أعلنت وزارة الحج والعمرة والهيئة العامة للعناية بشؤون المسجد الحرام والمسجد النبوي، إجمالي عدد مرات أداء مناسك العمرة خلال شهر ربيع الآخر الذي تجاوز 11.7 مليون عمرة، وفق الإحصاءات الرسمية المشتركة بين الجهتين؛ مما يعكس تنامي وتيرة أداء العمرة، بفضل كفاءة منظومة الخدمات والتسهيلات المقدمة لضيوف الرحمن.
وأوضحت الإحصائية، أن عدد المعتمرين القادمين من خارج المملكة تجاوز 1.5 مليون معتمر، يمثلون دولاً من مختلف أنحاء العالم، في تأكيد على أثر التسهيلات الرقمية والخدمات اللوجستية المتكاملة التي أسهمت في تسهيل إجراءات القدوم وأداء المناسك بيسرٍ وطمأنينة.
ويأتي هذا الارتفاع في أعداد المعتمرين ضمن جهود المملكة المستمرة لتطوير منظومة الحج والعمرة والزيارة، وتحقيق مستهدفات رؤية المملكة 2030، من خلال تسهيل وصول المسلمين من شتى أنحاء العالم إلى الحرمين الشريفين، وتوفير تجربة روحانية متكاملة تركز على راحة المعتمر وسلامته منذ لحظة التخطيط للرحلة وحتى مغادرته المملكة.
وتواصل الوزارة والهيئة تنفيذ مبادراتٍ نوعية مشتركة لرفع جودة الخدمات المقدمة داخل الحرمين الشريفين وفي مختلف مراحل رحلة المعتمر، إلى جانب تطوير الأنظمة الرقمية والتشغيلية، بما يضمن تجربة أكثر سلاسة وطمأنينة لضيوف الرحمن.
The Ministry of Hajj and Umrah and the General Authority for the Care of the Two Holy Mosques announced that the total number of times the Umrah rituals were performed during the month of Rabi' al-Thani exceeded 11.7 million Umrah, according to the official statistics shared between the two entities; reflecting the growing pace of Umrah performance, thanks to the efficiency of the service and facilitation system provided to the guests of Allah.
The statistics indicated that the number of pilgrims coming from outside the Kingdom exceeded 1.5 million, representing countries from various parts of the world, confirming the impact of digital facilitation and integrated logistical services that contributed to easing the procedures for arrival and performing the rituals with ease and reassurance.
This increase in the number of pilgrims is part of the Kingdom's ongoing efforts to develop the system of Hajj, Umrah, and visitation, and to achieve the objectives of Vision 2030, by facilitating the access of Muslims from all over the world to the Two Holy Mosques, and providing a comprehensive spiritual experience that focuses on the comfort and safety of the pilgrim from the moment of planning the trip until their departure from the Kingdom.
The ministry and the authority continue to implement joint quality initiatives to enhance the services provided within the Two Holy Mosques and at various stages of the pilgrim's journey, in addition to developing digital and operational systems, ensuring a smoother and more reassuring experience for the guests of Allah.