في صدمة جديدة لقطاع الطيران الأمريكي، أعلنت شركة سبيريت إيرلاينز، أكبر شركة طيران اقتصادي في الولايات المتحدة، تقدمها بطلب إفلاس بموجب الفصل الـ11 في محكمة الإفلاس بجنوب نيويورك، للمرة الثانية في أقل من عام.
وجاء القرار بعد فشل خطة إعادة الهيكلة السابقة في مارس 2025، إذ تكبدت الشركة خسارة صافية بلغت 246 مليون دولار في الربع الثاني من العام، مقارنة بتوقعات بتحقيق أرباح تجاوزت 250 مليون دولار. وأوضح الرئيس التنفيذي ديف ديفيس أن الشركة تحتاج إلى «أدوات أوسع لإعادة الهيكلة»، تشمل تقليص الأسطول وتقليل الرحلات في بعض الأسواق مع التركيز على الوجهات الأكثر ربحية، إلى جانب تعزيز الخدمات المميزة لمواكبة الطلب المتنامي على السفر الفاخر.
ورغم الطمأنة بأن العمليات ستستمر بشكل طبيعي، من حجوزات وتذاكر ومزايا للموظفين، إلا أن نقابة مضيفي الطيران حذرت من أن هذه الأزمة ستكون «أصعب من السابقة»، وسط احتمالات بتقليص العمالة ومنح المزيد من الإجازات غير المدفوعة.
وتعاني «سبيريت» من أزمة ممتدة منذ جائحة كورونا، إذ لم تحقق أرباحاً سنوية منذ 2019، وسجلت خسائر تجاوزت 2.5 مليار دولار منذ 2020، متأثرة بارتفاع التكاليف التشغيلية ومشكلات فنية كإيقاف طائراتها المزودة بمحركات «برات آند ويتني»، فضلاً عن منافسة شرسة من شركات كبرى مثل «أمريكان» و«يونايتد».
In a new shock to the American aviation sector, Spirit Airlines, the largest low-cost airline in the United States, announced that it has filed for Chapter 11 bankruptcy in the Southern District of New York for the second time in less than a year.
The decision came after the failure of a previous restructuring plan in March 2025, as the company incurred a net loss of $246 million in the second quarter of the year, compared to expectations of profits exceeding $250 million. CEO Dave Davis explained that the company needs "broader tools for restructuring," which include reducing the fleet and cutting flights in some markets while focusing on the most profitable destinations, in addition to enhancing premium services to meet the growing demand for luxury travel.
Despite assurances that operations will continue normally, including bookings, tickets, and employee benefits, the flight attendants' union warned that this crisis will be "harder than the previous one," amid possibilities of workforce reductions and granting more unpaid leave.
Spirit has been suffering from a prolonged crisis since the COVID-19 pandemic, as it has not achieved annual profits since 2019 and has recorded losses exceeding $2.5 billion since 2020, affected by rising operational costs and technical issues such as the grounding of its aircraft equipped with Pratt & Whitney engines, in addition to fierce competition from major companies like American and United.