أكّد مجمع إرادة والصحة النفسية بالرياض، عضو تجمع الرياض الصحي الثالث، أهمية الدعم النفسي للطلاب والطالبات خلال رحلة عودتهم للمدارس، مشيرًا إلى وجود ثلاثة أدوار تشكل مثلث النجاح لعودة سليمة للطلاب إلى مقاعد الدراسة، تتمثل في دور الأسرة، ودور المدرسة والمعلمين، وما يجب على الطلاب الالتزام به من خطوات فعالة لبدء عامهم الدراسي.
وبين المجمع، أن دور الأسرة يتمثل في التهيئة النفسية من خلال تقديم الدعم المعنوي لأبنائهم، وغرس الطمأنينة في نفوسهم، والحرص على تهيئة جو أسري منظم وهادئ، وإشراكهم في شراء المستلزمات المدرسية، وتدريبهم على تحمل المسؤولية، ودعم تواصلهم مع الأصدقاء وتوضيح أهمية التعاون داخل المدرسة، وأن يكونوا قدوة حسنة من خلال إظهار الحماس للعام الدراسي الجديد ليقتدي الأبناء بهم.
فيما يشكل دور المدرسة والمعلم دورا حيويا وأساسيا؛ لأنهم مؤثرون في الصحة النفسية للطالب، ودورهم كبير في بناء شخصيته، من خلال بناء بيئة إيجابية وداعمة تشعر الطالب بالأمان، وتجعله يعي أن الأخطاء جزء طبيعي من عملية التعلم وليست سببًا للعقاب أو السخرية، وتشجيع التفاعل الإيجابي ومحاربة السلوكيات السلبية، وتعزيز ثقة الطالب بنفسه بالتركيز على نقاط القوة وإبرازها، والإشادة بجهوده مهما كانت والتواصل الفعال والمتابعة والاحتواء، ومراقبة التغيرات في سلوك الطالب أو أدائه الدراسي، للتمكن من التدخل المبكر وتقديم الدعم اللازم، والحرص على إيجاد شراكة مع الأسرة لدعم الطلاب، وبحث ومناقشة أي ملاحظات أو تطورات وبما يساعد على توفير بيئة متكاملة لدعم الطالب، وتفهّم الفروقات الفردية، ومراعاة القدرات والظروف المختلفة بينهم، وتجنب المقارنات تجنبًا لخلق بيئة تنافسية سلبية، وتطبيق أساليب تعليمية مبتكرة وتفاعلية تقلل من الملل والتوتر وتزيد الشغف.
فيما يتمثل تنظيم أوقات الدراسة والراحة مثلث الضلع الثالث وذلك بالاستعداد الجيد للعام الدراسي، والتخلص من القلق وتحديد الأهداف القابلة للتطبيق، والحرص على العلاقات الاجتماعية الإيجابية مع الزملاء والمعلمين، والموازنة بين الدراسة والترويح.
The Erada and Mental Health Complex in Riyadh, a member of the Third Riyadh Health Cluster, emphasized the importance of psychological support for students during their return to school, pointing out that there are three roles that form the triangle of success for a smooth return to the classroom. These roles are represented by the family, the school and teachers, and the effective steps that students must commit to in order to start their academic year.
The complex indicated that the role of the family involves psychological preparation by providing moral support to their children, instilling reassurance in their hearts, ensuring an organized and calm family atmosphere, involving them in purchasing school supplies, training them to take responsibility, supporting their communication with friends, clarifying the importance of cooperation within the school, and being good role models by showing enthusiasm for the new academic year for the children to emulate.
Meanwhile, the role of the school and teachers is vital and fundamental; they significantly influence the student's mental health and play a major role in shaping their personality. This is achieved by creating a positive and supportive environment that makes the student feel safe, helping them realize that mistakes are a natural part of the learning process and not a reason for punishment or ridicule. Encouraging positive interaction, combating negative behaviors, enhancing the student's self-confidence by focusing on and highlighting their strengths, praising their efforts regardless of the outcome, maintaining effective communication, follow-up, and support, and monitoring changes in the student's behavior or academic performance are essential for early intervention and providing necessary support. Additionally, it is important to establish a partnership with the family to support students, discuss any observations or developments, and provide a comprehensive environment for student support, understanding individual differences, considering varying abilities and circumstances among them, avoiding comparisons to prevent creating a negative competitive environment, and applying innovative and interactive teaching methods that reduce boredom and stress while increasing passion.
Finally, organizing study and rest times represents the third side of the triangle by preparing well for the academic year, alleviating anxiety, setting achievable goals, maintaining positive social relationships with peers and teachers, and balancing study with recreation.