علمت «عكاظ» أن محكمة الاستئناف الإداري بمنطقة مكة المكرمة قضت بإلغاء حكم ابتدائي صدر لصالح معلم بتعويضه عن رصيد إجازته العادية قبل تقاعده فضلاً عن تعويضه أتعاب المحاماة بـ5,000 ريال، وقررت المحكمة أن وزارة التعليم ممثلة في تعليم منطقة مكة قامت بإجراءاتها النظامية ما يعني انتهاء الخصومة، وقررت شطب أتعاب المحاماة المحكوم بها، وبات الحكم نهائياً.
وتتلخص الوقائع في أن معلماً ممارساً أقام دعواه أمام المحكمة الإدارية بالمنطقة يطلب إلزام وزارة التعليم ممثلة في إدارة التعليم الملحق بها بصرف رصيد إجازته البالغة 36 يوماً عقب تقاعده مبكراً فضلاً عن مطالبته بـ5,000 ريال أتعاب محاماة.
واستمعت المحكمة لطرفي النزاع ثم صدر حكم ابتدائي يلزم إدارة التعليم بتعويض المعلم صاحب الدعوى عن رصيد إجازته العادية وفق المدة المقررة محل الدعوى إضافة إلى تعويضه بـ5،000 ريال أتعاب محاماة، لكن إدارة التعليم اعترضت على القرار أمام محكمة الاستئناف الإداري، وقدمت لائحة استئناف، وطلبت إلغاء الحكم محل الاستئناف، والحكم مجدداً برفض الدعوى؛ لأسبابٍ حاصلها أن إدارة التعليم بادرت من تلقاء نفسها باتخاذ إجراءات الصرف وفقاً لتوجيه وزاري، والمعمول به في القضاء الإداري بأن الإقرار الإداري الصريح أو التوجيه النظامي المتضمن الاستجابة يُعدُّ سبباً كافياً لإنهاء الخصومة، وأن الإقرار يُنهي الخصومة فقهاً، والجهة الإدارية أفادت بأنها في طور الصرف للمستحقين نظاماً، وعليه فلا حاجة إلى تقديم الأدلة والإثباتات على ذلك.
شددت إدارة التعليم في مذكرة الاعتراض على أن المعلم إذا تقاعد قبل بداية الإجازة الصيفية فإنه لا يكون مستحقاً لها، وبما أنه غير مستحقٍّ للإجازة الصيفية فإن ذلك يستتبع عدم استحقاقه لما يُطالب به من تعويض، ولو افترضنا صحة ما تم ذكره من قِبَله فإن المعلم إذا تقاعد قبل بداية الإجازة العادية الممنوحة له (الصيفية) فإنه وفقاً للقاعدة الفقهية «الساقط لا يعود»، أي أن المستأنف ضده وافق على إنهاء خدمته بإحالته على التقاعد قبل بداية الإجازة الصيفية، وبمحض إرادته، مما يُعد إسقاطاً لحقه، وبرضاه، في عدم تمتعه بالإجازة العادية (الصيفية)، والتعويض يتطلب توفر أركان التعويض (خطأ وضرر وعلاقة سببية)، وركن الخطأ غير متواجد، كما أن العلاقة الوظيفية انتهت قبل بداية الإجازة الصيفية، عليه فإنه بذلك يكون غير مستحق للإجازة العادية؛ لانعدام السبب النظامي، كما أن الإدارة لم تتخذ موفقاً سلبياً مع المعلم المستأنف ضده حتى يتم الحكم له بالإلزام، بل على النقيض من ذلك اتخذت المسلك الإيجابي بإجراءات صرف التعويض للمستحقين نظاماً، ومما سبق يتبين انقضاء الخصومة؛ لعدم وجود نزاع أو محل للخصومة.
اطلعت محكمة الاستئناف على مذكرات الدفوع بين الطرفين، واطلعت على لائحة الوظائف التعليمية ونصوص المواد واللوائح النظامية بشأن أرصدة إجازات المعلمين، إضافة إلى دليل الآراء النظامية للإجازات والإعارات الصادر عن وزارة الموارد، وتبين للدائرة القضائية خلو المواد من أي نص بأحكام إجازة المعلم فضلاً عن أحكام التعويض عنها.
وأكدت محكمة الاستئناف أن القضاء الإداري مجاني ومتاح للجميع، ولم تمنع الوزارة أحداً من الترافع، وكذلك المحكوم عليها لم تلجئه للقضاء، بل أقرت له بالحق، وكذلك فإن رافع الدعوى لا يتحمل أي مبالغ مالية نظير التقدم بالدعوى والمرافعة حتى يُحكم له بأتعاب المحاماة.
-- سوابق قضائية مماثلة خلصت محكمة الاستئناف إلى الحكم بإلغاء الحكم الصادر بتعويض المعلم والحكم مجدداً بانتهاء الخصومة في مطالبة المعلم المستأنف بتعويضه عن أيام الإجازة العادية التي لم يتمتع بها عن عام 1445هـ، ورفض ما عدا ذلك من طلبات في شأن ذي صلة، وذكرت مصادر «عكاظ» أن عدداً من محاكم الاستئناف الإداري نقضت وألغت في وقت سابق أحكاماً ابتدائية مماثلة صادرة من محاكم الدرجة الأولى، كانت قد ألزمت وزارة التعليم بتعويض عدد من المعلمين المتقاعدين عن إجازاتهم العادية التي لم يتمتعوا بها قبل صدور قرارات تقاعدهم. وجاء نقض الأحكام الابتدائية كون وزارة التعليم قد اتخذت مسلكاً إيجابيّاً بالصرف للمعلمين المستحقين، الأمر الذي ينتفي معه محل الخصومة القضائية، وبالتالي لا موجب للحكم بالتعويض مرة أخرى.
يشار إلى أن «عكاظ» نشرت في شعبان الماضي توجيهاً لمساعد وزير التعليم، بحصر المعلمين المتقاعدين للعامين 1444 و1445هـ والأعوام القادمة، لتعويضهم عن الإجازات الصيفية بعد احتساب الأرصدة المستحقة من تاريخ العودة حتى تاريخ التقاعد، تماشياً مع أحكام انتهاء الخدمة في نظام الخدمة المدنية واللوائح التنفيذية المكملة لذات النظام إذا تقدم الموظف المشمول باللائحة التعليمية بطلب الاستقالة أو الإحالة إلى التقاعد قبل بلوغ السن النظامية للمتقاعد.
--- الدعوى لا تُبنى إلا على وجود مصلحة كشفت المحامية الدكتورة رباب أحمد المعبي، أن حكم محاكم الاستئناف الإدارية بإنهاء دعاوى التعويض عن العطل الصيفية للمعلمين جاءت متسقة مع مبدأ راسخ وهو أن الدعوى القضائية الإدارية لا تُبنى إلا على وجود مصلحة قائمة للمدعي، فإذا زالت المصلحة زالت الخصومة، وإذا انتفى القرار الإداري سواء كان إيجابياً أو سلبياً انعدم محل الدعوى، وهو ما تحقق بعد أن صرفت وزارة التعليم التعويضات المستحقة للمعلمين، إذ إن مناط الدعوى في القضاء الإداري وجود مصلحة حقيقية للمدعي، وإلا كان الحكم بإنهاء الخصومة واجباً. وهذه الأحكام تعد نموذجاً لتكامل القضاء والإدارة؛ فوزارة التعليم بادرت بصرف الحقوق، والمحاكم الإدارية أنهت الخصومات لزوال المصلحة، وبذلك تحقق العدل الناجز وتخففت الأعباء القضائية.
"Okaz" learned that the Administrative Court of Appeal in the Makkah region ruled to annul a primary judgment issued in favor of a teacher, compensating him for his regular leave balance before his retirement, in addition to awarding him 5,000 riyals for attorney fees. The court decided that the Ministry of Education, represented by the Education Department in Makkah, had taken its legal procedures, which means the dispute has ended, and it decided to dismiss the awarded attorney fees, making the ruling final.
The facts summarize that a practicing teacher filed his case before the administrative court in the region, requesting the Ministry of Education, represented by the affiliated Education Department, to pay his leave balance of 36 days following his early retirement, in addition to claiming 5,000 riyals in attorney fees.
The court listened to both parties in the dispute, after which a primary ruling was issued obligating the Education Department to compensate the plaintiff teacher for his regular leave balance as per the stipulated period in the case, in addition to compensating him with 5,000 riyals for attorney fees. However, the Education Department objected to the decision before the Administrative Court of Appeal, submitted an appeal memorandum, and requested the annulment of the contested ruling and a new judgment to reject the case. The reasons summarized that the Education Department had proactively taken measures for payment according to ministerial directives, and it is established in administrative jurisprudence that an explicit administrative acknowledgment or a regulatory directive that includes a response is considered a sufficient reason to end the dispute. The administrative body stated that it was in the process of payment to those entitled by law, and therefore there was no need to provide evidence and proofs for that.
The Education Department emphasized in its objection memorandum that if the teacher retired before the start of the summer vacation, he would not be entitled to it. Since he is not entitled to the summer vacation, this implies that he is not entitled to the compensation he claims. Even if we assume the validity of what he mentioned, if the teacher retired before the start of the regular leave granted to him (the summer leave), according to the legal principle "what is lost does not return," meaning that the respondent agreed to terminate his service by being referred to retirement before the start of the summer vacation, of his own will, which constitutes a waiver of his right, and with his consent, not to enjoy the regular leave (summer), and compensation requires the presence of the elements of compensation (error, damage, and causal relationship), and the element of error is absent, as the employment relationship ended before the start of the summer vacation. Therefore, he would not be entitled to the regular leave due to the lack of a legal cause, and the administration did not take a negative position with the teacher against whom the appeal was made to rule in his favor, but rather, on the contrary, took a positive approach by taking measures to pay compensation to those entitled by law. From the above, it is clear that the dispute has ended due to the absence of a conflict or a subject for the dispute.
The Court of Appeal reviewed the defense memoranda between the two parties and examined the list of educational jobs and the texts of the materials and regulatory regulations regarding teachers' leave balances, in addition to the guide of regulatory opinions on leaves and secondments issued by the Ministry of Resources. The judicial circuit found that the materials contained no text regarding the provisions of the teacher's leave, let alone provisions for compensation for it.
The Court of Appeal confirmed that administrative justice is free and available to all, and the ministry did not prevent anyone from litigating, nor did the party against whom the ruling was made resort to the judiciary, but rather acknowledged his right. Furthermore, the plaintiff does not bear any financial amounts for filing the lawsuit and litigating until he is awarded attorney fees.
-- Similar judicial precedents led the Court of Appeal to rule to annul the judgment issued to compensate the teacher and to rule again that the dispute regarding the teacher's claim for compensation for the regular leave days he did not enjoy for the year 1445 AH has ended, and to reject any other related requests. "Okaz" sources mentioned that several Administrative Courts of Appeal had previously annulled similar primary rulings issued by first-instance courts, which had obligated the Ministry of Education to compensate several retired teachers for their regular leaves that they did not enjoy before the issuance of their retirement decisions. The annulment of the primary rulings was due to the Ministry of Education having taken a positive approach in paying the entitled teachers, which negates the subject of the judicial dispute, and thus there is no need to rule for compensation again.
It is noteworthy that "Okaz" published last Sha'ban a directive from the Assistant Minister of Education to list the retired teachers for the years 1444 and 1445 AH and the coming years, to compensate them for the summer vacations after calculating the due balances from the date of return until the date of retirement, in line with the provisions of the end of service in the Civil Service System and the executive regulations complementing that system if the employee covered by the educational regulations submits a resignation request or is referred to retirement before reaching the statutory retirement age.
--- The lawsuit can only be based on the existence of an interest. Lawyer Dr. Rabab Ahmed Al-Mu'bi revealed that the rulings of the Administrative Courts of Appeal to terminate compensation claims for teachers' summer vacations were consistent with a fundamental principle, which is that an administrative lawsuit can only be based on the existence of a legitimate interest for the plaintiff. If the interest disappears, the dispute disappears, and if the administrative decision is absent, whether positive or negative, the subject of the lawsuit becomes void, which was achieved after the Ministry of Education paid the due compensations to the teachers. The basis of the lawsuit in administrative justice is the existence of a genuine interest for the plaintiff; otherwise, the ruling to terminate the dispute becomes mandatory. These rulings represent a model for the integration of justice and administration; the Ministry of Education proactively paid the rights, and the administrative courts ended the disputes due to the absence of interest, thus achieving swift justice and alleviating judicial burdens.