حجّمت وزارة الحج والعمرة مخالفات شركات العمرة مبكراً؛ إذ أعلنت الوزارة، أمس (الأربعاء)، رصد مخالفات على 7 شركات عمرة، تمثلت في إسكان المعتمرين في مساكن غير مرخصة، في مخالفة صريحة للضوابط التنظيمية المعتمدة، وذلك ضمن جهودها الرقابية المستمرة للارتقاء بجودة الخدمات المقدمة لضيوف الرحمن.
وكانت الوزارة أوقفت نشاط 4 شركات عمرة، وفرضت غرامات مالية بحقها وأحالت مسؤوليها للتحقيق.
ورصدت الوزارة قبل أسابيع عدة مخالفات على 7 شركات عمرة؛ تمثّلت في قصور تقديم خدمات النقل وفقاً لما هو متفق عليه في البرامج المعتمدة، وباشرت الوزارة اتخاذ الإجراءات النظامية بحق الشركات المخالفة، وأوقفت نشاطها وتسييل ضماناتها البنكية لصالح تغطية تكاليف توفير خدمات النقل البديلة للمعتمرين المتضررين، بما يضمن استمرار تقديم الخدمة وفق المستويات المعتمدة.
وأكدت الوزارة حرصها على ضمان حصول المعتمرين على حقوقهم كاملة، وفق أعلى معايير الجودة والكفاءة، مشددةً على عدم التهاون مع أي جهة تقصّر في التزاماتها التعاقدية أو تعرض سلامة المعتمرين للخطر.
ودعت جميع شركات ومؤسسات العمرة إلى الالتزام التام بالأنظمة والتعليمات المعتمدة، وضمان تقديم الخدمات المتفق عليها ضمن البرامج الزمنية المحددة، بما يسهم في تعزيز تجربة المعتمرين، وتحقيق رضاهم خلال فترة إقامتهم في المملكة.
The Ministry of Hajj and Umrah has early limited violations by Umrah companies; the ministry announced yesterday (Wednesday) that it had detected violations by 7 Umrah companies, which involved housing pilgrims in unlicensed accommodations, in clear violation of the approved regulatory standards. This is part of its ongoing oversight efforts to enhance the quality of services provided to the guests of Allah.
The ministry had suspended the activities of 4 Umrah companies, imposed financial penalties on them, and referred their officials for investigation.
Several weeks ago, the ministry detected violations by 7 Umrah companies, which involved shortcomings in providing transportation services as agreed upon in the approved programs. The ministry began taking legal action against the violating companies, suspended their activities, and liquidated their bank guarantees to cover the costs of providing alternative transportation services for the affected pilgrims, ensuring that the service continues at the approved levels.
The ministry confirmed its commitment to ensuring that pilgrims receive their full rights, according to the highest standards of quality and efficiency, emphasizing that it will not tolerate any entity that falls short of its contractual obligations or jeopardizes the safety of the pilgrims.
The ministry called on all Umrah companies and institutions to fully comply with the approved regulations and instructions, and to ensure the provision of agreed-upon services within the specified timelines, contributing to enhancing the experience of pilgrims and achieving their satisfaction during their stay in the Kingdom.