تفاقمت الانتقادات ضد إدارة متحف اللوفر بعد تداول مقطع مصوَّر يظهر لحظة خروج اللصوص من المتحف عبر سلم مائل إلى ضفة نهر السين، في الوقت الذي تؤكد فيه مديرة المتحف لورانس دي كار أن الكاميرات الأمنية «لم تسجّل شيئًا» من عملية السرقة.
التوثيق الذي انتشر على نطاق واسع في وسائل التواصل الاجتماعي الفرنسية، التقطه أحد المارة من هاتفه المحمول، ويُظهر شخصين يرتدي أحدهما سترة خضراء والآخر خوذة دراجة نارية، وهما يغادران موقع السرقة باستخدام السلم المثبّت في سيارة الرفع التي مكّنتهم من الدخول والخروج من المتحف بهدوء لافت.
المفارقة أثارت موجة غضب وسخرية بين الفرنسيين، بعدما أقرت مديرة اللوفر خلال جلسة استماع أمام مجلس الشيوخ الفرنسي بأن منظومة المراقبة في المتحف «قديمة ومحدودة»، وأن الكاميرا الوحيدة الموجهة نحو «معرض أبولون» كانت منصوبة بزاوية خاطئة نحو الغرب، فلم تلتقط لحظة دخول أو خروج اللصوص.
وتمثل هذه الواقعة ضربة موجعة لصورة المتحف الأشهر في العالم، وتعيد إلى الواجهة تساؤلات حول مدى جاهزية الأنظمة الأمنية في المؤسسات الثقافية الفرنسية لحماية تراثها من الجرائم المنظمة.
**media«2603293»**
وفي خطوة لاحتواء الغضب الشعبي والإعلامي، اقترحت دي كار إنشاء مركز شرطة دائم داخل المتحف وتوسيع شبكة المراقبة بتركيب 69 كاميرا رقمية جديدة خلال عامي 2026 و2027، مؤكدة أن الهدف هو «منع تكرار هذا العمى الأمني مرة أخرى».
وختمت المديرة حديثها بقولها: «أعترف بأننا لم نكن على مستوى الحدث، لكننا سنعيد الثقة عبر نظام أمني يليق بمكانة اللوفر وتاريخه».
The criticisms against the Louvre Museum's management have intensified following the circulation of a video showing the moment the thieves exited the museum via a sloped ladder to the banks of the Seine River, while museum director Laurence de Car insists that the security cameras "did not record anything" of the theft.
The widely circulated documentation on French social media was captured by a passerby on their mobile phone, showing two individuals, one wearing a green jacket and the other a motorcycle helmet, leaving the scene of the theft using the ladder attached to a lift truck that allowed them to enter and exit the museum with notable ease.
The irony sparked a wave of anger and mockery among the French, after the Louvre director admitted during a hearing before the French Senate that the museum's surveillance system is "old and limited," and that the only camera directed towards the "Apollo Exhibition" was installed at the wrong angle facing west, failing to capture the moment the thieves entered or exited.
This incident represents a severe blow to the image of the world's most famous museum and brings back questions about the readiness of security systems in French cultural institutions to protect their heritage from organized crime.
**media«2603293»**
In a move to contain public and media outrage, de Car proposed establishing a permanent police station within the museum and expanding the surveillance network by installing 69 new digital cameras during 2026 and 2027, emphasizing that the goal is to "prevent this security blindness from happening again."
She concluded her remarks by stating, "I admit that we were not up to the event, but we will restore trust through a security system worthy of the Louvre's status and history."