طرحت الهيئة العامة للنقل مقترح اللائحة التنفيذية المنظمة لنشاط تأجير السيارات الخاصة ونشاط الوساطة في تأجيرها، وتضمنت الضوابط تحديد عمر تشغيلي أقصاه 5 سنوات للسيارات المستخدمة، مع استثناء للسيارات التي تعمل بالطاقة النظيفة، إذ يسمح حتى 8 سنوات، إضافة إلى اشتراطات خاصة على السيارات الفارهة لضمان تميزها.
واشترط المشروع حصول المنشآت على ترخيص لممارسة نشاط تأجير السيارات، يتضمن تقديم طلب عبر القنوات المعتمدة، وتوفير مركز مناسب في المدينة محل الترخيص، وامتلاك الحد الأدنى من السيارات الجديدة التي لم تُسجل سابقاً داخل المملكة، على أن تكون مملوكة أو مؤجرة بنظام التأجير التمويلي، وربط السيارات بالأنظمة الإلكترونية التي تحددها الهيئة، مع الالتزام بسداد المقابل المالي والغرامات. ويُسمح بتأجير جميع أنواع سيارات الركاب والنقل الخفيف التي لا يتجاوز وزنها 3,500 كغم المخصصة للاستخدام الخاص.
وألزم المشروع المستفيدين بإعادة السيارات في حالتها الأصلية، مع المحافظة على نظافتها، والإبلاغ فوراً عن أي أعطال وعدم إجراء إصلاحات دون موافقة مقدم الخدمة، كما حظر المشروع الاستخدامات غير المشروعة أو التعديلات على تجهيزات السيارة، ومنع نقل الركاب أو البضائع بأجر دون إذن، ومنع التدخين داخل السيارة مع إمكانية فرض غرامات على المخالفين.
كما حدد المقترح التزامات تمنع تأجير السيارات خارج إطار التعاقد مع المنشآت المرخصة، ومنع التأجير بسائق أو سيارات دون بطاقة تشغيل سارية، ويجب على الوسطاء التعاقد مع منشآت مرخصة فقط، بناءً على تقييم نقاط الأداء المعتمد من الهيئة.
وتضمنت اللائحة نظاماً للعقوبات يتضمن جدول مخالفات، مع تبليغ المخالفين عبر قنوات رسمية متعددة، وإمكانية التظلم خلال 30 يوماً من التبليغ، مع نظر التظلمات عبر لجان مختصة وحق التظلم أمام المحكمة خلال 60 يوماً. كما تمنع الهيئة اتخاذ إجراءات تحد من الخدمات المقدمة للمخالف خلال فترة التظلم، ضماناً للعدالة والشفافية.
وشددت اللائحة على ضرورة التعاقد الحصري مع منشآت مرخصة، وتقديم الخدمة فقط عبر التطبيقات المعتمدة، مع الالتزام بتوفير بيانات السيارة والسائق والرحلة للهيئة وربط المنصة الإلكترونية طوال فترة الترخيص، مع إيقاف الخدمة عند انتهاء الترخيص.
وعزز المقترح حقوق المستفيدين بفرض إظهار بيانات الرحلة والسائق والسيارة، وتمكين التقييم المتبادل بين الراكب والسائق، وإتاحة مشاركة بيانات الرحلة مع الأقارب، وتوفير زر طوارئ مرتبط بوزارة الداخلية، ليبقى فعالاً حتى بعد انتهاء الرحلة.
وألزم المشروع بتحديث بيانات الاتصال والعنوان الوطني لدى الهيئة، والإبلاغ عن أي تغييرات قانونية خلال مهلات محددة، مع إلزام مقدمي الخدمة بسياسات واضحة لاستحصال العمولات، والارتباط بأنظمة إلكترونية معتمدة تضمن التتبع الفوري والرقابة الشاملة على قطاع تأجير السيارات الخاصة والوساطة.
هيئة النقل تقترح: 8 سنوات لمركبات الطاقة النظيفة
5 سنوات العمر التشغيلي للسيارات المستخدمة في نشاط التأجير
10 أغسطس 2025 - 17:23
|
آخر تحديث 10 أغسطس 2025 - 17:23
تابع قناة عكاظ على الواتساب
إبراهيم العلوي (جدة) i_waleeed22@
The General Transport Authority has proposed the executive regulation governing the activity of renting private cars and the mediation in their rental. The regulations include stipulations that set a maximum operational age of 5 years for the cars used, with an exception for vehicles powered by clean energy, which are allowed to be up to 8 years old, in addition to specific requirements for luxury cars to ensure their distinctiveness.
The project requires establishments to obtain a license to practice the car rental activity, which includes submitting an application through the approved channels, providing a suitable center in the city of licensing, and owning a minimum number of new cars that have not been previously registered in the Kingdom, which must be owned or leased under a financial leasing system, and linking the cars to the electronic systems specified by the authority, along with the commitment to pay the financial fees and fines. All types of passenger and light transport vehicles weighing no more than 3,500 kg designated for private use are allowed for rental.
The project obliges beneficiaries to return the cars in their original condition, maintaining their cleanliness, and to report any malfunctions immediately without making repairs without the service provider's approval. The project also prohibits illegal uses or modifications to the car's equipment, prevents the transportation of passengers or goods for hire without permission, and bans smoking inside the car, with the possibility of imposing fines on violators.
The proposal also specifies obligations that prevent renting cars outside the framework of contracts with licensed establishments, prohibits renting with a driver or cars without a valid operating card, and requires brokers to contract only with licensed establishments based on the performance evaluation points approved by the authority.
The regulation includes a system of penalties that includes a violations table, with notification of violators through multiple official channels, and the possibility of appealing within 30 days of notification, with appeals being considered by specialized committees and the right to appeal in court within 60 days. The authority also prohibits taking measures that limit the services provided to the violator during the appeal period, ensuring fairness and transparency.
The regulation emphasizes the necessity of exclusive contracting with licensed establishments and providing services only through approved applications, with a commitment to provide data on the car, driver, and trip to the authority and linking the electronic platform throughout the licensing period, with service suspension upon the expiration of the license.
The proposal enhances the rights of beneficiaries by requiring the display of trip, driver, and car data, enabling mutual evaluation between the passenger and driver, allowing the sharing of trip data with relatives, and providing an emergency button linked to the Ministry of Interior, which remains active even after the trip ends.
The project mandates updating contact information and the national address with the authority, reporting any legal changes within specified deadlines, and obliging service providers to have clear policies for collecting commissions, and connecting to approved electronic systems that ensure immediate tracking and comprehensive oversight of the private car rental and mediation sector.
The project requires establishments to obtain a license to practice the car rental activity, which includes submitting an application through the approved channels, providing a suitable center in the city of licensing, and owning a minimum number of new cars that have not been previously registered in the Kingdom, which must be owned or leased under a financial leasing system, and linking the cars to the electronic systems specified by the authority, along with the commitment to pay the financial fees and fines. All types of passenger and light transport vehicles weighing no more than 3,500 kg designated for private use are allowed for rental.
The project obliges beneficiaries to return the cars in their original condition, maintaining their cleanliness, and to report any malfunctions immediately without making repairs without the service provider's approval. The project also prohibits illegal uses or modifications to the car's equipment, prevents the transportation of passengers or goods for hire without permission, and bans smoking inside the car, with the possibility of imposing fines on violators.
The proposal also specifies obligations that prevent renting cars outside the framework of contracts with licensed establishments, prohibits renting with a driver or cars without a valid operating card, and requires brokers to contract only with licensed establishments based on the performance evaluation points approved by the authority.
The regulation includes a system of penalties that includes a violations table, with notification of violators through multiple official channels, and the possibility of appealing within 30 days of notification, with appeals being considered by specialized committees and the right to appeal in court within 60 days. The authority also prohibits taking measures that limit the services provided to the violator during the appeal period, ensuring fairness and transparency.
The regulation emphasizes the necessity of exclusive contracting with licensed establishments and providing services only through approved applications, with a commitment to provide data on the car, driver, and trip to the authority and linking the electronic platform throughout the licensing period, with service suspension upon the expiration of the license.
The proposal enhances the rights of beneficiaries by requiring the display of trip, driver, and car data, enabling mutual evaluation between the passenger and driver, allowing the sharing of trip data with relatives, and providing an emergency button linked to the Ministry of Interior, which remains active even after the trip ends.
The project mandates updating contact information and the national address with the authority, reporting any legal changes within specified deadlines, and obliging service providers to have clear policies for collecting commissions, and connecting to approved electronic systems that ensure immediate tracking and comprehensive oversight of the private car rental and mediation sector.