في خطوة غير تقليدية، كشفت وكالة الاستخبارات الخارجية الألمانية (BND) استخدامها لعبة فيديو جديدة كوسيلة لجذب كوادر شابة للعمل في صفوفها، وذلك خلال مشاركتها في معرض «جيمزكوم» الدولي للألعاب المقام في مدينة كولونيا.
اللعبة التي تحمل عنوان «أساطير الاستخبارات الألمانية – عملية الصندوق الأسود»، تضع اللاعبين في مهمة تجسسية داخل دولة خيالية تدعى «بيتولان»، حيث يتوجب على اللاعبين جمع معلومات سرية ومنع كارثة وشيكة، وسط أجواء مليئة بالتحديات كالتخفي وتجنب الطائرات المسيرة وحل الألغاز.
وأكدت الوكالة أن الهدف من هذه التجربة ليس الترفيه فحسب، بل منح اللاعبين فكرة عن طبيعة العمل الاستخباراتي. وأشارت إلى أنها تسعى مثل أي جهة توظيف أخرى لاستقطاب أشخاص بارعين في التكنولوجيا، يمتلكون ذاكرة قوية، ويجيدون التكيف مع المواقف المعقدة.
وأوضحت المتحدثة باسم الوكالة يوليا لينر أن «هناك قواسم مشتركة بين الجمهور المستهدف وزوار معرض جيمزكوم: كلاهما يتقن التكنولوجيا ويستمتع باعتبار نفسه في أدوار متعددة وكشف الروابط الخفية».
In an unconventional move, the German Federal Intelligence Service (BND) revealed its use of a new video game as a means to attract young talents to work within its ranks, during its participation in the international gaming exhibition "Gamescom" held in Cologne.
The game, titled "Legends of German Intelligence – Operation Black Box," places players in a spy mission within a fictional country called "Betulan," where players must gather secret information and prevent an impending disaster, amidst challenges such as stealth, avoiding drones, and solving puzzles.
The agency confirmed that the goal of this experience is not just entertainment, but to give players an idea of the nature of intelligence work. It noted that, like any other recruiting entity, it seeks to attract individuals skilled in technology, who possess strong memory, and can adapt to complex situations.
Agency spokesperson Julia Leiner explained that "there are commonalities between the target audience and the visitors of the Gamescom exhibition: both are tech-savvy and enjoy considering themselves in multiple roles and uncovering hidden connections."