حددت وزارة التعليم آلية احتساب نموذج تقييم الأداء الوظيفي لمنسوبي مدارس التعليم العام وشاغلي التشكيلات المدرسية (المديرون والوكلاء ورواد النشاط والموجهون الطلابيون).
وبينت الوزارة أن المقيم يقدر كل عنصر تقييم من خلال سلم التقدير الخماسي من 1 إلى 5 لتقييم درجة قياس لكل عنصر تقييم، ويتم ضرب تقدير عنصر التقييم في الوزن النسبي للحصول على التقدير الموزون لكل عنصر من عناصر التقييم وجمع قيم التقديرات الموزونة لعناصر التقييم للحصول على قيمة إجمالي التقدير الموزون للعناصر، وتحديد إجمالي التقدير العام بعد تقريب إجمالي التقدير الموزون لعناصر التقييم إلى أقرب عدد صحيح، وتحديد نقاط القوة ومجالات التطوير بعد التقييم وإرسال نسخة من التقييم لشاغل الوظيفة التعليمية، مشيرةً إلى أن عناصر التقييم هي: أداء الواجبات الوظيفية والتفاعل مع المجتمع المدني والتفاعل مع أولياء الأمور والتنويع في إستراتيجيات التدريس وتحسين نتائج المتعلمين وإعداد وتنفيذ خطة التعلم وتوظيف تقنيات ووسائل التعلم المناسبة وتحليل نتائج المتعلمين وتشخيص مستوياتهم وتنوع أساليب التقويم، ومجموع وزن الجدارات وخصص لها 10% من الوزن النسبي لكل عنصر، وتهيئة البيئة التعليمية والإدارة الصفية وخصص لهما 5% من الوزن النسبي ليكون التقدير من 100%.
تحديد عناصر تقييم أداء منسوبي المدارس
14 سبتمبر 2025 - 00:43
|
آخر تحديث 14 سبتمبر 2025 - 00:43
معلم يلقي الدرس على طلابه. (واس)
تابع قناة عكاظ على الواتساب
عبدالله الدهاس (مكة المكرمة) aldhass@
The Ministry of Education has defined the mechanism for calculating the performance evaluation model for staff in public education schools and those occupying school positions (principals, vice principals, activity leaders, and student counselors).
The ministry indicated that the evaluator assesses each evaluation element using a five-point grading scale from 1 to 5 to evaluate the measurement degree of each evaluation element. The score for each evaluation element is multiplied by its relative weight to obtain the weighted score for each evaluation element, and the weighted scores of the evaluation elements are summed to obtain the total weighted score for the elements. The overall evaluation score is then determined by rounding the total weighted score of the evaluation elements to the nearest whole number, identifying strengths and areas for development after the evaluation, and sending a copy of the evaluation to the educational job holder. The ministry pointed out that the evaluation elements are: performance of job duties, interaction with civil society, interaction with parents, diversification in teaching strategies, improving learner outcomes, preparing and implementing the learning plan, employing appropriate learning technologies and tools, analyzing learner results and diagnosing their levels, and diversifying assessment methods. The total weight of competencies is allocated 10% of the relative weight for each element, while preparing the educational environment and classroom management are allocated 5% of the relative weight, making the total evaluation score 100%.
The ministry indicated that the evaluator assesses each evaluation element using a five-point grading scale from 1 to 5 to evaluate the measurement degree of each evaluation element. The score for each evaluation element is multiplied by its relative weight to obtain the weighted score for each evaluation element, and the weighted scores of the evaluation elements are summed to obtain the total weighted score for the elements. The overall evaluation score is then determined by rounding the total weighted score of the evaluation elements to the nearest whole number, identifying strengths and areas for development after the evaluation, and sending a copy of the evaluation to the educational job holder. The ministry pointed out that the evaluation elements are: performance of job duties, interaction with civil society, interaction with parents, diversification in teaching strategies, improving learner outcomes, preparing and implementing the learning plan, employing appropriate learning technologies and tools, analyzing learner results and diagnosing their levels, and diversifying assessment methods. The total weight of competencies is allocated 10% of the relative weight for each element, while preparing the educational environment and classroom management are allocated 5% of the relative weight, making the total evaluation score 100%.