حدد مركز المناهج ضوابط تنظيم الفترات اللاصفية في الخطة الدراسية في العام الدراسي الجديد، واعتبرها مكوناً أساسياً من مكونات اليوم الدراسي، وتنفذ ضمن الزمن المحدد بما لا يقل عن ساعة واحدة في مجموع مددها الزمنية، وتُخصص لتنفيذ برامج تعليمية وتربوية مخططة، على أن يُحتسب مجموع الزمن ضمن النصاب الأسبوعي للمعلم بوحدة الحصص الدراسية. وأشار المركز إلى ضرورة الالتزام الكامل بجميع الضوابط المرتبطة بالفترات اللاصفية، طبقاً لما ورد في دليل الخطط الدراسية، وأن تكون البرامج المنفذة معتمدة من المركز، أو حاصلة على الموافقات اللازمة مسبقاً، كما يراعى في تنفيذ الفترات اللاصفية عدم الإخلال بانتظام الحصص الدراسية الأساسية أو الانتقاص من زمنها المعتمد، وتوثق البرامج بما في ذلك التقارير المرتبطة بها في سجلات المدرسة والمتابعة الفنية المعتمدة.
وأشار مركز المناهج إلى أن برامج الفترات اللاصفية ضمن الخطة الدراسية تشمل: القِيَم، والذكاء الاجتماعي، والعاطفي، والذوق العام، والأمن السيبراني. وتُخصص حصة واحدة في الصفوف الأولية والصفوف العليا من المرحلة الابتدائية والمرحلة المتوسطة والمرحلة الثانوية لكل برنامج عدا الأمن السيبراني الذي خُصصت له 3 حصص في المرحلة الابتدائية، و5 حصص في المرحلة المتوسطة، و7 حصص في المرحلة الثانوية.
رسمياً.. الأمن السيبراني والذوق العام في خطط «اللاصفية» بالمدارس
17 أغسطس 2025 - 18:20
|
آخر تحديث 17 أغسطس 2025 - 18:20
طلاب
تابع قناة عكاظ على الواتساب
عبدالله الدهاس (مكة المكرمة) aldhass@
The Curriculum Center has defined the regulations for organizing extracurricular periods in the academic plan for the new school year, considering them an essential component of the school day. These periods are to be implemented within the specified time frame, with a minimum of one hour in total duration, and are allocated for the execution of planned educational and developmental programs. The total time is to be counted within the weekly workload of the teacher in terms of class periods. The center emphasized the necessity of full compliance with all regulations related to extracurricular periods, in accordance with what is stated in the curriculum guide, and that the implemented programs must be approved by the center or have obtained the necessary prior approvals. It is also important to ensure that the implementation of extracurricular periods does not disrupt the regularity of core class periods or reduce their allocated time, and that programs, including related reports, are documented in the school records and monitored by the authorized technical follow-up.
The Curriculum Center indicated that the programs for extracurricular periods within the academic plan include: values, social and emotional intelligence, public taste, and cybersecurity. One period is allocated in the primary grades and upper grades of primary school, middle school, and high school for each program, except for cybersecurity, which has been allocated 3 periods in primary school, 5 periods in middle school, and 7 periods in high school.
The Curriculum Center indicated that the programs for extracurricular periods within the academic plan include: values, social and emotional intelligence, public taste, and cybersecurity. One period is allocated in the primary grades and upper grades of primary school, middle school, and high school for each program, except for cybersecurity, which has been allocated 3 periods in primary school, 5 periods in middle school, and 7 periods in high school.