سجلت الروسية مارينا ستاروفويتوفا إنجازًا تاريخيًا بتوليها قيادة كاسحة الجليد النووية «يامال»، لتصبح أول امرأة في تاريخ الأسطول الروسي تقود سفينة نووية من طراز أركتيكا، ليمثل هذا الإنجاز، الذي أعلنت عنه شركة «روساتوم» المالكة للأسطول النووي الروسي، خطوة رائدة في عالم الملاحة البحرية القطبية.
32
وتعد كاسحة الجليد النووية «يامال» واحدة من أقوى كاسحات الجليد في العالم، مصممة لشق قنوات الملاحة في المياه المتجمدة بالمحيط المتجمد الشمالي، مما جعل الكثيرين يشيدون بشجاعة ستاروفويتوفا وإصرارها على كسر الحواجز في مهنة تهيمن عليها الرجال تقليديًا.
30
جاء الإعلان خلال الحفل الموسيقي الذي يجري بمناسبة الذكرى الثمانين لتدشين صناعة الطاقة النووية في روسيا حيث قال المقدم: «رحّبوا بأول امرأة في التاريخ تتولى قيادة كاسحة الجليد النووية، مارينا ستاروفويتوفا!»، وقبل ذلك، شغلت ستاروفويتوفا منصب النائب الأول لقائد كاسحة الجليد النووية «يامال».
33
وسُلّم شعار القيادة لستاروفويتوفا مباشرة على المنصة من قبل المخضرم في أسطول كاسحات الجليد النووية، القائد الأسطوري لكاسحة الجليد النووية الشهيرة «أركتيكا» ورائد القطب الشمالي، وقائد كاسحتي الجليد «لينين» و«روسيا»، والقائد لرحلات الملاحة البعيدة ألكسندر بارينوف.
31
وتولت ستاروفويتوفا، البالغة من العمر 34 عامًا، قيادة «يامال» بعد سنوات من التدريب المكثف والعمل في الملاحة القطبية، وبدأت مسيرتها كضابطة سطح على متن السفينة «50 عامًا من النصر» عام 2018، حيث أثبتت كفاءتها في التعامل مع الظروف القاسية للمنطقة القطبية، وفي خطوة غير مسبوقة، تم تعيينها قائدة لـ«يامال»، التي تقوم بدور حيوي في تأمين الملاحة على الطريق البحري الشمالي، وهو ممر إستراتيجي يربط موانئ مورمانسك وفلاديفوستوك عبر البحار القطبية.
وكشفت التحريات الأمنية وتقارير شركة «روساتوم» أن ستاروفويتوفا خضعت لاختبارات صارمة للتأكد من قدرتها على قيادة السفينة، التي يبلغ طولها 148 مترًا وتعمل بمفاعلين نوويين بقوة 75,000 حصان، حيث «يامال» التي أُطلقت عام 1992، ليست مجرد سفينة لكسر الجليد، بل رمز للقوة البحرية الروسية، حيث قامت بـ47 رحلة إلى القطب الشمالي وشاركت في عمليات إنقاذ ونقل البضائع إلى المناطق النائية في سيبيريا.
وواجهت ستاروفويتوفا تحديات كبيرة، بما في ذلك مقاومة بعض أفراد الطاقم الذين اعتبروا وجود امرأة في القيادة أمرًا غير تقليدي، لكنها أثبتت جدارتها بحرفية عالية وحضور قوي، وأثارت هذه الخطوة تفاعلاً واسعًا عبر وسائل التواصل الاجتماعي في روسيا، حيث أشاد الكثيرون بشجاعة ستاروفويتوفا وإصرارها على كسر الحواجز.
وتُعد روسيا الدولة الوحيدة في العالم التي تمتلك أسطولاً من كاسحات الجليد النووية، وتديره شركة «روساتوم» عبر ذراعها «روساتوم فلوت» ويضم الأسطول حاليًا ثماني سفن نووية، منها «يامال» و«50 عامًا من النصر» و«أركتيكا»، وهي مصممة لتأمين الملاحة في الطريق البحري الشمالي، الذي يشهد زيادة في حركة الشحن بسبب ذوبان الجليد الناتج عن التغيرات المناخية، وهو المر الذي يمتد من مورمانسك إلى مضيق بيرينغ، مرورًا ببحار بارنتس، كارا، لابتيف، وسيبيريا الشرقية، وهو حيوي لنقل الموارد الطبيعية مثل الغاز الطبيعي من شبه جزيرة يامال إلى الأسواق الآسيوية.
وتاريخيًا، كانت الملاحة القطبية مجالاً ذكوريًا، لكن في السنوات الأخيرة، بدأت النساء في روسيا يقتحمن هذا المجال، وفي عام 2021، أصبحت ديانا كيدجي أول امرأة تشغل منصب نائب قائد على متن «50 عامًا من النصر»، مما مهد الطريق لستاروفويتوفا لتصبح أول قائدة.
The Russian Marina Starovoitova has achieved a historic milestone by taking command of the nuclear icebreaker "Yamal," becoming the first woman in the history of the Russian fleet to lead a nuclear vessel of the Arctic class. This achievement, announced by the company "Rosatom," which owns the Russian nuclear fleet, represents a pioneering step in the world of polar maritime navigation.
32
The nuclear icebreaker "Yamal" is one of the strongest icebreakers in the world, designed to carve navigation channels through the frozen waters of the Arctic Ocean, which has led many to commend Starovoitova's courage and determination to break barriers in a profession traditionally dominated by men.
30
The announcement came during a concert held to commemorate the 80th anniversary of the launch of the nuclear energy industry in Russia, where the presenter said: "Welcome the first woman in history to command a nuclear icebreaker, Marina Starovoitova!" Prior to this, Starovoitova served as the first deputy commander of the nuclear icebreaker "Yamal."
33
The command insignia was handed to Starovoitova directly on stage by the veteran of the nuclear icebreaker fleet, the legendary commander of the famous nuclear icebreaker "Arktika" and Arctic pioneer, as well as the commander of the icebreakers "Lenin" and "Rossiya," and the leader of long-distance navigation, Alexander Barinov.
31
Starovoitova, 34 years old, took command of "Yamal" after years of intensive training and work in polar navigation, starting her career as a deck officer aboard the vessel "50 Years of Victory" in 2018, where she demonstrated her competence in handling the harsh conditions of the polar region. In an unprecedented move, she was appointed captain of "Yamal," which plays a vital role in securing navigation on the Northern Sea Route, a strategic corridor linking the ports of Murmansk and Vladivostok through the Arctic seas.
Security investigations and reports from "Rosatom" revealed that Starovoitova underwent rigorous testing to ensure her capability to command the 148-meter-long ship, which operates with two nuclear reactors generating 75,000 horsepower. The "Yamal," launched in 1992, is not just an icebreaker but a symbol of Russian maritime power, having completed 47 voyages to the Arctic and participated in rescue operations and cargo transport to remote areas in Siberia.
Starovoitova faced significant challenges, including resistance from some crew members who considered a woman in command unconventional, but she proved her worth with high professionalism and a strong presence. This move sparked widespread reactions on social media in Russia, where many praised Starovoitova's courage and determination to break barriers.
Russia is the only country in the world that possesses a fleet of nuclear icebreakers, managed by "Rosatom" through its arm "Rosatomflot," which currently includes eight nuclear vessels, including "Yamal," "50 Years of Victory," and "Arktika." These vessels are designed to secure navigation on the Northern Sea Route, which is witnessing increased shipping traffic due to ice melting caused by climate change, extending from Murmansk to the Bering Strait, passing through the Barents, Kara, Laptev, and East Siberian Seas, and is vital for transporting natural resources such as natural gas from the Yamal Peninsula to Asian markets.
Historically, polar navigation has been a male-dominated field, but in recent years, women in Russia have begun to break into this domain. In 2021, Diana Kydzhi became the first woman to serve as the deputy commander aboard "50 Years of Victory," paving the way for Starovoitova to become the first captain.