
The regulatory teams affiliated with the ministry in Medina conducted 1,852 inspection visits, in addition to 260 awareness visits during the period from the 1st of Dhu al-Qi'dah to the 12th of Dhu al-Hijjah 1446 AH. This resulted in the identification of 379 violations that were addressed and resolved immediately, with the main observations including aspects of cleanliness and maintenance, booking mechanisms, and the quality of services provided.
Spokesman for the Ministry of Tourism, Mohammed Al-Rasasmeh, explained that these efforts are part of the ministry's plan to enhance the quality of services during the Hajj season, which began early in the holy capital and Medina, including preparatory monitoring visits that exceeded 6,000 before the start of the season. He emphasized the importance of prior awareness and coordination with the relevant authorities to ensure that hospitality facilities comply with regulations and standards.
He confirmed that the ministry will continue to implement its monitoring and awareness tours in the coming days, noting that if there are any observations, visitors can contact the unified tourism center at the number (930), so that they can be addressed directly, contributing to enhancing the level of service and improving the hospitality experience.