أعلن الرئيس التنفيذي لشركة «ميتا» مارك زوكربيرغ،، أمس (الأربعاء)، تجاوز تطبيق «إنستغرام» عتبة الـ3 مليارات مستخدم نشط شهريا، في خطوة تعكس قوة المنصة في جذب الجماهير العالمية رغم التحديات التنافسية والتنظيمية.
ووصف زوكربيرغ هذا الإنجاز بأنه «رائع» معبراً عن شكره للمستخدمين في منشور نشره على قناته الرسمية في «إنستغرام»، قال فيه: «لقد بنينا مجتمعا رائعا هنا»، مضيفا «شكرا لكم على كونكم جزءا منه»، في إشارة إلى الروابط الاجتماعية التي يبنيها التطبيق يوميا.
يأتي هذا الإعلان في وقت يشهد «إنستغرام» نموا سريعا، إذ ينضم الآن إلى صفوف «فيسبوك» و«واتساب» كمنصات «ميتا» الثلاث التي يتجاوز كل منها 3 مليارات مستخدم نشيط شهريا.
وأسس «إنستغرام» كيفن سيسترام ومايك كريغر في عام 2010 كتطبيق بسيط لمشاركة الصور، قبل أن تقتنيه «ميتا» (المعروفة سابقا باسم «فيسبوك») في 2012 مقابل مليار دولار فقط، في صفقة اعتبرتها البعض مخاطرة في ذلك الوقت بسبب عدم وجود إيرادات ملموسة للتطبيق.
وسرعان ما تحول «إنستغرام» إلى قوة ثقافية عالمية، ووصل عدد مستخدميه النشطين شهريا إلى مليار في 2018، ثم تضاعف إلى أكثر من مليارين في أكتوبر 2022، وفقا لتصريحات زوكربيرغ السابقة.
وساهم في هذا النمو المتسارع إدخال ميزات مبتكرة مثل «ريلز» في 2020، التي تتيح إنشاء فيديوهات قصيرة، ما ساعد «إنستغرام» على المنافسة الشرسة مع «تيك توك» (الذي يتجاوز مليار مستخدم شهريا) و«يوتيوب شورتس» التابعة لـ«قوقل».
ومع اقتراب نهاية العام، يتوقع الخبراء أن يدفع هذا الزخم «ميتا» لإطلاق تحديثات جديدة تركز على الابتكار والأمان، إذ يبقى «إنستغرام» رمزا لكيفية تحول وسائل التواصل من أدوات بسيطة إلى مجتمعات عالمية، إذ يشارك المستخدمون يوميا مليارات الصور والفيديوهات، ما يعكس قوة الاتصال الرقمي في عصرنا.
The CEO of "Meta," Mark Zuckerberg, announced yesterday (Wednesday) that the "Instagram" app has surpassed the milestone of 3 billion active users monthly, in a move that reflects the platform's strength in attracting global audiences despite competitive and regulatory challenges.
Zuckerberg described this achievement as "incredible," expressing his gratitude to users in a post shared on his official "Instagram" channel, where he said, "We have built a wonderful community here," adding, "Thank you for being a part of it," referring to the social connections that the app fosters daily.
This announcement comes at a time when "Instagram" is experiencing rapid growth, as it now joins the ranks of "Facebook" and "WhatsApp" as the three "Meta" platforms, each exceeding 3 billion monthly active users.
"Instagram" was founded by Kevin Systrom and Mike Krieger in 2010 as a simple photo-sharing app, before being acquired by "Meta" (formerly known as "Facebook") in 2012 for just $1 billion, a deal that some considered a gamble at the time due to the lack of tangible revenue for the app.
Quickly, "Instagram" transformed into a global cultural force, with its monthly active users reaching one billion in 2018, then doubling to over two billion in October 2022, according to Zuckerberg's previous statements.
This accelerated growth was aided by the introduction of innovative features such as "Reels" in 2020, which allows users to create short videos, helping "Instagram" to fiercely compete with "TikTok" (which has over a billion monthly users) and "YouTube Shorts" from "Google."
As the year draws to a close, experts expect this momentum to drive "Meta" to launch new updates focused on innovation and security, as "Instagram" remains a symbol of how social media has transformed from simple tools into global communities, with users sharing billions of photos and videos daily, reflecting the power of digital connectivity in our era.