أوصى إمام وخطيب المسجد الحرام الشيخ الدكتور ماهر بن حمد المعيقلي، المسلمين بتقوى الله وعبادته، والتقرب إليه بطاعته بما يرضيه وتجنب مساخطه ومناهيه.
منزلة الصدق
وقال: «إن الصدق شعار المؤمن في كل أحواله ودثاره في أقواله وأفعاله، ملازمًا لشخصيته، راسخًا في طبيعته، حتى يصبح الصدق سجية له، وطبعًا لا يفارقه، فلا يسمح لنفسه، بأن يلقي كلامًا دون تروٍ ولا بصيرة، ولا يحكم على أمر بالظنون الكاذبة، بل يتحرى الصدق في أقواله وأفعاله، ويطلبه ويجتهد من أجله، حتى يكتب عند الله صديقًا، وهي منزلة رفيعة، ودرجة عالية، بين النبوة والشهادة: ﴿وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصَّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا)، فطوبى لمن صدق الله فصدقه الله، وطوبى لمن صدق مع عباد الله فأكرمه الله، وطوبى لمن ثبت على طريق الصادقين حتى توفاه الله».
خلق عظيم
وأوضح أن الصدق خُلُقٌ عظیم مدح الله به نفسه، فقال تعالى: ﴿وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللهِ حَدِيثًا، وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللهِ قِيلًا)، وهو من أشرف ما وصف به المُرْسَلُون، ففي القرآن الكريم: يُوسُفُ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ، وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا﴾، ﴿وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولًا نَبِيًّا)، وأما نبينا وسيدنا محمد -صلى الله عليه وسلم-، فهو الصادق الأمين قبل بعثته، ثم بالصدق جاء، وبالصدق أخبر، وبالصدق أمر، وهو أصدق من وعد، وأصدق من عاهد، جمّله ربه بالصدق ظاهرًا وباطنًا، وأمره أن يدعو به داخلًا وخارجًا (وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا)، وشريعته شريعة الصدق، وأصحابه هم الصديقون.
وأشار الشيخ المعيقلي إلى أن الصدق أصل أصيل في النية والمقال والعمل والحال، وهو طمأنينة وراحة بال يورث تفريج الكربات، وإجابة الدعوات، فالصادق مصان جليل، والكاذب والعياذ بالله مهان ذليل، فلذا كان النبي، يذم الكذب ولو كان في شيء يسير، ويُنفر منه حتى على الطفل الصغير، فيشب على الصدق ويألفه، ويتجنب الكذب وبأنفه، قال -صلى الله عليه وسلم-: (وَإِيَّاكُمْ وَالْكَذِبَ فَإِنَّ الْكَذِبَ يَهْدِي إِلَى الْفُجُورِ، وَإِنَّ الْفُجُورَ يَهْدِي إِلَى النَّارِ، وَمَا يَزَالُ الرَّجُلُ يَكْذِبُ وَيَتَحَرَّى الْكَذِبَ حَتَّى يُكْتَبَ عِنْدَ اللهِ كَذَّابًا)، فحذر من الكذب، حتى لو كان على سبيل التسلية أو المزاح، فقد كان يمازح أهله وأصحابه، ولا يقول إلا حقًا.
خطر الكذب
وأضاف إمام وخطيب المسجد الحرام أنه كلما عظم موضوع الكذب، كبر خطره، وعظمت عقوبته، ولا سيما مع وجود وسائل النشر الإلكترونية، وسرعة انتشار المقولة من اختلاق الإشاعات وتداولها، وما لها من أثر سيئ على المجتمعات وأمنها، فليحذر العاقل من أن يكون أداة بيد أعدائه، وسبيلًا إلى إيذاء نفسه ومجتمعه ووطنه، وإذا كان النبي، نهى عن نقل الأخبار دون تثبت فقال -صلى الله عليه وسلم-: (كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِبًا أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ)، فكيف بمن يختلق الإشاعات والأكاذيب، فهو عُرضة للوعيد الشديد، وأعظم الكذب الكذب على الله أو على رسوله، ﴿وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ تَرَى الَّذِينَ كَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُم مُسْوَدَّةٌ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْمُتَكَبِرِينَ).
الصدق قرين الإخلاص
ودعا الشيخ المعيقلي المسلمين إلى أن يتخذوا الصدق شعارًا ودثارًا، والالتزام به سرًا وجهارًا وأن يرزقهم الله التقوى في قلوبهم، والتوفيق والسداد في دروبهم، وأن يتذكروا أن الصدق قرين الإخلاص، فلن ينجوا يوم القيامة إلا الصادقون قَالَ اللَّهُ (هَذَا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ)
خطيب المسجد النبوي
خطبة المسجد النبوي
من جهة أخرى أوصى إمام وخطيب المسجد النبوي الشيخ الدكتور حسين آل الشيخ، المسلمين بتقوى الله وطاعته، مؤكدًا أن التقوى هي سبيل الفوز في الدنيا، والفلاح في الآخرة، ونيل السعادة الأبدية.
الأصل العظيم
وقال: «الأصل العظيم للفوز الأبدي، هو تحقيق العبودية لله جل وعلا قولًا واعتقادًا وعملًا، فلأجل تحقيق لا إله إلا الله خلقت الدنيا والآخرة، وأُعدّت الجنة والنار»، مبينًا أن هذه الكلمة هي كلمة التقوى، ومفتاح السعادة، وأصل الدين وأساسه، ورأس أمره، وعموده الذي يقوم عليه، فجميع أركان الدين وفرائضه متفرعة عنها، متشعبة منها، مستشهدًا بقوله تعالى (فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ).
الكلمة العظيمة
وأكّد إمام وخطيب المسجد النبوي أنه يجب أن يتيقّن قلب كل مخلوق بهذه الكلمة العظيمة، وأن يعلم معناها علمًا جازمًا، ويعتقد صحتها اعتقادًا راسخًا؛ مبينًا أنها تدل على أنه لا معبود بحق إلا الله، فكلمة (لا إله) نفي قاطع لكل ما يُعبد من دون الله، وكلمة (إلا الله) إثبات للعبادة الحقّة لله وحده، فهو الإله الحق، المستحق وحده للعبادة دون سواه.
وأضاف أن هذه الكلمة العظيمة تمنع منعًا باتًا، وتحرّم تحريمًا قاطعًا صرف أي عبادة من العبادات لغير الله سبحانه وتعالى، ولو كان ملكًا مقرّبًا، أو نبيًا مرسلًا، أو وليًا من الأولياء، فلا بد أن يقولها اللسان، ويعلم معناها معتقدًا به، مستشهدًا بقوله تعالى (فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ)، وبما رواه مسلم في صحيحه عن النبي -صلى الله عليه وسلم- أنه قال:(من مات وهو يعلم أنه لا إله إلا الله دخل الجنة).
اليقين الحقيقي
وأوضح أن اليقين الحقيقي والعلم الصحيح بمعنى كلمة (لا إله إلا الله) يلزم العبد أن يقبل مقتضاها، ويلتزم بفرائض الله، ويحقق طاعته وطاعة رسوله ـ صلى الله عليه وسلم ـ محققًا غاية الحب والذل والخضوع لله، معظّمًا ربه، منكسر القلب والجوارح لخالقه، راجيًا رحمته ورضاه، مؤكدًا أن من قالها وهو يفعل ما يخالفها، كالدعاء للموتى والغائبين، وسؤالهم في قضاء الحاجات وتفريج الكربات ونحو ذلك، فهو ناقض لمدلولها، مخالف لحقيقتها، وواقع في الشرك المخرج من الإيمان والإسلام.
وأشار الدكتور آل الشيخ إلى وجوب الالتزام بهذه الكلمة العظيمة بيقينٍ لا يدخله شكٌّ ولا ريب، بل لا بد أن ينطق بها اللسان، مواطئًا لها القلب بيقينٍ جازم، يصدّقه العمل الصالح في الظاهر والباطن، مستشهدًا بقوله تعالى: (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ).
وأبان أن هذه الكلمة العظيمة تقتضي من صاحبها أن يكون الله أحبَّ إليه من كلِّ شيء، وأن يبلغ في محبته غايتها، حتى يقدّم محابَّ خالقه على هواه ورغباته، وأن يحبَّ ما يُحبُّه الله جل وعلا، ويُبغِض ما يُبغِضه، كما تقتضي أن تكون محبةُ رسول الله -صلى الله عليه وسلم- أعظمَ من محبة العبد لنفسه وأهله والناس أجمعين محبة لا غلو فيها ولا جفاء، وطاعته فيما أمر، واجتناب ما نهى عنه وزجر.
وتابع أن كلمة (لا إله إلا الله) توجب الكفر بعبادة غير الله، فمن دعا غير الله أو استغاث بمخلوق من الأموات أو الأحياء أو استغاث بحي غائب عنه فيما لا يقدر عليه إلا الله فهو مصادم لمدلول هذه الكلمة العظيمة، وهكذا كل من أشرك مع الله أحدًا في ربوبيته أو ألوهيته أو أسمائه وصفاته.
أهم المهمات
وختم آل الشيخ الخطبة داعيًا إلى أن يكون للعلماء والدعاة مزيدُ عنايةٍ واهتمامٍ بتعليم التوحيد وبيان حقوقه، وفق توجيهات الوحيين، وما قرَّره الصحابةُ والتابعون رضوان الله عليهم، مؤكدًا أن ذلك من أهم المهمات، وأعظم الواجبات، وهو جوهر الدعوة التي تحقق الغاية التي خُلق الخلق من أجلها.
خطيب المسجد الحرام
The Imam and preacher of the Grand Mosque, Sheikh Dr. Maher bin Hamad Al-Muaiqly, advised Muslims to fear Allah and worship Him, to draw closer to Him through obedience that pleases Him, and to avoid His wrath and prohibitions.
The Status of Truthfulness
He said: "Truthfulness is the hallmark of the believer in all his conditions and the cloak of his words and actions, always accompanying his personality, deeply rooted in his nature, until truthfulness becomes an innate quality for him, a trait that never leaves him. He does not allow himself to speak without reflection or insight, nor does he judge matters based on false assumptions. Rather, he seeks truthfulness in his words and actions, strives for it, and works hard for it, until he is recorded with Allah as a truthful person, which is a lofty status and a high rank, between prophethood and martyrdom: ﴿And whoever obeys Allah and the Messenger, those are with the ones upon whom Allah has bestowed favor, among the prophets, the steadfast, the martyrs, and the righteous. And excellent are those as companions﴾. Blessed is he who is truthful with Allah, so Allah is truthful with him, and blessed is he who is truthful with the servants of Allah, so Allah honors him, and blessed is he who remains steadfast on the path of the truthful until Allah takes his soul."
A Great Character
He clarified that truthfulness is a great virtue that Allah praised Himself, as He said: ﴿And who is more truthful than Allah in statement?﴾, and it is one of the noblest qualities attributed to the messengers. In the Holy Quran: "O Yusuf, you are the truthful," and "And mention in the Book Abraham; indeed, he was a truthful prophet," and "And mention in the Book Ishmael; indeed, he was true to his promise and was a messenger and prophet." As for our Prophet and Master Muhammad - peace be upon him - he was the truthful and trustworthy before his prophethood, then he came with truth, informed with truth, and commanded with truth. He is the most truthful in promises and the most truthful in covenants. His Lord adorned him with truthfulness both outwardly and inwardly, and commanded him to call upon it both inwardly and outwardly: (And say, My Lord, admit me into a sound entrance and exit, and grant me from Yourself a supporting authority). His law is the law of truthfulness, and his companions are the truthful ones.
Sheikh Al-Muaiqly pointed out that truthfulness is a fundamental principle in intention, speech, action, and condition. It is a source of tranquility and peace of mind that brings relief from hardships and answers to prayers. The truthful person is honored and dignified, while the liar, may Allah protect us, is humiliated and degraded. Therefore, the Prophet used to condemn lying even if it were in trivial matters, and he would discourage it even for a small child, so that they grow up on truthfulness and become accustomed to it, avoiding lying with disdain. He - peace be upon him - said: (Beware of lying, for lying leads to wickedness, and wickedness leads to the Fire, and a man continues to lie and seeks to lie until he is recorded with Allah as a liar). He warned against lying, even if it were for amusement or joking, for he would joke with his family and companions, but would only speak the truth.
The Danger of Lying
The Imam and preacher of the Grand Mosque added that the more serious the issue of lying becomes, the greater its danger and the more severe its punishment, especially with the existence of electronic means of dissemination and the rapid spread of statements, fabricating rumors, and circulating them, which have a negative impact on societies and their security. The wise should beware of being a tool in the hands of their enemies and a means to harm themselves, their communities, and their homeland. If the Prophet forbade the transmission of news without verification, he - peace be upon him - said: (It is enough for a man to be considered a liar that he narrates everything he hears). So how about one who fabricates rumors and lies? He is subject to severe warning, and the greatest lie is lying about Allah or His Messenger: ﴿And on the Day of Resurrection, you will see those who lied against Allah, their faces will be blackened. Is there not in Hell a residence for the arrogant?﴾.
Truthfulness is the Companion of Sincerity
Sheikh Al-Muaiqly called on Muslims to take truthfulness as a motto and a cloak, to adhere to it secretly and openly, and to ask Allah to grant them piety in their hearts, success, and guidance in their paths. He reminded them that truthfulness is the companion of sincerity, for on the Day of Resurrection, only the truthful will be saved. Allah said: (This is the Day when the truthfulness of the truthful will benefit them; they will have gardens beneath which rivers flow, abiding therein forever. Allah is pleased with them and they are pleased with Him. That is the great success).
خطيب المسجد النبوي
The Sermon of the Prophet's Mosque
On another note, the Imam and preacher of the Prophet's Mosque, Sheikh Dr. Hussein Al-Sheikh, advised Muslims to fear Allah and obey Him, emphasizing that piety is the path to success in this world, prosperity in the Hereafter, and attaining eternal happiness.
The Great Principle
He said: "The great principle for eternal success is to achieve servitude to Allah, the Exalted, in word, belief, and action. For the sake of achieving 'There is no deity but Allah,' the world and the Hereafter were created, and Paradise and Hell were prepared." He explained that this phrase is the word of piety, the key to happiness, the foundation of religion, and its essence, the head of its matter, and the pillar upon which it stands. All pillars of religion and its obligations branch from it and stem from it, citing His words: (So whoever disbelieves in Taghut and believes in Allah has certainly grasped the firmest handhold).
The Great Word
The Imam and preacher of the Prophet's Mosque affirmed that every creature's heart must be certain of this great word, and that they must know its meaning with firm knowledge and believe in its truth with strong conviction. He clarified that it indicates that there is no true deity except Allah. The phrase "There is no deity" is a definitive negation of everything that is worshipped besides Allah, and the phrase "except Allah" affirms true worship for Allah alone. He is the true deity, deserving of worship alone, without any partner.
He added that this great word categorically prohibits and strictly forbids directing any act of worship to other than Allah, even if it is a close angel, a sent prophet, or a saint among the saints. It must be said by the tongue, and its meaning must be understood and believed in, citing His words: (So know that there is no deity except Allah), and what was narrated by Muslim in his Sahih from the Prophet - peace be upon him - that he said: (Whoever dies knowing that there is no deity but Allah will enter Paradise).
True Certainty
He explained that true certainty and correct knowledge of the meaning of the phrase "There is no deity but Allah" requires the servant to accept its implications, adhere to Allah's obligations, and fulfill His commands and the commands of His Messenger - peace be upon him - achieving the utmost love, humility, and submission to Allah, magnifying his Lord, with a heart and limbs humbled before their Creator, hoping for His mercy and pleasure. He emphasized that whoever says it while doing what contradicts it, such as praying to the dead and the absent, asking them to fulfill needs and relieve hardships, etc., is negating its meaning, contradicting its reality, and falling into polytheism that takes one out of faith and Islam.
Dr. Al-Sheikh pointed out the necessity of adhering to this great word with certainty that is free from doubt or suspicion. It must be pronounced by the tongue, in agreement with the heart with firm certainty, supported by righteous deeds both outwardly and inwardly, citing His words: (The believers are only those who have believed in Allah and His Messenger and then doubt not and strive with their wealth and their lives in the cause of Allah. It is those who are the truthful).
He clarified that this great word necessitates that the one who possesses it loves Allah more than anything else and reaches the peak of love for Him, even preferring the loves of his Creator over his own desires and wishes. He must love what Allah loves and hate what Allah hates, as it requires that the love of the Messenger of Allah - peace be upon him - be greater than the love of the servant for himself, his family, and all people, with a love that is neither excessive nor neglectful, obeying him in what he commands and avoiding what he forbids and reprimands.
He continued that the phrase "There is no deity but Allah" necessitates disbelief in the worship of others besides Allah. Whoever calls upon others besides Allah or seeks help from a creature, whether dead or alive, or seeks help from a living person who is absent from him in matters that only Allah can handle, is contradicting the meaning of this great word. Likewise, anyone who associates anyone with Allah in His lordship, divinity, or names and attributes is also in contradiction.
The Most Important Tasks
Al-Sheikh concluded the sermon by calling for scholars and preachers to give more attention and care to teaching monotheism and clarifying its rights, according to the guidance of the two revelations and what the companions and followers, may Allah be pleased with them, established. He emphasized that this is one of the most important tasks and the greatest obligations, and it is the essence of the call that achieves the purpose for which creation was made.