أكد متحدث باسم وزارة الدفاع الأمريكية اليوم الأربعاء، أن الولايات المتحدة قبلت طائرة 747 كهدية من حكومة قطر، وطُلب من القوات الجوية إيجاد طريقة لتطويرها لتكون بمثابة طائرة رئاسية جديدة للرئيس ترمب.
وأوضح المتحدث باسم البنتاغون شون بارنيل، في بيان: «قبل وزير الدفاع طائرة بوينج 747 من قطر وفقاً لجميع القواعد واللوائح الفيدرالية». وأضاف: «ستعمل وزارة الدفاع على ضمان مراعاة الإجراءات الأمنية المناسبة ومتطلبات المهام الوظيفية للطائرة المستخدمة لنقل رئيس الولايات المتحدة».
وأقر مسؤولون في البنتاغون في الأيام الأخيرة بأن الطائرة، التي قدر مسؤولون تنفيذيون في صناعة الطائرات قيمتها بنحو 400 مليون دولار، ستتطلب أعمال صيانة مكثفة قبل أن تُعتبر آمنة بما يكفي لحمل السيد ترمب. وقال تروي مينك، وزير القوات الجوية، يوم الثلاثاء خلال إفادته أمام مجلس الشيوخ: «أي طائرة مدنية ستحتاج إلى تعديلات كبيرة لتحقيق ذلك. وبناءً على توجيهات الوزير، نحن على أهبة الاستعداد، وندرس الآن ما يتطلبه الأمر لهذه الطائرة تحديداً».
وكانت «نيويورك تايمز» أشارت إلى أن الولايات المتحدة وقعت عام 2018 عقداً بقيمة 3,9 مليار دولار مع شركة بوينج لاستخدام طائرتين كطائرات رئاسية، لكن سلسلة من التأخيرات أدت إلى إبطاء العمل إلى ما بعد الموعد النهائي للتسليم في عام 2024، وربما بعد فترة ولاية ترمب الثانية.
وبذلك كان على ترمب أن يطير في نفس الطائرات القديمة التي نقلت الرئيس جورج بوش الأب قبل 35 عاماً. وتتطلب هذه الطائرات، التي لم تعد قيد الإنتاج، صيانة مكثفة وإصلاحات متكررة، وكان المسؤولون من كلا الحزبين، منذ عقد أو أكثر، يضغطون من أجل استبدالها.
A spokesperson for the U.S. Department of Defense confirmed today, Wednesday, that the United States has accepted a 747 aircraft as a gift from the government of Qatar, and the Air Force has been tasked with finding a way to develop it to serve as a new presidential aircraft for President Trump.
The Pentagon spokesperson, Sean Parnell, stated in a release: "The Secretary of Defense accepted a Boeing 747 from Qatar in accordance with all federal rules and regulations." He added: "The Department of Defense will work to ensure that appropriate security procedures and functional requirements are met for the aircraft used to transport the President of the United States."
Pentagon officials acknowledged in recent days that the aircraft, which executives in the aviation industry have estimated to be worth around $400 million, will require extensive maintenance before it can be considered safe enough to carry Mr. Trump. Troy Menk, Secretary of the Air Force, said on Tuesday during his testimony before the Senate: "Any civilian aircraft will need significant modifications to achieve that. Based on the Secretary's guidance, we are on standby, and we are now assessing what it will take for this specific aircraft."
The New York Times noted that the United States signed a $3.9 billion contract with Boeing in 2018 for the use of two aircraft as presidential planes, but a series of delays has slowed the work beyond the delivery deadline in 2024, possibly extending into Trump's second term.
As a result, Trump had to fly on the same old planes that transported President George H.W. Bush 35 years ago. These aircraft, which are no longer in production, require extensive maintenance and frequent repairs, and officials from both parties have been pushing for their replacement for a decade or more.