اقترح المركز الوطني للتفتيش والرقابة مشروع سياسة «الإطار الوطني لأعمال التفتيش»، الذي يهدف إلى تأسيس مرحلة جديدة من العمل الرقابي الموحد والملزم لكافة الجهات الحكومية، وإنهاء الاجتهادات الفردية في عمليات التفتيش، عبر إرساء إطار تنظيمي شامل يسري على جميع الجهات الرقابية المخولة بالتفتيش أو الإشراف عليه، ليغطي كافة الأعمال الرقابية وفق الأنظمة واللوائح المعمول بها.
ونص المشروع على الجهات الرقابية التخلي عن الأساليب التقليدية، والانتقال نحو منهجية احترافية تتكون من 4 مراحل صارمة تبدأ بالتخطيط المبني على المخاطر، مرورا بالتحضير والتنفيذ، وصولا إلى مرحلة ما بعد التفتيش وإغلاق الحالات.
وتضمن تبني الجهات الحكومية مبدأ «التوعية والامتثال أولا»، ما يضع على عاتقها مسؤولية تثقيف المنشآت وإرشادها للمتطلبات النظامية قبل الشروع في فرض العقوبات، ليكون التفتيش موجها نحو النتائج لا الإجراءات الشكلية.
وحظر المشروع تحويل الزيارات التفتيشية إلى ساحة للنقاش حول الغرامات أو العقوبات أثناء الوجود في الموقع، وقصر دور المفتش على رصد الحقائق المهنية وجمع الأدلة دون الدخول في جدل مع المنشأة.
وبموجب هذه الضوابط، يتوجب على الجهات الرقابية بناء خططها السنوية استنادا إلى «نهج قائم على المخاطر»، ما يضمن توجيه الموارد البشرية واللوجستية نحو المنشآت الأكثر احتياجا للرقابة أو الأشد خطورة، بدلا من التفتيش العشوائي.
ويعمل المقترح على سياسة ترسيخ مبدأ «الاتساق وإمكانية التنبؤ»، الذي يضمن للمنشآت الخضوع لعمليات تفتيش عادلة ومتسقة، مع إلزام الجهات بنشر توقعاتها ومتطلباتها بوضوح، وتوثيق أي انحراف عن الإجراءات المنهجية بمبررات واضحة وشفافة.
وشدد الإطار الوطني على مبدأ الحياد، ملزما إياهم باتخاذ قرارات مبنية حصريا على الأدلة الموضوعية، بعيدا عن أي تضارب للمصالح أو تأثيرات خارجية قد تمس بمهنية العمل الرقابي.
التفتيش عن بُعد
قدم المقترح معايير دقيقة لـ«التفتيش عن بُعد»، معتبرا إياه أسلوبا رسميا موازيا للتفتيش الميداني، شريطة الالتزام بنفس معايير التوثيق وجودة الأدلة، والتحقق الصارم من الهويات والوثائق الرقمية.
ومنح المنشآت حماية إضافية من خلال تنظيم آلية الدخول، إذ يلتزم المفتش بإبراز هويته الرسمية وصلاحياته فور الوصول، مع احترام العمليات التشغيلية للمنشأة وتقليل أي تعطيل لأعمالها إلى الحد الأدنى.
وشدد المقترح المقدم على الجهات الرقابية عدم إجراء زيارات مفاجئة إلا في حالات محددة تستدعي ذلك، مثل وجود مخاطر على السلامة العامة أو بلاغات موثوقة، بينما الأصل هو إشعار المنشأة بالتفتيش قبل وقت كافٍ.
كما أوجبت السياسة توثيق النتائج بشفافية تامة وإبلاغ المنشآت بها، مع منحها فرصة تقديم الملاحظات أو الخطط التصحيحية قبل الانتقال إلى إجراءات الإنفاذ أو الإغلاق الرسمي للملف.
وتشجع الضوابط الجديدة المقترحة على إبراز الممارسات الإيجابية للمنشآت، وتقديم الدعم المعرفي والإرشاد المستمر لضمان استدامة الامتثال للأنظمة، وتعزيز حوكمة الأدلة، فارضة على الجهات الرقابية جمع البيانات وحفظها بطريقة ممنهجة تحمي خصوصية المنشآت، وتضمن حقها في الاعتراض أو التظلم بناء على وقائع مثبتة وقابلة للتتبع.
وتأتي هذه الخطوة لتوحيد اللغة الرقابية في المملكة، وضمان أن تكون بيئة الأعمال محكومة بضوابط واضحة تقلل من الأعباء التشغيلية غير المبررة، وتزيد من كفاءة وموثوقية الأداء الحكومي في قطاع التفتيش.
The National Center for Inspection and Control has proposed a policy project titled "National Framework for Inspection Activities," which aims to establish a new phase of unified and mandatory regulatory work for all government entities, and to end individual interpretations in inspection processes by establishing a comprehensive regulatory framework that applies to all regulatory bodies authorized to conduct inspections or supervise them, covering all regulatory activities according to the applicable laws and regulations.
The project stipulates that regulatory bodies abandon traditional methods and transition to a professional methodology consisting of four strict phases, starting with risk-based planning, followed by preparation and execution, leading to the post-inspection phase and case closure.
It includes the adoption of the principle of "awareness and compliance first" by government entities, placing the responsibility on them to educate and guide establishments on regulatory requirements before imposing penalties, ensuring that inspections are results-oriented rather than focused on formal procedures.
The project prohibits turning inspection visits into a forum for discussing fines or penalties while on-site, limiting the inspector's role to observing professional facts and collecting evidence without engaging in disputes with the establishment.
Under these controls, regulatory bodies are required to build their annual plans based on a "risk-based approach," ensuring that human and logistical resources are directed towards establishments that are in greater need of oversight or are more hazardous, rather than random inspections.
The proposal works on establishing the principle of "consistency and predictability," which ensures that establishments undergo fair and consistent inspection processes, obligating entities to clearly publish their expectations and requirements, and to document any deviations from methodological procedures with clear and transparent justifications.
The national framework emphasizes the principle of neutrality, obliging them to make decisions based solely on objective evidence, free from any conflicts of interest or external influences that may affect the professionalism of regulatory work.
Remote Inspection
The proposal provides precise standards for "remote inspection," considering it an official parallel method to field inspection, provided that the same documentation standards and evidence quality are adhered to, along with strict verification of identities and digital documents.
It grants establishments additional protection by organizing the entry mechanism, as the inspector is required to present their official identity and powers upon arrival, while respecting the operational processes of the establishment and minimizing any disruption to its activities.
The submitted proposal emphasizes that regulatory bodies should not conduct surprise visits except in specific cases that warrant it, such as the presence of public safety risks or credible reports, while the norm is to notify the establishment of the inspection well in advance.
The policy also requires documenting results with complete transparency and informing establishments of them, while giving them the opportunity to provide feedback or corrective plans before proceeding to enforcement actions or the official closure of the file.
The new proposed controls encourage highlighting the positive practices of establishments and providing ongoing knowledge support and guidance to ensure sustained compliance with regulations, enhancing the governance of evidence, and requiring regulatory bodies to collect and store data systematically in a manner that protects the privacy of establishments and ensures their right to object or appeal based on established and traceable facts.
This step comes to unify the regulatory language in the Kingdom, ensuring that the business environment is governed by clear controls that reduce unjustified operational burdens and increase the efficiency and reliability of government performance in the inspection sector.