أكد المدير العام لاتحاد النقل الجوي الدولي «إياتا» ويلي والش، أنه ينبغي على الاتحاد الأوروبي أن يعيد النظر في أهداف خفض انبعاثات الكربون التي حدّدها لشركات الطيران بسبب نقص الوقود المتأتي من مصادر الطاقة المتجددة.
وقال: «انتقدتُ أهداف الاتحاد الأوروبي لأنني لا أظّن أنه سيتمّ بلوغها، ويصعب عليّ أن أتصوّر كيف سيكون لنا كمّيات كافية من وقود الطيران المستدام لبلوغ الهدف على المدى القصير».
وأضاف والاس: «أعتبر أنه ينبغي على الاتحاد الأوروبي خصوصاً أن يعيد النظر في الأهداف التي حدّدها، مع الإشارة إلى أن هدف الحياد الكربوني في القطاع بحلول 2050 ما زال قابلاً للتحقيق». ولفت إلى أن «إياتا» تحفّظ عن تحديد بعض الأهداف على المدى القصير.
واعتبر أنه كان يجدر بالاتحاد الأوروبي أن يقيّم الإنتاج الحالي والقادم للوقود الأخضر ثمّ يحدّد هدفاً يتناسب والإنتاج.
وأشار إلى أن بعض شركات الطيران في أوروبا تشتري الوقود المستدام من خارج الاتحاد للامتثال للأهداف، وهو أمر ليس ذا فائدة كبيرة بسبب بصمة الكربون التي يخلّفها نقل الوقود.
وتنصّ القواعد الأوروبية على أن تستخدم شركات النقل الجوّي 2% من الوقود المستدام في المزيج المعتمد اعتباراً من هذه السنة، على أن ترتفع هذه النسبة إلى 6% في 2030 قبل أن تبلغ 70% اعتبارا من 2050، غير أن دراسة أعدّتها منظمة «ايرلاينز فور يوروب» التي تضمّ 17 شركة نقل خلصت إلى أن إنتاج الوقود المستدام هو أدنى بـ30% من المستويات اللازمة لبلوغ الهدف المحدّد لعام 2030.
ومن الصعب كثيراً خفض مستويات الانبعاثات الكربونية في قطاع الطيران الذي يتسبّب في حوالى 3% من الانبعاثات العالمية لثاني أكسيد الكربون.
ويعدّ وقود الطيران المستدام، وهو وقود ينتج كميّة أقلّ من ثاني أكسيد الكربون مقارنة بوقود الطيران التقليدي ويصنع من مواد نباتية وحيوانية مثل زيت الطهو والدهون، أساسياً لبلوغ الأهداف المحدّدة للانبعاثات.
وبموجب التدابير المتّخذة لمكافحة التغيّر المناخي، يطالب الاتحاد الأوروبي شركات الطيران بأن تزيد تدريجاً حصّة استخدام وقود الطيران المستدام.
«إياتا» لـ«الأوروبي»: أعيدوا النظر في أهداف خفض الكربون
16 يوليو 2025 - 21:29
|
آخر تحديث 16 يوليو 2025 - 21:29
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (نيويورك)
The Director General of the International Air Transport Association (IATA), Willie Walsh, confirmed that the European Union should reconsider the carbon emission reduction targets set for airlines due to the lack of fuel derived from renewable energy sources.
He said, "I criticized the EU's targets because I don't think they will be achieved, and I find it hard to imagine how we will have sufficient quantities of sustainable aviation fuel to meet the target in the short term."
Walsh added, "I believe the EU especially needs to reassess the targets it has set, noting that the goal of carbon neutrality in the sector by 2050 is still achievable." He pointed out that IATA has reservations about setting certain short-term targets.
He considered that the EU should have evaluated the current and upcoming production of green fuel and then set a target that aligns with production.
He noted that some airlines in Europe are purchasing sustainable fuel from outside the union to comply with the targets, which is not very beneficial due to the carbon footprint left by transporting the fuel.
The European regulations stipulate that airlines must use 2% of sustainable fuel in the approved mix starting this year, with this percentage increasing to 6% by 2030 before reaching 70% by 2050. However, a study conducted by the organization "Airlines for Europe," which includes 17 carriers, concluded that the production of sustainable fuel is 30% below the levels needed to meet the target set for 2030.
It is very difficult to reduce carbon emission levels in the aviation sector, which accounts for about 3% of global carbon dioxide emissions.
Sustainable aviation fuel, which produces less carbon dioxide compared to conventional aviation fuel and is made from plant and animal materials such as cooking oil and fats, is essential to achieving the specified emission targets.
Under the measures taken to combat climate change, the European Union demands that airlines gradually increase their share of sustainable aviation fuel usage.
He said, "I criticized the EU's targets because I don't think they will be achieved, and I find it hard to imagine how we will have sufficient quantities of sustainable aviation fuel to meet the target in the short term."
Walsh added, "I believe the EU especially needs to reassess the targets it has set, noting that the goal of carbon neutrality in the sector by 2050 is still achievable." He pointed out that IATA has reservations about setting certain short-term targets.
He considered that the EU should have evaluated the current and upcoming production of green fuel and then set a target that aligns with production.
He noted that some airlines in Europe are purchasing sustainable fuel from outside the union to comply with the targets, which is not very beneficial due to the carbon footprint left by transporting the fuel.
The European regulations stipulate that airlines must use 2% of sustainable fuel in the approved mix starting this year, with this percentage increasing to 6% by 2030 before reaching 70% by 2050. However, a study conducted by the organization "Airlines for Europe," which includes 17 carriers, concluded that the production of sustainable fuel is 30% below the levels needed to meet the target set for 2030.
It is very difficult to reduce carbon emission levels in the aviation sector, which accounts for about 3% of global carbon dioxide emissions.
Sustainable aviation fuel, which produces less carbon dioxide compared to conventional aviation fuel and is made from plant and animal materials such as cooking oil and fats, is essential to achieving the specified emission targets.
Under the measures taken to combat climate change, the European Union demands that airlines gradually increase their share of sustainable aviation fuel usage.