رصدت وزارة الحج والعمرة مخالفات على 7 شركات عمرة، تمثلت في قصور تقديم خدمات النقل للمعتمرين وفقًا لما هو متفق عليه في البرامج المعتمدة، وذلك في إطار الجهود المتواصلة التي تبذلها الوزارة للارتقاء بجودة الخدمات المقدمة للمعتمرين وزوار المسجد النبوي، ومتابعة تنفيذ البرامج التعاقدية المبرمة مع شركات ومؤسسات العمرة، ضمن مستهدفات رؤية المملكة 2030 الرامية إلى تحسين تجربة ضيوف الرحمن في جميع مراحل رحلتهم إلى المملكة.
وباشرت الوزارة في هذا الصدد اتخاذ الإجراءات النظامية بحق الشركات المخالفة، وأوقفت نشاط تلك الشركات وتسييل ضماناتها البنكية لصالح تغطية تكاليف توفير خدمات النقل البديلة للمعتمرين المتضررين، بما يضمن استمرار تقديم الخدمة وفق المستويات المعتمدة.
وأكّدت حرصها على ضمان حصول ضيوف الرحمن على حقوقهم كاملة، وتقديم الخدمات لهم وفق أعلى معايير الجودة والاحترافية، وعدم التهاون مع أي تقصير أو إخلال بالالتزامات التعاقدية تجاه المعتمرين.
ودعت وزارة الحج والعمرة جميع شركات ومؤسسات العمرة إلى ضرورة الالتزام التام بالضوابط والتعليمات المعتمدة، وتقديم الخدمات وفق البرامج الزمنية المحددة، بما يسهم في تعزيز جودة الخدمات وتحقيق رضا وراحة المعتمرين والزوار خلال فترة إقامتهم في المملكة.
The Ministry of Hajj and Umrah has detected violations by 7 Umrah companies, which involved shortcomings in providing transportation services to pilgrims as agreed upon in the approved programs. This is part of the ongoing efforts by the ministry to enhance the quality of services provided to pilgrims and visitors of the Prophet's Mosque, and to monitor the implementation of contractual programs established with Umrah companies and institutions, in line with the objectives of Saudi Vision 2030 aimed at improving the experience of the guests of Allah throughout all stages of their journey to the Kingdom.
In this regard, the ministry has begun taking legal actions against the violating companies, suspending their activities and liquidating their bank guarantees to cover the costs of providing alternative transportation services for the affected pilgrims, ensuring the continued provision of services at the approved levels.
The ministry affirmed its commitment to ensuring that the guests of Allah receive their full rights and that services are provided to them according to the highest standards of quality and professionalism, with no leniency towards any shortcomings or breaches of contractual obligations towards the pilgrims.
The Ministry of Hajj and Umrah urged all Umrah companies and institutions to fully comply with the approved regulations and instructions, and to provide services according to the specified timelines, contributing to the enhancement of service quality and achieving the satisfaction and comfort of pilgrims and visitors during their stay in the Kingdom.