تتصدر حرب أوكرانيا جدول أعمال القمة المرتقبة بين الرئيسين الأمريكي دونالد ترمب ونظيره الروسي فلاديمير بوتين في ألاسكا، اليوم (الجمعة).
وكشفت صحيفة «التلغراف» البريطانية، أن ترمب يحمل معه عدداً من الفرص المربحة لبوتين، تشمل هذه الفرص فتح موارد ألاسكا الطبيعية أمام موسكو، ورفع بعض العقوبات الأمريكية المفروضة على صناعة الطيران الروسية.
ومن المقرر أن يتيح ترمب لبوتين إمكانية الوصول إلى المعادن النادرة في المناطق الأوكرانية التي تسيطر عليها روسيا حالياً، لتحفيزه على إنهاء الحرب. ويُعتقد أن أوكرانيا تمتلك 10% من احتياطيات العالم من الليثيوم، المستخدم في إنتاج البطاريات. وتقع اثنتان من أكبر رواسب الليثيوم لديها في مناطق تسيطر عليها روسيا.
وأفصح مصدر مطلع أن هناك مجموعة من الحوافز، قد يكون من بينها صفقة محتملة للمعادن النادرة. وتشمل الحوافز الأمريكية الأخرى رفع حظر تصدير قطع الغيار والمعدات اللازمة لصيانة الطائرات الروسية، التي تضررت أجزاء كبيرة منها بشدة.
ويدرس ترمب منح روسيا فرصاً للاستفادة من الموارد الطبيعية القيّمة في مضيق بيرينغ الذي يفصلها عن الولايات المتحدة.
وتشير التقديرات إلى أن ألاسكا، التي يفصلها عن روسيا 3 أميال فقط من مضيق بيرينغ، تحتوي على احتياطيات كبيرة من النفط والغاز غير المكتشفة، بما في ذلك 13% من نفط العالم. ومن ثم، فإن تطوير الوجود الروسي في المضيق من شأنه أن يعزز المصالح الاستراتيجية لبوتين في منطقة القطب الشمالي، التي شكلت 80% من إنتاج بلاده من الغاز عام 2022.
يذكر أن الدول الغربية قيدت وصول موسكو إلى قطع الغيار والمعدات الأساسية الأخرى منذ حرب أوكرانيا التي بدأتعام 2022، ما أجبر شركات الطيران والجيش الروسيين على استغلال الطائرات القديمة للحصول على قطع غيار بديلة.
وأفاد رئيس شركة «روستيك» الروسية الحكومية العملاقة سيرغي تشيميزوف، بأن نحو 30% من الطائرات الروسية غربية الصنع، والتي لا تخضع للصيانة، قد تتوقف عن العمل خلال السنوات الخمس القادمة.
ومن هنا، فإن رفع العقوبات عن الطائرات الروسية سيكون مربحاً لشركة بوينغ الأمريكية المصنعة للطائرات، وبالنظر إلى أن إيرباص وبوينغ تهيمنان على أكثر من 700 طائرة، فيمكن لشركات الطيران الروسية العودة إلى الموردين الأمريكيين للحصول على قطع الغيار والصيانة الأساسية.
ونقلت الصحيفة عن مصادر حكومية بريطانية قولها: «إن مثل هذه الحوافز قد تكون مقبولة لدى أوروبا طالما أنها لا تُعتبر مكافأة لروسيا».
ما الإغراءات التي يحملها ترمب إلى بوتين في ألاسكا؟
15 أغسطس 2025 - 14:07
|
آخر تحديث 15 أغسطس 2025 - 14:07
الرئيسان الروسي والأمريكي
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» وكالات (جدة، عواصم)okaz_online@
The Ukraine war tops the agenda of the anticipated summit between U.S. President Donald Trump and his Russian counterpart Vladimir Putin in Alaska today (Friday).
The British newspaper "The Telegraph" revealed that Trump is bringing with him a number of lucrative opportunities for Putin, including opening Alaska's natural resources to Moscow and lifting some of the U.S. sanctions imposed on the Russian aviation industry.
Trump is expected to offer Putin access to rare minerals in the Ukrainian regions currently controlled by Russia, to incentivize him to end the war. It is believed that Ukraine holds 10% of the world's lithium reserves, which is used in battery production. Two of its largest lithium deposits are located in areas controlled by Russia.
An informed source disclosed that there is a set of incentives, which may include a potential deal for rare minerals. Other U.S. incentives include lifting the export ban on spare parts and equipment necessary for the maintenance of Russian aircraft, a significant portion of which has been severely damaged.
Trump is considering granting Russia opportunities to benefit from valuable natural resources in the Bering Strait that separates it from the United States.
Estimates suggest that Alaska, which is only 3 miles away from Russia across the Bering Strait, contains large undiscovered reserves of oil and gas, including 13% of the world's oil. Therefore, developing the Russian presence in the strait could enhance Putin's strategic interests in the Arctic region, which accounted for 80% of his country's gas production in 2022.
It is worth noting that Western countries have restricted Moscow's access to spare parts and other essential equipment since the Ukraine war began in 2022, forcing Russian airlines and the military to rely on old aircraft to obtain alternative spare parts.
Sergei Chemezov, the head of the Russian state giant Rostec, reported that about 30% of Russian-made aircraft, which are not undergoing maintenance, could cease operations within the next five years.
Thus, lifting sanctions on Russian aircraft would be profitable for the American aircraft manufacturer Boeing, and given that Airbus and Boeing dominate more than 700 aircraft, Russian airlines could return to American suppliers for spare parts and essential maintenance.
The newspaper quoted British government sources as saying, "Such incentives may be acceptable to Europe as long as they are not seen as a reward for Russia."
The British newspaper "The Telegraph" revealed that Trump is bringing with him a number of lucrative opportunities for Putin, including opening Alaska's natural resources to Moscow and lifting some of the U.S. sanctions imposed on the Russian aviation industry.
Trump is expected to offer Putin access to rare minerals in the Ukrainian regions currently controlled by Russia, to incentivize him to end the war. It is believed that Ukraine holds 10% of the world's lithium reserves, which is used in battery production. Two of its largest lithium deposits are located in areas controlled by Russia.
An informed source disclosed that there is a set of incentives, which may include a potential deal for rare minerals. Other U.S. incentives include lifting the export ban on spare parts and equipment necessary for the maintenance of Russian aircraft, a significant portion of which has been severely damaged.
Trump is considering granting Russia opportunities to benefit from valuable natural resources in the Bering Strait that separates it from the United States.
Estimates suggest that Alaska, which is only 3 miles away from Russia across the Bering Strait, contains large undiscovered reserves of oil and gas, including 13% of the world's oil. Therefore, developing the Russian presence in the strait could enhance Putin's strategic interests in the Arctic region, which accounted for 80% of his country's gas production in 2022.
It is worth noting that Western countries have restricted Moscow's access to spare parts and other essential equipment since the Ukraine war began in 2022, forcing Russian airlines and the military to rely on old aircraft to obtain alternative spare parts.
Sergei Chemezov, the head of the Russian state giant Rostec, reported that about 30% of Russian-made aircraft, which are not undergoing maintenance, could cease operations within the next five years.
Thus, lifting sanctions on Russian aircraft would be profitable for the American aircraft manufacturer Boeing, and given that Airbus and Boeing dominate more than 700 aircraft, Russian airlines could return to American suppliers for spare parts and essential maintenance.
The newspaper quoted British government sources as saying, "Such incentives may be acceptable to Europe as long as they are not seen as a reward for Russia."