شدد وزير الخارجية المصري بدر عبدالعاطي، على ضرورة استعادة الأمن والاستقرار في البحر الأحمر وخليج عدن بعد وقف الحرب على غزة.
وقال عبدالعاطي خلال افتتاح منتدى أسوان للسلام والتنمية المستدامين، اليوم (الأحد): إن خسائر مصر بلغت أكثر من 9 مليارات دولار خلال عام واحد نتيجة الانخفاض الحاد في واردات وعائدات الملاحة عبر قناة السويس. وأفاد بأن عائدات وواردات قناة السويس انخفضت 60% خلال عام واحد، مضيفا أن 25 إلى 30 شاحنة تعبر القناة يومياً، بعد أن كان يعبرها ما لا يقل عن 72 مركباً وسفينة.
وأكد عبدالعاطي أن مصر على ثقة بأن تتم استعادة الأمن والاستقرار في البحر الأحمر وخليج عدن بعد وقف الحرب على غزة. وشدد على أنه لا مبررات لأي طرف لاستغلال معاناة الشعب الفلسطيني لتبرير أي اعتداء أو تصعيد أو تمرير أجندات.
وتسببت الهجمات التي شنتها جماعة الحوثي في اضطراب حركة التجارة عبر البحر الأحمر وقناة السويس، أحد أكثر طرق الشحن ازدحاماً في العالم.
ودخل اتفاق وقف النار في غزة الذي جاء عبر مفاوضات غير مباشرة لأيام عدة بين إسرائيل وحركة حماس في مدينة شرم الشيخ، حيز التنفيذ في العاشر من شهر أكتوبر الجاري.
ونص الاتفاق على إطلاق سراح كافة المحتجزين الإسرائيليين الأحياء دفعة واحدة، فضلاً عن تسليم جثامين القتلى، مقابل إطلاق إسرائيل سراح مئات الأسرى الفلسطينيين، بينهم العشرات من ذوي الأحكام العالية والمؤبدة. كذلك نص على انسحاب إسرائيلي جزئي من القطاع الفلسطيني، حتى حدود اتفق عليها، ودخول شاحنات الإغاثة إلى غزة، وفتح المعابر.
إلا أن إسرائيل لم تقبل حتى الآن فتح معبر رفح الحدودي مع مصر، مشترطة تسليم جثامين كافة الأسرى الإسرائيليين، علماً أن حماس سلمت حتى مساء السبت 12 جثماناً، فيما تبقى 16 تواصل البحث عن مكانهم في القطاع المدمر.
وزير الخارجية يشدد على استعادة الأمن في البحر الأحمر
مصر: انخفاض عائدات قناة السويس 60% خلال عام
19 أكتوبر 2025 - 14:55
|
آخر تحديث 19 أكتوبر 2025 - 14:55
قناة السويس.
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (القاهرة، جدة) okaz_online@
Egyptian Foreign Minister Badr Abdel Aty emphasized the necessity of restoring security and stability in the Red Sea and Gulf of Aden following the cessation of the war in Gaza.
Abdel Aty stated during the opening of the Aswan Forum for Peace and Sustainable Development today (Sunday) that Egypt's losses amounted to more than $9 billion over the course of one year due to the sharp decline in revenues and imports from navigation through the Suez Canal. He reported that revenues and imports from the Suez Canal decreased by 60% within a year, adding that 25 to 30 trucks cross the canal daily, whereas previously at least 72 vessels and ships used to transit.
Abdel Aty confirmed that Egypt is confident that security and stability will be restored in the Red Sea and Gulf of Aden after the war in Gaza has ended. He stressed that there are no justifications for any party to exploit the suffering of the Palestinian people to justify any aggression, escalation, or to push agendas.
The attacks launched by the Houthi group have disrupted trade movement through the Red Sea and the Suez Canal, one of the busiest shipping routes in the world.
The ceasefire agreement in Gaza, which resulted from several days of indirect negotiations between Israel and Hamas in Sharm El Sheikh, came into effect on October 10 of this month.
The agreement stipulates the release of all living Israeli captives in one go, in addition to the handover of the bodies of the deceased, in exchange for Israel releasing hundreds of Palestinian prisoners, including dozens with high and life sentences. It also included a partial Israeli withdrawal from the Palestinian territory, up to agreed-upon borders, the entry of relief trucks into Gaza, and the opening of crossings.
However, Israel has not yet agreed to open the Rafah border crossing with Egypt, demanding the handover of the bodies of all Israeli prisoners, noting that Hamas has handed over 12 bodies by Saturday evening, while 16 others are still being searched for in the devastated territory.
Abdel Aty stated during the opening of the Aswan Forum for Peace and Sustainable Development today (Sunday) that Egypt's losses amounted to more than $9 billion over the course of one year due to the sharp decline in revenues and imports from navigation through the Suez Canal. He reported that revenues and imports from the Suez Canal decreased by 60% within a year, adding that 25 to 30 trucks cross the canal daily, whereas previously at least 72 vessels and ships used to transit.
Abdel Aty confirmed that Egypt is confident that security and stability will be restored in the Red Sea and Gulf of Aden after the war in Gaza has ended. He stressed that there are no justifications for any party to exploit the suffering of the Palestinian people to justify any aggression, escalation, or to push agendas.
The attacks launched by the Houthi group have disrupted trade movement through the Red Sea and the Suez Canal, one of the busiest shipping routes in the world.
The ceasefire agreement in Gaza, which resulted from several days of indirect negotiations between Israel and Hamas in Sharm El Sheikh, came into effect on October 10 of this month.
The agreement stipulates the release of all living Israeli captives in one go, in addition to the handover of the bodies of the deceased, in exchange for Israel releasing hundreds of Palestinian prisoners, including dozens with high and life sentences. It also included a partial Israeli withdrawal from the Palestinian territory, up to agreed-upon borders, the entry of relief trucks into Gaza, and the opening of crossings.
However, Israel has not yet agreed to open the Rafah border crossing with Egypt, demanding the handover of the bodies of all Israeli prisoners, noting that Hamas has handed over 12 bodies by Saturday evening, while 16 others are still being searched for in the devastated territory.

