كشف البيت الأبيض عن إستراتيجيته للأمن القومي،التي منح فيها الأولوية في السياسة الخارجية للولايات المتحدة للجزء الغربي من الكرة الأرضية (الأمريكتين)، مع تراجع الشرق الأوسط «ليس بسبب فقدان المنطقة لأهميتها، ولكن لأنها لم تعد مصدراً لأزمات متلاحقة، وباتت تتحول تدريجياً إلى ساحة شراكة وصداقة واستثمار».
منع المواجهة العسكرية
وجاء في الإستراتيجية التي نشرت على موقع البيت الأبيض منتصف- ليل الخميس الجمعة- أن أولوية السياسة الخارجية لن تكون في الشرق الأوسط، وإنما في النصف الغربي للكرة الأرضية، كما ستعمل على «الفوز اقتصادياً»، في المستقبل ومنع المواجهة العسكرية في منطقة المحيطين الهندي والهادئ، ودفع أوروبا للاعتماد أكثر على نفسها، والانتقال إلى الشراكة مع أفريقيا.
واعتبرت الإستراتيجية أن السنوات الماضية، شهدت تراجعاً في اهتمامها بالجزء الغربي، ما «أتاح لمنافسين دوليين التوسع اقتصادياً وأمنياً»، في هذه المنطقة المهمة للولايات المتحدة.
وذكرت الإدارة أنها ستعمل على تحديث مبدأ مونرو بـ«بالملحق الترمبي»، وينص مبدأ مونرو وهو حجر الزاوية في سياسة الولايات المتحدة تجاه نصف الكرة الغربي، وصاغه الرئيس جيمس مونرو في 2 ديسمبر 1823، على رفض التدخل الأوروبي في شؤون الدول الأمريكية أو استعمار أراضٍ فيها، مقابل عدم تدخل الولايات المتحدة في الشؤون الأوروبية.
تقاسم الأعباء وبناء السلام
وفي الجزء المتعلق بالشرق الأوسط، أعلنت الإدارة الأمريكية أنه على مدى نصف قرن على الأقل، شكّلت منطقة الشرق الأوسط أولوية مطلقة في السياسة الخارجية الأمريكية.
وأضافت أن الأسباب كانت واضحة، إذ أن الشرق الأوسط «شكّل لعقود المورد الأهم للطاقة في العالم، وساحة رئيسية للتنافس بين القوى العظمى، وبؤرة صراعات كانت تهدّد بالامتداد إلى بقية دول العالم وحتى إلى الأراضي الأمريكية».
ورأت أن اليوم، «لم تعد اثنتان من هذه الحقائق ساريتين. فقد تنوّعت مصادر الطاقة بشكل كبير، وأصبحت الولايات المتحدة مجدداً مصدّراً صافياً للطاقة. وتراجع التنافس بين القوى العظمى إلى مستوى تنافس بين قوى كبرى، مع احتفاظ واشنطن بموقعها الأكثر تفوّقاً، مدعوماً بجهود الرئيس ترمب في إعادة إحياء التحالفات الأمريكية في الخليج ومع الشركاء العرب وإسرائيل»، وفق ما ذكر نص الإستراتيجية.
ولفت الإدارة في الإستراتيجية إلى أن النزاع بالمنطقة، «لا يزال العامل الأكثر إزعاجاً في المشهد الشرق أوسطي، لكن حجمه اليوم أقل مما قد يوحي به المشهد الإعلامي».
مركز للاستثمار الدولي
واعتبرت أن إيران، التي تُعد القوة الأكثر زعزعة للاستقرار في المنطقة، ضعفت بشدة بفعل العمليات الإسرائيلية منذ 7 أكتوبر 2023، وبفعل عملية مطرقة منتصف الليل الأمريكية في يونيو 2025، التي أدت إلى تراجع كبير في برنامجها النووي.
وأكدت أن الصراع الفلسطيني–الإسرائيلي يظل معقداً، إلا أن وقف إطلاق النار وتحرير الرهائن ساهم في فتح باب نحو تهدئة أطول أمداً.
ولفتت إلى أن أبرز داعمي حركة حماس تراجعوا أو أعادوا حساباتهم. وأضافت أن سورية «تبقى مصدر قلق محتمل، لكنها قد تستعيد استقرارها ودورها الطبيعي بدعم أمريكي–عربي–إسرائيلي–تركي».
وجاء في نص الإستراتيجية أنه «مع تراجع السياسات الأمريكية المقيّدة لقطاع الطاقة، وارتفاع الإنتاج المحلي، تتراجع أيضاً الأسباب التقليدية التي جعلت واشنطن تضع الشرق الأوسط في صدارة أولوياتها. فالمنطقة تتحوّل تدريجياً إلى مركز للاستثمار الدولي، في قطاعات تتجاوز النفط والغاز، وصولاً إلى الطاقة النووية والذكاء الاصطناعي والتقنيات الدفاعية. كما يمكن للولايات المتحدة العمل مع شركائها في الشرق الأوسط لتعزيز مصالح اقتصادية أخرى، مثل حماية سلاسل التوريد وتوسيع الفرص التجارية في مناطق مثل أفريقيا».
من الأزمات إلى الشراكة
وحسب رؤية الإدارة، فإن دول المنطقة «تظهر التزاماً أكبر بمكافحة التطرّف، وهو منحى يجب على السياسة الأمريكية دعمه. إلا أنه يتطلّب التخلي عن النهج الذي حاول دفع هذه الدول، إلى تغيير تقاليدها وهياكلها السياسية. فالإصلاح يجب أن يُشجَّع عندما ينشأ من الداخل، لا أن يُفرض من الخارج».
واعتبرت الإدارة أن جوهر العلاقة الناجحة مع الشرق الأوسط، يكمن في التعامل مع دوله وقادته كما هم، والعمل معهم في مجالات المصالح المشتركة.
وأضافت: ستظل للولايات المتحدة مصالح أساسية في موارد الطاقة، وفي بقاء مضيق هرمز مفتوحاً، والبحر الأحمر آمناً للملاحة، ومنع المنطقة من أن تصبح حاضنة للإرهاب الذي قد يهدد مصالح واشنطن أو أمنها الداخلي، إضافة إلى ضمان أمن إسرائيل. ويمكن تحقيق ذلك، فكرياً وعسكرياً، من دون الوقوع مجدداً في مستنقع حروب بناء الدول، التي أثبتت إخفاقها لعقود».
وذكرت الإدارة أنه ستبقى هناك مصلحة أمريكية واضحة في توسيع اتفاقيات أبراهام، لتشمل دولاً جديدة في المنطقة والعالم الإسلامي.
The White House revealed its national security strategy, which prioritizes the foreign policy of the United States towards the western part of the globe (the Americas), while the Middle East is in decline, "not because the region has lost its importance, but because it is no longer a source of successive crises and is gradually transforming into a space of partnership, friendship, and investment."
Preventing Military Confrontation
The strategy, published on the White House website at midnight Thursday to Friday, states that the priority of foreign policy will not be in the Middle East, but in the western hemisphere, and it will work towards "winning economically" in the future, preventing military confrontation in the Indian and Pacific Oceans, urging Europe to rely more on itself, and transitioning to partnership with Africa.
The strategy considered that the past years have seen a decline in its interest in the western part, which "has allowed international competitors to expand economically and security-wise" in this important region for the United States.
The administration mentioned that it will work on updating the Monroe Doctrine with the "Trump amendment," which states that the Monroe Doctrine, a cornerstone of U.S. policy towards the Western Hemisphere, articulated by President James Monroe on December 2, 1823, rejects European intervention in the affairs of American states or colonization of lands within them, in exchange for the United States not intervening in European affairs.
Burden Sharing and Peace Building
In the section related to the Middle East, the U.S. administration announced that for at least half a century, the Middle East has been an absolute priority in American foreign policy.
It added that the reasons were clear, as the Middle East "has been for decades the most important source of energy in the world, a major arena for competition among great powers, and a hotspot of conflicts that threatened to extend to the rest of the world and even to American soil."
It noted that today, "two of these realities are no longer valid. Energy sources have diversified significantly, and the United States has once again become a net energy exporter. The competition among great powers has diminished to a level of competition among major powers, with Washington maintaining its superior position, supported by President Trump's efforts to revive American alliances in the Gulf with Arab partners and Israel," according to the text of the strategy.
The administration pointed out in the strategy that the conflict in the region "remains the most disturbing factor in the Middle Eastern landscape, but its scale today is less than what the media scene might suggest."
Center for International Investment
It considered that Iran, which is the most destabilizing force in the region, has been significantly weakened by Israeli operations since October 7, 2023, and by the American Midnight Hammer operation in June 2025, which led to a significant decline in its nuclear program.
It confirmed that the Palestinian-Israeli conflict remains complex, but the ceasefire and the release of hostages have contributed to opening the door to a longer-term calm.
It noted that the main supporters of Hamas have either retreated or reassessed their positions. It added that Syria "remains a potential concern, but it may regain its stability and natural role with American-Arab-Israeli-Turkish support."
The text of the strategy stated that "with the decline of American policies restricting the energy sector and the rise of domestic production, the traditional reasons that led Washington to prioritize the Middle East are also diminishing. The region is gradually transforming into a center for international investment in sectors that go beyond oil and gas, reaching nuclear energy, artificial intelligence, and defense technologies. The United States can also work with its partners in the Middle East to enhance other economic interests, such as protecting supply chains and expanding trade opportunities in areas like Africa."
From Crises to Partnership
According to the administration's vision, the countries in the region "are showing a greater commitment to combating extremism, a trend that American policy should support. However, it requires abandoning the approach that attempted to push these countries to change their traditions and political structures. Reform should be encouraged when it arises from within, rather than imposed from the outside."
The administration considered that the essence of a successful relationship with the Middle East lies in dealing with its countries and leaders as they are and working with them in areas of mutual interest.
It added: The United States will continue to have core interests in energy resources, in keeping the Strait of Hormuz open, ensuring the Red Sea is safe for navigation, preventing the region from becoming a haven for terrorism that could threaten Washington's interests or its internal security, in addition to ensuring Israel's security. This can be achieved, intellectually and militarily, without falling again into the quagmire of nation-building wars, which have proven unsuccessful for decades.
The administration mentioned that there will remain a clear American interest in expanding the Abraham Accords to include new countries in the region and the Islamic world.