اقترحت هيئة النقل مشروعاً جديداً حول ضوابط تنظم استمرار مقدمي الخدمة الأفراد المصرح لهم سابقاً بالعمل في نشاط النقل بسيارة الأجرة العامة و المطار، وشددت الضوابط على السائقين تشغيل عداد احتساب الأجرة مع بدء الرحلة مع وضع عبارة تؤكد أن عدم تشغيل العداد يجعل الرحلة مجانية، وربط الخدمة بالأنظمة الإلكترونية المعتمدة، والاهتمام بنظافة السيارة ومظهرها، والالتزام بالزي الرسمي وحسن التعامل
و من الضوابط المقترحة أن تكون السيارة حديثة ولم يسبق تسجيلها داخل المملكة عند إدخالها في النشاط، وألا يتجاوز عمرها التشغيلي خمس سنوات من سنة الصنع، وأن تكون السيارة مسجلة «أجرة» وفق نظام المرور، وأن تتمتع برخصة سير سارية المفعول، إضافة إلى اجتياز الفحص الدوري بانتظام وأن تكون مجهزة وفق متطلبات الأمن والسلامة المعتمدة، وتحمل هوية خارجية بلون محدد مع ملصقات توضيحية لمقدم الخدمة، إلى جانب التأمين على السيارة لتغطية المسؤولية المدنية تجاه الغير والركاب.
و يتعين على مقدم الخدمة الحصول على بطاقة تشغيل للسيارة، وتصدر لمدة عام واحد فقط. ويجوز إحلال أو استبدال السيارة الحاصلة على بطاقة التشغيل لمرة واحدة،
و أكد المشروع على ضرورة حصول السائق على بطاقة سائق مهني، ورخصة قيادة أجرة عامة، وخلو صحيفة السوابق، إضافة إلى اجتياز شهادة الكفاءة المهنية. وتصدر البطاقة لمدة سنة واحدة وترتبط صلاحيتها بصلاحية بطاقة التشغيل ورخصة القيادة.
ومن الضوابط المقترحة لا يجوز للسائق قيادة سيارة الأجرة بعد انتهاء صلاحية البطاقة، مع إتاحة تقديم طلب تجديد خلال 30 يوماً من تاريخ انتهائها مقابل غرامة ويمكن إلغاء البطاقة بناءً على طلب مقدم الخدمة بعد استيفاء المستحقات المالية.
وحدد المشروع نطاقاً تشغيلياً لنشاط الأجرة العامة داخل المدينة محل الترخيص، مع إمكانية نقل الركاب إلى مدن ومحافظات أخرى، بينما يُسمح لمركبات الأجرة المصرح لها من المطار بنقل الركاب إلى مختلف المدن والمحافظات دون العودة فارغة إلى المطار.
و على السائقين الالتزام بعدد من الضوابط، منها تشغيل عداد احتساب الأجرة مع بدء الرحلة، مع وضع عبارة تؤكد أن عدم تشغيل العداد يجعل الرحلة مجانية، وربط الخدمة بالأنظمة الإلكترونية المعتمدة، والاهتمام بنظافة السيارة ومظهرها، والالتزام بالزي الرسمي وحسن التعامل
ومنحت الضوابط السائقين حق الامتناع عن تقديم الخدمة في حالات محددة، مثل تجاوز عدد الركاب الطاقة الاستيعابية للسيارة، أو رفض الركاب ربط أحزمة الأمان، أو التدخين داخل السيارة، أو العبث بالتجهيزات الداخلية، إضافة إلى الحالات التي يظهر فيها سلوك عدواني أو غير سوي من الركاب.
للسائق الامتناع عن مواصلة «المشوار» في حالات..
مقترح.. رحلة سيارة الأجرة مجانية في حالة عدم تشغيل العداد
3 سبتمبر 2025 - 17:21
|
آخر تحديث 3 سبتمبر 2025 - 17:21
سيارات اجرة
تابع قناة عكاظ على الواتساب
إبراهيم العلوي (جدة) i_waleeed22@
The transport authority has proposed a new project regarding regulations that organize the continuation of previously authorized individual service providers to work in the public taxi and airport transport activity. The regulations emphasize that drivers must operate the fare meter at the start of the trip, with a statement indicating that failing to operate the meter makes the trip free. The service must be linked to approved electronic systems, and attention must be given to the cleanliness and appearance of the vehicle, as well as adherence to the official uniform and good conduct.
Among the proposed regulations, the vehicle must be modern and not previously registered within the Kingdom when entering the activity, and its operational age must not exceed five years from the year of manufacture. The vehicle must be registered as "Taxi" according to traffic regulations, must have a valid operating license, in addition to regularly passing periodic inspections and being equipped according to approved security and safety requirements. It should also carry an external identity in a specific color with explanatory stickers for the service provider, along with insurance for the vehicle to cover civil liability towards others and passengers.
The service provider must obtain an operating card for the vehicle, which is issued for one year only. The vehicle holding the operating card may be replaced or substituted only once.
The project emphasizes the necessity for the driver to obtain a professional driver card, a public taxi driving license, a clean criminal record, in addition to passing the professional competency certificate. The card is issued for one year and its validity is linked to the validity of the operating card and the driving license.
Among the proposed regulations, the driver is not allowed to drive the taxi after the card's validity expires, while allowing the submission of a renewal request within 30 days from the expiration date for a fee. The card can be canceled upon the service provider's request after fulfilling financial obligations.
The project defines an operational scope for the public taxi activity within the licensed city, with the possibility of transporting passengers to other cities and provinces. Meanwhile, taxis authorized from the airport are allowed to transport passengers to various cities and provinces without returning empty to the airport.
Drivers must adhere to several regulations, including operating the fare meter at the start of the trip, with a statement indicating that failing to operate the meter makes the trip free, linking the service to approved electronic systems, paying attention to the cleanliness and appearance of the vehicle, and adhering to the official uniform and good conduct.
The regulations grant drivers the right to refuse service in specific cases, such as exceeding the number of passengers beyond the vehicle's capacity, passengers refusing to fasten their seatbelts, smoking inside the vehicle, tampering with internal equipment, in addition to cases where aggressive or inappropriate behavior is displayed by passengers.
Among the proposed regulations, the vehicle must be modern and not previously registered within the Kingdom when entering the activity, and its operational age must not exceed five years from the year of manufacture. The vehicle must be registered as "Taxi" according to traffic regulations, must have a valid operating license, in addition to regularly passing periodic inspections and being equipped according to approved security and safety requirements. It should also carry an external identity in a specific color with explanatory stickers for the service provider, along with insurance for the vehicle to cover civil liability towards others and passengers.
The service provider must obtain an operating card for the vehicle, which is issued for one year only. The vehicle holding the operating card may be replaced or substituted only once.
The project emphasizes the necessity for the driver to obtain a professional driver card, a public taxi driving license, a clean criminal record, in addition to passing the professional competency certificate. The card is issued for one year and its validity is linked to the validity of the operating card and the driving license.
Among the proposed regulations, the driver is not allowed to drive the taxi after the card's validity expires, while allowing the submission of a renewal request within 30 days from the expiration date for a fee. The card can be canceled upon the service provider's request after fulfilling financial obligations.
The project defines an operational scope for the public taxi activity within the licensed city, with the possibility of transporting passengers to other cities and provinces. Meanwhile, taxis authorized from the airport are allowed to transport passengers to various cities and provinces without returning empty to the airport.
Drivers must adhere to several regulations, including operating the fare meter at the start of the trip, with a statement indicating that failing to operate the meter makes the trip free, linking the service to approved electronic systems, paying attention to the cleanliness and appearance of the vehicle, and adhering to the official uniform and good conduct.
The regulations grant drivers the right to refuse service in specific cases, such as exceeding the number of passengers beyond the vehicle's capacity, passengers refusing to fasten their seatbelts, smoking inside the vehicle, tampering with internal equipment, in addition to cases where aggressive or inappropriate behavior is displayed by passengers.