نفّذت وزارة السياحة خلال النصف الأول من 2025م، أكثر من 47 ألف جولة رقابية على مرافق الضيافة السياحية من فنادق وشقق مخدومة في مختلف مناطق ومدن المملكة، نتج عنها رصد نحو 21 ألف مخالفة.
وأوضحت الوزارة، في بيان لها، أن أبرز المخالفات تمثلت في: مزاولة النشاط دون الحصول على ترخيص من وزارة السياحة، وإعادة فتح المرفق السياحي خلال مدة الإغلاق المحددة في قرار العقوبة، إضافة إلى تدني مستوى النظافة، وفقدان أحد شروط الترخيص، وعدم تسجيل بيانات دخول وخروج النزلاء في أنظمة الحجز والتسجيل الإلكترونية المرتبطة بالمنصة الوطنية للرصد السياحي ونظام «شموس».
وبيّنت أن هذه الجولات الرقابية تأتي في إطار جهودها المستمرة لتعزيز استدامة القطاع السياحي، والتأكد من التزام مرافق الضيافة والأنشطة السياحية بالأنظمة واللوائح المعتمدة، بما يسهم في رفع جودة الخدمات وتحسين تجربة الزوار.
وأشارت وزارة السياحة، إلى أنها قامت بتطبيق العقوبات النظامية المقررة على مرافق الضيافة المخالفة، وفقا لما نص عليه نظام السياحة ولوائحه.
وشدّدت على جميع مرافق الضيافة، في مختلف مناطق المملكة، بأهمية الالتزام بتقديم خدمات عالية الجودة، وتطبيق الاشتراطات المعتمدة من قبل الوزارة، منوهة أنه سيتم تطبيق العقوبات بحق المخالفين، التي تصل إلى غرامة مالية قدرها مليون ريال أو إغلاق المرفق أو كليهما معاً.
«السياحة» تضبط 21000 مخالفة وتحذر المخالفين بالغرامات المالية وإغلاق المرفق
10 أكتوبر 2025 - 03:25
|
آخر تحديث 10 أكتوبر 2025 - 03:25
موظف وزارة السياحة في جولة تفتيشية على مرفق ضيافة سياحي. (السياحة)
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (الرياض) okaz_online@
The Ministry of Tourism conducted more than 47,000 inspection tours of hospitality facilities, including hotels and serviced apartments, in various regions and cities of the Kingdom during the first half of 2025, resulting in the detection of approximately 21,000 violations.
The ministry clarified in a statement that the most prominent violations included: operating without obtaining a license from the Ministry of Tourism, reopening the tourism facility during the closure period specified in the penalty decision, in addition to low levels of cleanliness, loss of one of the licensing conditions, and failure to register the check-in and check-out data of guests in the electronic booking and registration systems linked to the national tourism monitoring platform and the "Shumus" system.
It indicated that these inspection tours are part of its ongoing efforts to enhance the sustainability of the tourism sector and ensure that hospitality facilities and tourism activities comply with the approved regulations and laws, contributing to improving service quality and enhancing the visitor experience.
The Ministry of Tourism pointed out that it has applied the prescribed regulatory penalties on the violating hospitality facilities, in accordance with the provisions of the tourism system and its regulations.
It emphasized to all hospitality facilities across the Kingdom the importance of adhering to providing high-quality services and implementing the conditions approved by the ministry, noting that penalties will be applied to violators, which can reach a financial fine of up to one million riyals or the closure of the facility, or both.
The ministry clarified in a statement that the most prominent violations included: operating without obtaining a license from the Ministry of Tourism, reopening the tourism facility during the closure period specified in the penalty decision, in addition to low levels of cleanliness, loss of one of the licensing conditions, and failure to register the check-in and check-out data of guests in the electronic booking and registration systems linked to the national tourism monitoring platform and the "Shumus" system.
It indicated that these inspection tours are part of its ongoing efforts to enhance the sustainability of the tourism sector and ensure that hospitality facilities and tourism activities comply with the approved regulations and laws, contributing to improving service quality and enhancing the visitor experience.
The Ministry of Tourism pointed out that it has applied the prescribed regulatory penalties on the violating hospitality facilities, in accordance with the provisions of the tourism system and its regulations.
It emphasized to all hospitality facilities across the Kingdom the importance of adhering to providing high-quality services and implementing the conditions approved by the ministry, noting that penalties will be applied to violators, which can reach a financial fine of up to one million riyals or the closure of the facility, or both.