أوصى إمام وخطيب المسجد الحرام الشيخ الدكتور عبدالرحمن السديس المسلمين بتقوى الله، فمن اتقاه حفظه بحفظه، وبرعايته رعاه.
وقال في خطبة الجمعة التي ألقاها اليوم في المسجد الحرام: «في ظل عالم يموج بالفتن والاضطراب، ويعج بالمحن والاحتراب، يحتاج المرء إلى تلمس طريق النجاة، فلا بدّ لكل حصيف وأريب ألمعي، يستبين به الطريق؛ لينأى عن الفهم السقيم، ويرقى إلى الدرج السليم، ويتدرج في مدارج السالكين إلى رب العالمين، وأنى له ذلك إلا بإيمان راسخ، ومنهج وعقيدة واضحة صحيحة ثابتة، كعقيدة ومنهج السلف».
80
وأضاف قائلًا: «سنّ رسول الله- صلى الله عليه وسلم- سننًا، الأخذ بها اتباع لكتاب الله، ليس لأحد من الخلق تغييرها ولا تبديلها ولا النظر في شيء خالفها، من اهتدى بها فهو المهتدي ومن استنصر بها فهو منصور، ومن تركها واتبع غير سبيل المؤمنين ولاه الله ما تولى، وأصلاه جهنم وساءت مصيرا».
وأوضح الشيخ السديس أن الناظر إلى منهج سلفنا الصالح، يلفي معالم وأصولًا وقِيَمًا روابح، تميز بها هذا المنهج الشامخ الأشم، لم يشاركه فيها منهج من المناهج الأخرى ولا قريبًا منه، وأول معلم من معالمه العناية بالتوحيد الخالص لله تعالى، فلا أنداد ولا شركاء ولا أمثال ولا نظراء، فلا صنم يعبد، ولا نتقرب إلى الأموات، (أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ)، يتوّج هذا المعلم الإخلاص في القول والعمل.
وبين أن من أهم الأصول والقيم الرواسخ التي تميز منهج سلفنا الصالح، الرد إلى القرآن الكريم والسنة المطهرة في كل صغيرة وكبيرة، عملًا بقول الله تعالى: (فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا)، فالقرآن عندهم كلام الله المنزل بالوحي غير مخلوق، فيردون المتشابه فيه للمحكم، والمجمل للمبين في مواءمة بين ظواهر النصوص ومقاصدها، والمعقول والمنقول، وهذا أصل محكم في منهج السلف وحياتهم، فكل ما وافق الكتاب والسنة أثبتوه وكل ما خالفهما أبطلوه، فهم لا يعدلون عن النص الصحيح ولا يعارضوه بمعقول، ولا يحكمون على نصوص الوحي العقول.
وقال: «ومن الأصول العظيمة: العناية بالعلم والمعرفة، ولعل أبناءنا الذين يستقبلون العام الدراسي الجديد يستشعرون أهميته والاهتمام به، والمعلمين والمعلمات في عظيم رسالتهم؛ مع التأكيد على العناية بالقيم وتعزيز الوعي الفكري».
81
وشدد إمام وخطيب المسجد الحرام على أن القرآن والسنة عند سلف الأمة؛ هما المنهل العذب الروي، ينهل منهما كل صاد، ويرجع إليهما كل مهتد وهاد، حتى لا يضل ولا يشقى، لافتًا إلى أصل عظيم من أصول سلفنا الصالح وهو: الترضي عن جميع الصحابة- رضي الله عنهم- أجمعين، وعدم تكفير أحد من أهل القبلة بفعل الكبيرة ما لم يستحلها.
من جهة أخرى، حذّر إمام وخطيب المسجد النبوي الشيخ الدكتور عبدالباري بن عواض الثبيتي من التفاخر والتكبّر، والاستعلاء على الناس، أو السخرية منهم وازدرائهم، أو التكبّر عليهم بالقول أو الفعل، لأن ذلك اعتراض على أقدار الله، ورزقه، ويورد المرء لإفساد علاقاته بمجتمعه، ويوقعه في مسالك الشيطان.
واستهلّ الشيخ الدكتور عبدالباري الثبيتي خطبة الجمعة من المسجد النبوي اليوم، موصيًا المسلمين بتقوى الله تعالى، فهي جِماع الفضائل، وسبب النجاة، ومفتاح الطمأنينة، وموئل السعادة في الدنيا والآخرة، مشيرًا إلى أن كلمة «أنا أفضلُ منه» قد تتردد على الألسن أحيانًا، لكنها في حقيقتها ليست مجرد عبارة تُقال، بل شعورٌ خفيٌ، يتسلّل إلى القلوب، ويستقرّ في أعماق النفس حتى يورد صاحبها موارد السقوط.
وأضاف، أن عبارة «أنا أفضلُ منه» تولدُ من وَهم المقارنات، حين يرى المرء نفسه الأجدر بالفضل، والأحقّ بالمكانة، والأَولى بالرِّفعة، لأنه يظنُ أنه يملكُ من المؤهلات والقدرات، ما لا يملكه غيره ثم يزدري ما أصاب غيره من رزقٍ أو منصبٍ، ويقول جهرًا أو في نفسه: أنا أولى منه، أنا أعلمُ، أنا أذكى، أنا أحقّ بالمكان، وهذا الشعور في حقيقته اعتراض خفيٌّ على عدل الله، وتشكيك في حكمته، كأن صاحبه -والعياذ بالله- يستدركُ على خالقه في تقسيم الأرزاق والمناصب والوجاهة.
وأوضح فضيلته، أن من استسلم لدوامة المقارنات، وقع في الشِركِ الخفيّ، وسار على الطريق الذي هلك فيه أولُ عاصٍ، مضيفًا أن هذه الكلمة لا تتوقف عند حدود اللسان، بل تتكرر بأشكال شتى في حياة الناس، قد لا تُقال صراحة لكنها تُفهم من نظرة متعالية، أو ضحكة ساخرة، أو نبرة مستعلية، أو سكوتٌ يقطُرُ احتقارًا، أو حتى من عبارة عابرة، تُخفي في طياتها ازدراءً مبطنًا، يقولها المُدير حين يزدري موظفيه، ويقولها الغنيّ حين يشعرُ الفقير بالدونية، ويقولها المتديّن حين يحتقر العاصي، ويقولها من يفاخر بعقله أو نسبه أو علمه.
وتابع فضيلته، مبينًا أن ادعاء المرء بالأفضلية أو التعالي على الآخرين، قد تقال باسم الدين، حين يظنّ المرء أن الحقَّ حصرٌ فيه، وقد يخفيها بعض الناس تحت ستار النصح أو الدعوة أو الجِدال، لكنها في جوهرها كبيرٌ صريحٌ، فمن أطلقها وهو يزكّي نفسه، ويرى أنه أرفع من الناس قدرًا أو منزلة، يقترنُ قولهُ بكبيرٍ في القلب، وبطرٌ للحق، وازدراءٌ للخلقِ، فقد سلك طريق إبليس، وإن تغيرت الألفاظ وتبدّلت الصور.
وذكر إمام وخطيب المسجد النبوي أن الله تعالى عليم بما يصلُح به حال عباده، محذرًا من الاعتراض على الخالق العظيم الذي خلق وقدّر، ورفع وخفض، وأعزّ وأقلّ، وهو العليم بما يُصلِح عباده، الحكيم فيما قضى وقدر، وحكمته فوق ما تدركه العقول المحدودة، وألا يعلم من خلق وهو اللطيف الخبير.
وتابع الشيخ الدكتور عبدالباري الثبيتي مذكرًا أن ما أعطاه الله للعبد فهو خير، وإن بدا في قليلًا، وما منعه إياه ففيه رحمة، وإن ظنه حرمانًا، وقد يكون في التأخير سترٌ، وفي المنع لطفٌ، وفي الفَقدِ نجاةٌ فليكن المؤمن عبدًا للرضا، لا أسيرًا للمقارنة، والزلل أن يجعل النعمة سلمًا لاحتقار الآخرين، أو ميزانًا للتفوّق المُطلق، ورُبّ من استصغر شأنه يكون عند الله أرفع منه بدرجات.
وأوضح أن الشريعة لم تكتف بالتحذير من الكبير، بل وضعت لنا النموذج الأعلى في يوسف -عليه السلام- فقد كان صاحب علمٍ وخلقٍ ومكانةٍ، ومع ذلك لما وقف أمام عزيز مصر، لم يقل: «أنا أفضل من فلان»، ولم يسعَ إلى التفوّق بإسقاط غيره، وإنما قال بلسان الواثق مسؤوليته: «اجْعَلْنِي عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ»، قالها بثقة المتواضع لا بغرور المتعالي، فلم يصغّر يوسفُ أحداً ليعلو، ولم يجعل نفسه مقياسًا لنجاح غيره، فقدم نفسه خادمًا أمينًا لا متفاخرًا، وشتان بين من يعرُض كفاءته نفعًا للأمة والوطن، فيؤجر، وبين من يُنقصُ غيره ليُظهر نفسهُ الأعلى، فيهلُك ويسقُط.
ونبّه فضيلته من سلوك وصفة التكبّر والتعالي، مبينًا أن الكِبر إذا استقر في القلوب فسدت المجتمعات، وتعطّلت مسيرة البناء، وضعُف التعاون، وتفكّكت الروابط، حتى تهدم جسور الاحترام، وتوقد نيران الحسد والبغضاء والانتقام، ولهذا قال النبي –صلى الله عليه وسلم-: «لا يدخلُ الجنة من كان في قلبهِ مِثقال ذرة من كبر»، ثم فسّره بقوله: «بطرُ الحقّ وغَمط الناس»، وقال النبي -عليه الصلاة والسلام-: «من تواضع لله رفعه الله درجة، حتى يجعله في أعلى عليين، ومن تكبر، وضعه الله، حتى يجعله في أسفل سافلين».
ودعا فضيلته، لأن يتذكّر العبد كلما همّت نفسه بالتفاخر، أن النعم لا تدوم، وأن ما يملكهُ اليوم قد يُسلب غدًا، وأن يُخفض جناحه تواضعًا، وإن رأى غيره قد فُضّل عليه في رزقٍ أو مالٍ، فليقل: اللهم بارك له، وارضني بما قسمت لي، وأن يجعل لسانه رطبًا بالدعاء لنفسه ولغيره لأن في ذلك تزكية للقلب وصلاح للحال.
وختم الشيخ عبدالباري الثبيتي الخطبة داعيًا المولى جل وعلا أن يرحم إخواننا المستضعفين المظلومين في فلسطين، وأن يكون لهم عونًا ونصيرًا، وسندًا وظهيرًا، وأن يُبدّل خوفهم أمنًا، وأن يرحم موتاهم، ويشفِ مرضاهم، ويلبسهم العافية والسكينة، ويلطُف بهم، وينُصُرهم على المعتدين الظالمين.
The Imam and preacher of the Grand Mosque, Sheikh Dr. Abdul Rahman Al-Sudais, advised Muslims to fear Allah, for whoever fears Him, He protects them with His protection, and cares for them with His care.
In his Friday sermon delivered today at the Grand Mosque, he said: "In a world filled with trials and turmoil, and rife with afflictions and conflict, a person needs to seek the path of salvation. Every wise and discerning individual must clarify the path; to steer clear of misguided understanding, ascend to the correct levels, and progress in the ranks of those who seek their Lord. And how can one achieve this except through firm faith, and a clear, correct, and stable methodology and creed, like the creed and methodology of the righteous predecessors."
80
He added, saying: "The Messenger of Allah - peace be upon him - established practices, and adhering to them is following the Book of Allah. No one among creation has the right to change or alter them or to consider anything that contradicts them. Whoever is guided by them is truly guided, and whoever seeks support through them is supported. Whoever abandons them and follows a path other than that of the believers, Allah will leave them to what they have turned to, and He will admit them to Hell, and what a terrible destination it is."
Sheikh Al-Sudais clarified that anyone who looks at the methodology of our righteous predecessors will find principles and values that distinguish this lofty methodology, which no other methodology shares or comes close to. The first principle is the care for pure monotheism to Allah, with no rivals, partners, equals, or counterparts; no idols are worshipped, nor do we seek closeness to the dead. (Indeed, for Allah is the pure religion), and this principle is crowned with sincerity in word and deed.
He indicated that among the most important principles and steadfast values that distinguish the methodology of our righteous predecessors is the return to the Holy Quran and the purified Sunnah in every small and large matter, acting upon the saying of Allah: (And if you disagree about anything, refer it to Allah and the Messenger if you believe in Allah and the Last Day. That is better and more suitable for final determination). The Quran, for them, is the Word of Allah revealed by revelation, uncreated. They refer the ambiguous verses to the clear ones, and the general to the specific, in a harmonious alignment between the apparent meanings of the texts and their objectives, between what is rational and what is transmitted. This is a firm principle in the methodology and lives of the righteous predecessors; everything that aligns with the Book and the Sunnah they affirm, and everything that contradicts them they invalidate. They do not deviate from the correct text nor oppose it with rational arguments, nor do they judge the texts of revelation by human intellects.
He said: "Among the great principles is the care for knowledge and understanding. Perhaps our children who are entering the new academic year will feel its importance and the need to pay attention to it, and the teachers in their great mission; while emphasizing the importance of values and enhancing intellectual awareness."
81
The Imam and preacher of the Grand Mosque emphasized that the Quran and Sunnah, according to the predecessors of the Ummah, are the sweet and pure source from which every seeker drinks, and to which every guided person returns, so they do not go astray or suffer. He pointed to a great principle from the principles of our righteous predecessors, which is to be pleased with all the companions - may Allah be pleased with them all - and not to declare anyone from the people of the Qibla as a disbeliever for committing a major sin unless they consider it permissible.
On another note, Imam and preacher of the Prophet's Mosque, Sheikh Dr. Abdul Bari bin Awad Al-Thubaiti, warned against boasting and arrogance, looking down on people, mocking them, or belittling them through words or actions, as this is a challenge to Allah's decrees and provisions, which can lead a person to ruin their relationships with their community and fall into the paths of Satan.
Sheikh Dr. Abdul Bari Al-Thubaiti began his Friday sermon from the Prophet's Mosque today, advising Muslims to fear Allah, for it is the essence of virtues, the key to salvation, and the source of tranquility and happiness in this world and the Hereafter. He pointed out that the phrase "I am better than him" may sometimes be heard, but in reality, it is not just a phrase; rather, it is a hidden feeling that creeps into hearts and settles deep within the soul until it leads its owner to downfall.
He added that the phrase "I am better than him" stems from the illusion of comparisons, when a person sees themselves as more deserving of virtue, more entitled to status, and more worthy of elevation, because they believe they possess qualifications and abilities that others do not. They then belittle what others have received in terms of provision or position, saying openly or to themselves: "I am more deserving than him, I am more knowledgeable, I am smarter, I am more entitled to this place." This feeling is, in essence, a hidden objection to Allah's justice and a doubt in His wisdom, as if the person - may Allah protect us - is trying to correct their Creator in the distribution of provisions, positions, and status.
He clarified that whoever succumbs to the whirlpool of comparisons falls into hidden polytheism and walks the path where the first sinner perished. He added that this word does not stop at the limits of the tongue, but rather recurs in various forms in people's lives; it may not be explicitly stated but is understood from a condescending look, a mocking laugh, a superior tone, a silence dripping with contempt, or even from a passing phrase that conceals a veiled disdain, uttered by a manager when belittling their employees, by a wealthy person when making the poor feel inferior, by a religious person when looking down on a sinner, or by someone who boasts of their intellect, lineage, or knowledge.
He continued, explaining that a person's claim to superiority or arrogance over others may be made in the name of religion when they believe that the truth is exclusive to them. Some people may hide it under the guise of advice, invitation, or debate, but in essence, it is a blatant sin. Whoever utters it while praising themselves and sees themselves as superior to others in rank or status, their words are accompanied by a great sin in the heart, a disdain for the truth, and a contempt for creation. They have followed the path of Satan, even if the words and forms have changed.
The Imam and preacher of the Prophet's Mosque mentioned that Allah, the Almighty, knows what is best for His servants, warning against objecting to the Great Creator who created and decreed, who elevates and lowers, who honors and humiliates, and who is knowledgeable about what benefits His servants, wise in what He decrees and determines. His wisdom is beyond what limited minds can comprehend, and does not He know who He created, and is He not the Subtle, the All-Aware?
Sheikh Dr. Abdul Bari Al-Thubaiti continued, reminding that what Allah has given to a servant is good, even if it seems little, and what He has withheld from them is a mercy, even if it is perceived as deprivation. There may be concealment in delay, kindness in withholding, and salvation in loss. Let the believer be a servant of contentment, not a captive of comparison. It is a mistake to use blessings as a ladder to belittle others or as a scale for absolute superiority. Perhaps someone who belittles their own worth may be elevated by Allah in degrees.
He explained that the Sharia did not only warn against major sins, but also provided us with the highest example in Joseph - peace be upon him - who was a man of knowledge, character, and status. Yet, when he stood before the Aziz of Egypt, he did not say: "I am better than so-and-so," nor did he seek superiority by belittling others. Instead, he confidently said: "Appoint me over the storehouses of the land; indeed, I am a knowledgeable guardian," spoken with the confidence of a humble person, not with the arrogance of a superior. Joseph did not belittle anyone to elevate himself, nor did he make himself the measure of others' success. He presented himself as a trustworthy servant, not as a boastful person. There is a vast difference between someone who showcases their competence for the benefit of the nation and the homeland, earning a reward, and someone who diminishes others to elevate themselves, leading to their own ruin and downfall.
He cautioned against the behavior and trait of arrogance, explaining that when arrogance settles in hearts, societies become corrupt, the construction process halts, cooperation weakens, and bonds disintegrate, until the bridges of respect collapse and the fires of envy, hatred, and vengeance ignite. That is why the Prophet - peace be upon him - said: "No one who has an atom's weight of arrogance in their heart will enter Paradise," and he explained it by saying: "Arrogance is rejecting the truth and belittling people." The Prophet - peace be upon him - also said: "Whoever humbles themselves for Allah, Allah will elevate them in rank, until He places them among the highest of the high, and whoever is arrogant, Allah will lower them, until He places them among the lowest of the low."
He called upon the servant to remember whenever their soul urges them to boast, that blessings do not last, and what they possess today may be taken away tomorrow. They should lower their wing in humility, and if they see others favored over them in provision or wealth, let them say: "O Allah, bless him, and be pleased with me with what You have apportioned for me." They should keep their tongue moist with prayers for themselves and others, for in that lies the purification of the heart and the rectification of affairs.
Sheikh Abdul Bari Al-Thubaiti concluded the sermon by praying to Allah, the Exalted, to have mercy on our oppressed and wronged brothers in Palestine, to be their support and helper, and to grant them safety and security, to have mercy on their deceased, heal their sick, bestow upon them health and tranquility, be gentle with them, and grant them victory over the unjust aggressors.