أعلن المركز الوطني للمناهج إدراج منهج (السياحة والضيافة) لطلاب وطالبات الصف الثالث الثانوي، بالشراكة مع وزارة التعليم ووزارة السياحة. ويُقدم المنهج بأسلوب التعلم الذاتي، بهدف تزويد الطلبة بمفاهيم أساسية ومهارات تطبيقية في مجالات السياحة والضيافة، ويتوافق مع رؤية السعودية 2030، ويحقق الاستدامة والابتكار في السياحة. مستهدفاً السنة الثالثة – المرحلة الثانوية (المجال الاختياري)، والمسار العام.
ويهدف المنهج إلى تقديم المفاهيم الأساسية في السياحة والضيافة بلغة مبسطة وشيقة، وكذلك التعريف بقيمة السياحة ودورها في دعم وتنوع الاقتصاد الوطني، وتنمية وعي الطلاب بمقومات السياحة في المملكة، بما يشمل الموارد الطبيعية، والثقافية، والتراثية.
كما يهدف إلى تطوير مهارات الطلاب في مجالات التسويق السياحي، وتنظيم الفعاليات، وتطبيق مبادئ السياحة المستدامة، وترسيخ مفاهيم الابتكار وريادة الأعمال في السياحة من خلال المشاريع التطبيقية.
ومن بين الموضوعات التي يتضمنها المنهج، التعريف بالسياحة والضيافة، ورؤية المملكة 2030 وأثرها على قطاع السياحة، والموارد السياحية في المملكة العربية السعودية، وفرص العمل في قطاع السياحة والضيافة.
ويتضمن منهج السياحة والضيافة أيضاً، التسويق السياحي، والسياحة المستدامة، الابتكار وريادة الأعمال في السياحة والضيافة.
The National Center for Curricula announced the inclusion of the (Tourism and Hospitality) curriculum for third-year secondary school students, in partnership with the Ministry of Education and the Ministry of Tourism. The curriculum is presented in a self-learning style, aimed at providing students with fundamental concepts and practical skills in the fields of tourism and hospitality. It aligns with Saudi Vision 2030 and achieves sustainability and innovation in tourism. Targeting the third year – secondary stage (elective field), and the general track.
The curriculum aims to present the basic concepts of tourism and hospitality in a simplified and engaging language, as well as to introduce the value of tourism and its role in supporting and diversifying the national economy, and to raise students' awareness of the components of tourism in the Kingdom, including natural, cultural, and heritage resources.
It also aims to develop students' skills in the fields of tourism marketing, event organization, and the application of sustainable tourism principles, while instilling concepts of innovation and entrepreneurship in tourism through practical projects.
Among the topics included in the curriculum are the definition of tourism and hospitality, Saudi Vision 2030 and its impact on the tourism sector, tourism resources in the Kingdom of Saudi Arabia, and job opportunities in the tourism and hospitality sector.
The Tourism and Hospitality curriculum also includes tourism marketing, sustainable tourism, innovation, and entrepreneurship in tourism and hospitality.