بدأت إدارات تعليمية عدة، منها المدينة المنورة وينبع والخرمة وجدة، في تنفيذ قرار نقل طلاب الصف الثالث الابتدائي من مدارس البنات إلى مدارس البنين، وأكدت التوجيهات الإدارية، ضرورة استكمال التشكيلات التعليمية والإدارية للمدارس، بما يضمن تغطية حاجات مدارس النمو والاستفادة من الفائض من الكوادر والمعلمين، وشددت إدارات التعليم على التنسيق المباشر مع مديري ومديرات المدارس لإبلاغ أولياء أمور الطلاب بالمواقع الجديدة لمدارس أبنائهم ما يضمن وضوح الإجراءات وسلاسة الانتقال، كما تم التأكيد على شركة النقل المدرسي «رافد» بمراعاة التغييرات التي ستطرأ على مواقع المدارس ومسارات الطلاب.وتضمنت التوجيهات الإدارية، أهمية الاستثمار الأمثل للمباني المدرسية، وعدم إشغال الحجرات الأساسية إلا لما خصصت له، مع الاستفادة من الفصول المفرغة نتيجة نقل البنين لمعالجة الكثافات الطلابية لدى الطالبات وتشغيل المباني بكامل طاقتها الاستيعابية.ويُتوقع أن يسهم القرار في تقليل الكثافات الطلابية داخل الفصول، خصوصاً في مدارس البنات، إضافة إلى تحقيق عدالة التوزيع بين المدارس في الطاقة الاستيعابية، ورفع كفاءة تشغيل المباني المدرسية واستثمارها بشكل أفضل، وتعزيز انسيابية النقل المدرسي عبر توجيه المسارات بما يتلاءم مع التنظيم الجديد.يشار إلى أن وزارة التعليم، اتخذت في وقت سابق إجراءات بدمج طلاب وطالبات الصفوف الأولى.
4 إدارات تعليمية تبدأ في نقل طلاب الثالث الابتدائي من مدارس البنات
Several educational administrations, including those in Medina, Yanbu, Al-Khurmah, and Jeddah, have begun implementing the decision to transfer third-grade primary school students from girls' schools to boys' schools. The administrative directives emphasized the necessity of completing the educational and administrative formations for the schools, ensuring that the needs of growth schools are met and benefiting from the surplus of staff and teachers. The education administrations stressed the importance of direct coordination with school principals to inform parents about the new locations of their children's schools, ensuring clarity of procedures and smooth transitions. The school transport company "Rafid" was also instructed to consider the changes that will occur in school locations and student routes. The administrative directives included the importance of optimal investment in school buildings and not occupying essential classrooms except for their designated purposes, while also utilizing the empty classrooms resulting from the transfer of boys to address student density among girls and fully utilize the buildings' capacity. It is expected that the decision will help reduce student density in classrooms, especially in girls' schools, in addition to achieving equitable distribution among schools in terms of capacity, enhancing the efficiency of school building operations and better investment, and improving the flow of school transport by directing routes in line with the new organization. It is worth noting that the Ministry of Education had previously taken measures to merge first-grade male and female students.


