أوصى إمام وخطيب المسجد الحرام الشيخ الدكتور صالح بن حميد، المسلمين بتقوى الله وعبادته، والتقرب إليه بطاعته واجتناب نواهيه ومساخطه.
وقال فضيلته الإنسان قصير النظر، ضعيف الفكر، لا يعلم الغيب، ويجهل المستقبل، ولايدري ما تجري به المقادير، ومع هذا يحاول أن يستكشف ما وراء الحجب، ويتخذ من الأسباب والوسائل ما عساه أن يدرك شيئًا من مراده، وأَنَّى له ذلك، وهو مخلوق ضعيف (وَخُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِيفًا)، فترى هذا الإنسان الضعيف في محاولاته يلجأ للنجوم، ويستفتي الأبراج، وينظر في حركة الكواكب، فهو معلق بين السماء والأرض، يبحث عن بشير، ويحذر من نذير.
وأوضح أن الإسلام بكماله، وجماله، وهديه، وجلاله جاء لينقذ الإنسان من هذه التخبطات والشركيات، والجهالات، فشرع له صلاة الاستخارة حتى إن نبينا محمدًا صلى الله عليه وسلم كان يعلمها الصحابة رضوان الله عليهم كما يعلمهم السورة من القرآن مما يدل على أهميتها وحاجة المسلم إليها.
وأكد فضيلته أن هذه الصلاة العظيمة، هي توحيد، وإخلاص، ولجوء إلى الله سبحانه، وطلب الخيرة منه سبحانه، وهو رب الأرباب، ومسبب الأسباب، ومقدر الأقدار، فيسأل المسلم ربه أن يهديه وييسر له ما هم به من الخير، أو يصرفه عنه، وييسر له الخير حيث كان.
وبين الشيخ صالح بن حميد، أن صفة صلاة الاستخارة ودعاءها بينه النبي- صلى الله عليه وسلم- فيما روى الإمامان البخاري ومسلم- رحمهما الله- في صحيحيهما عن جابر بن عبدالله رضي الله عنهما قال: كان رسول الله- صلى الله عليه وسلم- يعلمنا الاستخارة في الأمور كلها كالسورة في القرآن «إذا هم أحدكم بالأمر فليركع ركعتين من غير الفريضة، ثم ليقل: اللهم إني أستخيرك بعلمك، وأستقدرك بقدرتك، وأسالك من فضلك العظيم، فإنك تقدر ولا أقدر، وتعلم ولا أعلم، وأنت علام الغيوب، اللهم إن كنت تعلم أن هذا الأمر خير لي في ديني، ومعاشي، وعاقبة أمري - أو قال: عاجل أمري وآجله فاقدره لي، ويسره لي، ثم بارك لي فيه، وإن كنت تعلم أن هذا الأمر شر لي في ديني، ومعاشي، وعاقبة أمري - أو قال: عاجل أمري وآجله - فاصرفه عني واصرفني عنه، واقدر لي الخير حيث كان، ثم رضني به قال: ويسمى حاجته».
وأشار إلى أن الاستخارة تكون في الأمور التي لا يتبين للعبد فيها وَجْهُ الصواب، أما ما هو معروف خيره أو شره فإنه لا استخارة فيه، كالعبادات والمطلوبات الشرعية، وصنائع المعروف وتجنب المعاصي والمنكرات فهذه لا تدخلها الاستخارة، بل الاستخارة تكون في المباحات من أمور الدنيا: كالزواج، وشراء المنزل، أو المركوب، والوظيفة، والسفر المباح.
ونوه فضيلته على أن الاستخارة تكون عند أول ما يهم به العبد في الأمر، وليس بعد الجزم وتمام الإرادة والرغبة، ولهذا قال أهل العلم: الاستخارة قبل الشروع.
واختتم الشيخ ابن حميد خطبته قائلًا: «من فوض أمره إلى الله كفاه، ومن سأله بصدق وإخلاص أعطاه، ومن استخاره لم يندم، وقام في قلبه من الطمأنينة واليقين ما يصرف عنه كل هم، ومن اعتمد على حسن اختيار الله له لم يتمنّ غير ما اختار الله له».
وفي خطبة المسجد النبوي تحدث الشيخ الدكتور أحمد بن علي الحذيفي، عن كلمة الإخلاص والتوحيد «لا إله إلا الله» بوصفها أعظم ما غُمرت به القلوب، وعُمرت به الجوانح، وأصدق ما لهجت به الألسن، وتمثّلت بمقتضاه الجوارح.
واستهلّ الشيخ أحمد الحذيفي خطبة الجمعة من المسجد النبوي موصيًا المسلمين بتقوى الله تعالى، كونها مَعْقِدُ الأمر وزِمامه، ومبدؤه وختامه، فالسعيد من ارتدى أثوابها في جميع أوقاته، قال جلّ وعلا: «يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ».
وأوضح إمام وخطيب المسجد النبوي أن كلمة الإخلاص لا إله إلا الله، شهد الله بها لنفسه، وأشهد عليها أفضل خلقه، فقال سبحانه: «شَهِدَ اللهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَئكَةُ وَأُولُوا الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ»، فهي أجل شهادة، وأعظمها وأعدلها وأصدقها، من أجلْ شاهدٍ، بأجلّ مشهود به، وهي الكلمة التي قامت بها الأرض والسماوات، وخُلقت لأجلها جميع المخلوقات، وبها أرسل الله تعالى رُسُله، وأنزل كُتبه، وشرع شرائعه، ولأجلها نُصبت الموازين، ووضعت الدواوين، وعليها نُصبت القبلة، وأُسّست الملّة، وهي كلمة الإسلام، ومفتاح دار السلام، وهي حقّ الله على جميع المكلْفين، وعنها يكون سؤال الله للأولين والآخرين.
وبيّن فضيلته، أن الكلمة الجليلةُ الشأن «لا إله إلا الله» يُراد بها: أنه لا يستحق أحدٌ، مهما سما مكانه وجلّ في أنفس الخلق شانه، أن يُصرف له وجه من وجوه العبودية، لأنه لا يُعبد إلا من اتصف بالربوبية الكاملة المطلقة، وليس ذلك إلا لله، لأن له جلّ شانه وتقدّس سلطانه، الكمالُ المُطلق في ذاته وصفاته وأفعاله وأسمائه، وكلُّ من سواه فإنه محلّ الضعف والافتقار، وموضع الحاجة والاضطرار، فهو لذلك أهلٌ أن يُعبد وحده دون غيره.
وقال الشيخ أحمد الحذيفي، إنه حين نتأمل المفهوم العظيم لكلمة التوحيد، نُدرك أنه بها وحدها تتحقق حرية الإنسان، وبها يحصل الانعتاق من عبودية كل مخلوق، حيث يقر المؤمن بمعبودٍ واحدٍ مُستحق للعبادة وحده دون سواه، فلا ينثني القلب ولا ينحني القالب لغير الله، ولا يعبد المرء إلا خالقه ومولاه، ذلك الإله العظيم الذي تخضع له القلوب قبل أن تسجد له الجباه، وتلهج بألوهيته وربوبيته الألسن والأفواه.
وتابع مبينًا أن «لا إله إلا الله» كلمة جامعة لمعاني ما جاءت به الرسل، وبلّغته عن الله عز وجل، لتعانق الربوبية والألوهية وتلازمهما، إذ الربوبية تستلزم الألوهية، والألوهية تتضمن الربوبية، كما أن شهادة أن لا إله إلا الله تستلزم شهادة أن نبينا محمدًا عبده ورسوله، فلا تتم شهادة أن لا إله إلا الله إلا بشهادة أن محمدًا رسول الله، فإن الإله هو المألوه المعبود المستحق لغاية الحب بغاية التعظيم، ولا تتم عبودية الله ومحبته إلا بمحبة ما يحبه، وكراهة ما يكرهه، فلا طريق إلى معرفة ما يحبه وما يكرهه إلا من جهة رسوله المبلّغ عن الله ما يحبه وما يكرهه، باتباع ما أمر به واجتناب ما نهى عنه، فصارت محبة الله مُستلزمة لمحبة رسوله وتصديقه ومتابعته.
وأضاف قائلًا، لما كانت الجنة دار النعيم المقيم عالية المكان غالية الأثمان، كان ثمنها هذه الكلمة العظيمة الكريمة، وذلك حين تستقر معانيها في القلوب، فترتوي بروائها، وتُشرق بضيائها، عن أبي هريرة رضي الله عنه أنه قال: قلت: «يا رسول الله، من أسعد الناس بشفاعتك يوم القيامة؟ فقال: لقد ظننت يا أبا هريرة ألا يسألني عن هذا الحديث أحدٌ أول منك؛ لما رأيت من حرصك على الحديث، أسعد الناس بشفاعتي يوم القيامة من قال: لا إله إلا الله، خالصًا من قبل نفسه».
وزاد فضيلته موضحًا أن كلمة التوحيد والإخلاص ليست مجرد كلمة عابرة، تتحرك بها الشفاه، وتتردد في الأفواه، إنها كلمة عظيمة آثارها، وشجرة بائعة ثمارها، إذ قال تعالى: «أَلَمْ تَرَكَيفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةِ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ تُؤْتِي أُكْلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ».
وختم فضيلته خطبة الجمعة، مبينًا أن كلمة الإخلاص والتوحيد، شجرة وارفة تُلقي عندها النفوس المرهقة بأعباء الحياة أثقالها، فتدني عليها ثمارها وتنشر ظلالها، إذا استقر معناها في أغوار القلب وأعماقه، استقر الوجدان واطمأنت النفس، وسكنت الروح، ففاضت على الصدر انشراحًا، وعلى الفؤاد انفساحًا، في زمن متسارع الخطى كثير المتغيرات، يمور بأمواج من المؤثرات والمكدرات، وإن قلبًا امتلأ بعقيدة التوحيد ليسكن عند مجاري الأقدار، ويطمئن عند تقلبات هذه الدار، لأنه يوقن أن له إلها عظيمًا كل شيء عنده بمقدار، فعن ابن عباس رضي الله عنه، أن نبي الله كان يقول عند الكرب: «لا إله إلا الله العظيم الحليم، لا إله إلا الله رب العرش العظيم، لا إله إلا الله رب السموات ورب الأرض ورب العرش الكريم»، فالهجوا بها ألسنتكم ذاكرين، واملؤوا بها قلوبكم موقنين.
The Imam and preacher of the Grand Mosque, Sheikh Dr. Saleh bin Humaid, advised Muslims to fear Allah and worship Him, seeking to draw closer to Him through obedience and avoiding His prohibitions and discontent.
He said, "Man is short-sighted, weak in thought, unaware of the unseen, and ignorant of the future; he does not know what fate has in store for him. Yet, he tries to explore what lies beyond the veils and takes means and causes in hopes of achieving some of his desires. How can he do so when he is a weak creature (and mankind was created weak)? You see this weak man, in his attempts, resorting to the stars, consulting horoscopes, and observing the movements of the planets. He is suspended between heaven and earth, searching for a good omen and wary of a bad omen."
He clarified that Islam, in all its completeness, beauty, guidance, and majesty, came to save humanity from these confusions, polytheisms, and ignorances. It prescribed the prayer of Istikhara (seeking guidance) so much so that our Prophet Muhammad (peace be upon him) taught it to his companions as he taught them a chapter from the Quran, which indicates its importance and the need for Muslims to engage in it.
He emphasized that this great prayer is a form of monotheism, sincerity, and turning to Allah, seeking His guidance, for He is the Lord of lords, the cause of causes, and the determiner of destinies. The Muslim asks his Lord to guide him and facilitate what he intends of good, or to divert it from him and make good easy for him wherever it may be.
Sheikh Saleh bin Humaid explained that the characteristics of the Istikhara prayer and its supplication were clarified by the Prophet (peace be upon him) as narrated by the two Imams, Al-Bukhari and Muslim (may Allah have mercy on them), in their authentic collections from Jabir bin Abdullah (may Allah be pleased with him), who said: "The Messenger of Allah (peace be upon him) used to teach us Istikhara in all matters just as he would teach us a chapter from the Quran: 'When one of you intends to do something, let him pray two rak'ahs of non-obligatory prayer, then let him say: O Allah, I seek Your guidance by Your knowledge, and I seek Your power by Your might, and I ask You from Your great bounty, for You are capable and I am not, and You know and I do not, and You are the Knower of the unseen. O Allah, if You know that this matter is good for me in my religion, my livelihood, and the outcome of my affairs - or he said: in my immediate and future affairs - then decree it for me, make it easy for me, and bless me in it. And if You know that this matter is bad for me in my religion, my livelihood, and the outcome of my affairs - or he said: in my immediate and future affairs - then divert it from me and divert me from it, and decree for me what is good wherever it may be, then make me pleased with it.' He said: 'And this is called his need.'"
He pointed out that Istikhara is to be performed in matters where the servant cannot discern the right path. As for what is known to be good or bad, there is no need for Istikhara in it, such as acts of worship, obligatory matters, good deeds, and avoiding sins and wrongdoings; these do not require Istikhara. Rather, Istikhara is to be done in permissible matters of this world, such as marriage, buying a house or vehicle, job opportunities, and permissible travel.
He noted that Istikhara should be performed at the very beginning of what the servant intends to do, not after making a firm decision and complete desire. This is why scholars say: Istikhara is before commencing.
Sheikh bin Humaid concluded his sermon by saying: "Whoever entrusts his affairs to Allah, He will suffice him; whoever sincerely and earnestly asks Him, He will grant him; and whoever seeks His guidance will not regret. Peace and certainty will fill his heart, dispelling all worries, and whoever relies on Allah's good choice for him will not wish for anything other than what Allah has chosen for him."
In the sermon at the Prophet's Mosque, Sheikh Dr. Ahmed bin Ali Al-Hudhaifi spoke about the word of sincerity and monotheism "There is no god but Allah," describing it as the greatest thing that hearts are immersed in, that souls are built upon, and the truest expression of tongues, which is embodied in actions.
Sheikh Ahmed Al-Hudhaifi began the Friday sermon from the Prophet's Mosque by advising Muslims to fear Allah, as it is the core of all matters, its essence, beginning, and end. The happy one is the one who wears its garments at all times. Allah, the Exalted, said: "O you who have believed, fear Allah as He should be feared."
The Imam and preacher of the Prophet's Mosque clarified that the word of sincerity "There is no god but Allah" is a testimony that Allah has given to Himself and has made His best creation testify to it. Allah, the Exalted, said: "Allah witnesses that there is no deity except Him, and [so do] the angels and those of knowledge - [that He is] maintaining [creation] in justice. There is no deity except Him, the Exalted in Might, the Wise." It is the greatest testimony, the most magnificent, just, and truthful, from the greatest witness, concerning the greatest thing witnessed. It is the word by which the heavens and the earth were established, for which all creatures were created. Through it, Allah sent His messengers, revealed His books, and established His laws. For it, scales were set up, records were established, the Qibla was designated, and the religion was founded. It is the word of Islam, the key to the abode of peace, and it is Allah's right upon all who are accountable, and it is the question that Allah will ask the first and the last.
He explained that the noble word "There is no god but Allah" means that no one, no matter how exalted their status or how great their standing among creation, deserves to have any aspect of servitude directed toward them. For none is worthy of worship except the one who possesses complete and absolute lordship, and that is only for Allah. For He, exalted be His status and sanctified be His sovereignty, possesses absolute perfection in His essence, attributes, actions, and names. All others are weak, needy, and dependent; therefore, He alone is worthy of being worshiped without any partners.
Sheikh Ahmed Al-Hudhaifi stated that when we contemplate the profound concept of the word of monotheism, we realize that it is through it alone that human freedom is achieved, and it leads to liberation from the servitude of every creature. The believer acknowledges one deity worthy of worship alone, without any other. The heart does not bend nor does the body bow to anyone but Allah; a person worships only their Creator and Lord, that great God to whom hearts submit before their foreheads prostrate, and whose divinity and lordship are proclaimed by tongues and mouths.
He continued, explaining that "There is no god but Allah" is a comprehensive word embodying the meanings brought by the messengers and conveyed from Allah, as it embraces both lordship and divinity, and they are inseparable. Lordship necessitates divinity, and divinity includes lordship, just as the testimony that there is no god but Allah necessitates the testimony that our Prophet Muhammad is His servant and messenger. The testimony that there is no god but Allah is not complete without the testimony that Muhammad is the messenger of Allah, for the deity is the one who is worshiped and deserving of the utmost love and reverence. True servitude to Allah and love for Him can only be achieved through loving what He loves and hating what He hates. There is no way to know what He loves and what He hates except through His messenger, who conveys what Allah loves and what He hates, by following what He commanded and avoiding what He prohibited. Thus, love for Allah becomes intertwined with love for His messenger, believing in him, and following him.
He added, saying that since Paradise is the abode of eternal bliss, elevated in status and precious in price, its price is this great and noble word, when its meanings settle in the hearts, quenching their thirst and illuminating them with its light. Abu Huraira (may Allah be pleased with him) reported that he said: "O Messenger of Allah, who will be the happiest of people with your intercession on the Day of Resurrection?" He said: "I thought, O Abu Huraira, that no one would ask me about this hadith before you, due to your eagerness for the hadith. The happiest people with my intercession on the Day of Resurrection will be the one who said: 'There is no god but Allah,' sincerely from his heart."
He further clarified that the word of monotheism and sincerity is not just a passing word that moves the lips and resonates in mouths; it is a great word with profound effects, and a tree bearing fruits. Allah, the Exalted, said: "Have you not seen how Allah presents an example of a good word like a good tree, whose root is firmly fixed and its branches are in the sky? It yields its fruit all the time, by permission of its Lord. And Allah presents examples for the people that perhaps they will be reminded."
He concluded the Friday sermon by explaining that the word of sincerity and monotheism is a lush tree under which weary souls burdened by the weights of life can rest, as it brings forth its fruits and spreads its shade. When its meaning settles deep within the heart, the conscience finds peace, the soul is tranquil, and the spirit overflows with joy, filling the chest with relief and the heart with expansion, in a time of rapid changes and numerous transformations, swirling with waves of influences and disturbances. A heart filled with the creed of monotheism finds tranquility amidst the currents of fate and reassurance amidst the fluctuations of this world, for it is certain that it has a great God, and everything with Him is measured. Ibn Abbas (may Allah be pleased with him) reported that the Prophet of Allah used to say in times of distress: "There is no god but Allah, the Mighty, the Forbearing. There is no god but Allah, Lord of the Mighty Throne. There is no god but Allah, Lord of the heavens and the earth and Lord of the Noble Throne." So let your tongues remember it, and fill your hearts with certainty.