أعلنت مجموعة stc، ممكّن التحول الرقمي في المنطقة، عن جاهزيتها الكاملة على كافة المجالات التقنية والبشرية واللوجستية لخدمة ضيوف الرحمن في مكة المكرمة والمدينة المنورة والمشاعر المقدسة خلال موسم حج 1446هـ. وتأتي هذه الجهود ضمن خططها الإستراتيجية لضمان تقديم منظومة خدمات رقمية وذكية واتصالات موثوقة وآمنة لأكثر من مليوني حاج متوقع، بما يعزز من تجربتهم ويمكنهم من أداء مناسكهم بكل يُسر وسلاسة.
وفي هذا السياق، اطّلع وزير الاتصالات وتقنية المعلومات المهندس عبدالله بن عامر السواحة، اليوم، على استعدادات مجموعة stc، يرافقه نائب وزير الاتصالات وتقنية المعلومات محافظ هيئة الاتصالات والفضاء والتقنية المكلف المهندس هيثم العوهلي، وذلك خلال زيارة ميدانية لمركز عمليات المجموعة في مكة المكرمة، بالإضافة إلى عدد من مسؤولي الوزارة وهيئة الاتصالات والفضاء والتقنية. ورافقهم خلال الزيارة الرئيس التنفيذي لمجموعة stc المهندس عليان بن محمد الوتيد، وعدد من التنفيذيين والمسؤولين من المجموعة.
وخلال الجولة، استعرضت المجموعة الخطة الفنية وتحليلاً شاملاً لأداء شبكتها على أكثر من 350 موقعاً، مع ترقية المواقع التي اقتربت من السعة القصوى لمواكبة النمو المتوقع في حركة البيانات بنسبة تصل إلى 30%. وشملت المشاريع التوسعية ترقية وتوسعة أكثر من 35 موقعاً ضمن شبكة الجيل الخامس (5G)، وتطوير أكثر من 83 موقعاً في شبكة الجيل الرابع المتقدم (4G)، بالإضافة إلى تفعيل تقنية VoLTE التي تتيح إجراء المكالمات الصوتية والمرئية بجودة عالية وسرعة محسّنة في نقل البيانات.
كما عملت المجموعة على إنشاء 21 موقعاً جديداً لتحسين جودة التغطية في مناطق المشاعر المقدسة، إلى جانب نشر 78 عربة اتصالات متنقلة لتوفير تغطية إضافية في المواقع ذات الكثافة العالية أو التي تواجه تحديات في تنفيذ بنية تحتية دائمة. وتشمل جهود التغطية تشغيل 421 موقعاً ثابتاً و77 برجاً متنقلاً لتعزيز جودة التغطية في الحرم والمشاعر المقدسة، مع توفير 998 نقطة نفاذ لشبكات Wi-Fi لضمان اتصال مستمر وسلس للحجاج.
وضمن تعزيز الجاهزية الميدانية، أنشأت المجموعة 11 وحدة لوجستية و99 مركز صيانة موزعة في المشاعر المقدسة ومحيطها، بإشراف فرق فنية متخصصة تعمل على مدار الساعة لضمان استمرارية وكفاءة الخدمات طوال فترة الحج.
وفي إطار جهود التمكين الرقمي، استعرضت stc مبادرة تقنية رائدة تعتمد على الذكاء الاصطناعي لتقديم إرشادات توعوية للحجاج عبر صور ثلاثية الأبعاد بعدة لغات، من خلال طاولة تفاعلية تُعد من الأكبر على مستوى العالم، ما يتيح للحجاج تجربة مبتكرة وسهلة للحصول على المعلومات المتعلقة بأداء المناسك.
STC Group, a digital transformation enabler in the region, announced its full readiness across all technical, human, and logistical fields to serve the guests of Allah in Mecca, Medina, and the holy sites during the Hajj season of 1446 AH. These efforts are part of its strategic plans to ensure the provision of a system of digital and smart services, as well as reliable and secure communications for more than two million expected pilgrims, enhancing their experience and enabling them to perform their rituals with ease and smoothness.
In this context, the Minister of Communications and Information Technology, Engineer Abdullah bin Amer Al-Sawaha, today reviewed the preparations of STC Group, accompanied by the Deputy Minister of Communications and Information Technology and Acting Governor of the Communications, Space, and Technology Authority, Engineer Haitham Al-Owaili, during a field visit to the group's operations center in Mecca, along with several officials from the ministry and the Communications, Space, and Technology Authority. They were accompanied during the visit by the CEO of STC Group, Engineer Aliyan bin Mohammed Al-Wutayd, and a number of executives and officials from the group.
During the tour, the group presented the technical plan and a comprehensive analysis of its network performance at over 350 sites, upgrading locations that were nearing maximum capacity to keep pace with the expected growth in data traffic by up to 30%. The expansion projects included upgrading and expanding more than 35 sites within the 5G network and developing over 83 sites in the advanced 4G network, in addition to activating VoLTE technology, which allows for high-quality voice and video calls with improved data transfer speeds.
The group also worked on establishing 21 new sites to improve coverage quality in the holy sites, along with deploying 78 mobile communication vehicles to provide additional coverage in high-density locations or those facing challenges in implementing permanent infrastructure. Coverage efforts include operating 421 fixed sites and 77 mobile towers to enhance coverage quality in the Grand Mosque and holy sites, along with providing 998 access points for Wi-Fi networks to ensure continuous and seamless connectivity for the pilgrims.
As part of enhancing field readiness, the group established 11 logistical units and 99 maintenance centers distributed in the holy sites and their surroundings, supervised by specialized technical teams working around the clock to ensure the continuity and efficiency of services throughout the Hajj period.
In the framework of digital empowerment efforts, STC showcased a pioneering technological initiative based on artificial intelligence to provide awareness guidance for pilgrims through three-dimensional images in multiple languages, via an interactive table considered one of the largest in the world, allowing pilgrims an innovative and easy experience to obtain information related to performing the rituals.