سجل قطاع توصيل الطلبات في المملكة نمواً لافتاً خلال الربع الثاني من عام 2025، إذ بلغ إجمالي الطلبات نحو أكثر من 101 مليون عملية طلب في مختلف أنحاء مناطق المملكة، ما يعكس الإقبال المتزايد على هذا القطاع، والتوسع الذي يشهده مجال الخدمات اللوجستية، وفق ما أعلنته الهيئة العامة للنقل اليوم.
واحتلت منطقة الرياض صدارة الترتيب بإجمالي الطلبات، مسجلة بذلك أكثر من 45.68 مليون عملية طلب، أي ما يعادل نسبة 45%، تلتها منطقة مكة المكرمة بإجمالي 21.47 مليون عملية طلب، ما يعادل 21%، ثم المنطقة الشرقية بـ16.10 مليون عملية طلب، أي ما يعادل 15%، كما سجلت منطقة المدينة المنورة 4.71 مليون عملية طلب، ما يعادل 4%، تليها منطقة عسير بـ3.61 مليون عملية طلب، ما يعادل 3%، ومنطقة القصيم 2.93 مليون عملية طلب، ما يعادل 2%، ومنطقة تبوك 1.80 مليون عملية طلب، ما يعادل 1.77%، ومنطقة حائل 1.65 مليون عملية طلب، ما يعادل 1.64%، ومنطقة جازان 1.2 مليون عملية طلب، ما يعادل 1.22%، ومنطقة الجوف 779 ألف عملية طلب، ما يعادل 0.77%، ومنطقة نجران 666 ألفاً، ما يعادل 0.66%، ومنطقة الحدود الشمالية 552 ألفاً، ما يعادل 0.54%، وأخيراً منطقة الباحة 215 ألفاً، أي ما يعادل 0.21%.
ويعود هذا النمو اللافت في قطاع توصيل الطلبات إلى تطوير الأنظمة والتشريعات التي ساعدت الشركات في تقديم خدمات ذات جودة وكفاءة، وتعزيز البنية التحتية الرقمية، ودعم الابتكار في قطاع الخدمات اللوجستية، ما أسهم في تحسين سرعة الاستجابة لطلبات العملاء، ورفع مستوى التنافسية في السوق، كما ساعد تغير سلوك المستهلك وزيادة الاعتماد على التجارة الإلكترونية في تعزيز الطلب على خدمات التوصيل، إلى جانب الاستثمارات المستمرة في تطوير حلول تقنية حديثة في هذا القطاع الحيوي.
ودعت الهيئة العامة للنقل الجميع إلى الإبلاغ عن أي ملاحظات أو شكاوى عبر الرقم الموحد (19929) أو عن طريق حساب العناية بالمستفيدين على منصة التواصل الاجتماعي «إكس» Saudi_Tga أو الموقع الإلكتروني tga.gov.sa.
«النقل»: أكثر من 101 مليون طلب توصيل خلال 90 يوماً
21 يوليو 2025 - 16:39
|
آخر تحديث 21 يوليو 2025 - 16:39
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (الرياض)
The delivery sector in the Kingdom recorded remarkable growth during the second quarter of 2025, with the total number of orders exceeding 101 million across various regions of the Kingdom, reflecting the increasing demand for this sector and the expansion witnessed in the logistics services field, according to an announcement made by the General Transport Authority today.
The Riyadh region topped the rankings with a total of over 45.68 million orders, accounting for 45%, followed by the Makkah region with a total of 21.47 million orders, equivalent to 21%, then the Eastern region with 16.10 million orders, which is 15%. The Madinah region recorded 4.71 million orders, equivalent to 4%, followed by the Asir region with 3.61 million orders, equivalent to 3%, and the Qassim region with 2.93 million orders, equivalent to 2%. The Tabuk region had 1.80 million orders, equivalent to 1.77%, while the Hail region recorded 1.65 million orders, equivalent to 1.64%. The Jazan region had 1.2 million orders, equivalent to 1.22%, the Al-Jouf region recorded 779 thousand orders, equivalent to 0.77%, the Najran region had 666 thousand orders, equivalent to 0.66%, the Northern Borders region recorded 552 thousand orders, equivalent to 0.54%, and finally, the Al-Baha region had 215 thousand orders, equivalent to 0.21%.
This remarkable growth in the delivery sector is attributed to the development of systems and regulations that have helped companies provide high-quality and efficient services, enhance digital infrastructure, and support innovation in the logistics services sector, which has contributed to improving the response speed to customer requests and increasing competitiveness in the market. Additionally, changes in consumer behavior and increased reliance on e-commerce have boosted demand for delivery services, along with ongoing investments in developing modern technological solutions in this vital sector.
The General Transport Authority called on everyone to report any observations or complaints via the unified number (19929) or through the beneficiary care account on the social media platform "X" Saudi_Tga or the website tga.gov.sa.
The Riyadh region topped the rankings with a total of over 45.68 million orders, accounting for 45%, followed by the Makkah region with a total of 21.47 million orders, equivalent to 21%, then the Eastern region with 16.10 million orders, which is 15%. The Madinah region recorded 4.71 million orders, equivalent to 4%, followed by the Asir region with 3.61 million orders, equivalent to 3%, and the Qassim region with 2.93 million orders, equivalent to 2%. The Tabuk region had 1.80 million orders, equivalent to 1.77%, while the Hail region recorded 1.65 million orders, equivalent to 1.64%. The Jazan region had 1.2 million orders, equivalent to 1.22%, the Al-Jouf region recorded 779 thousand orders, equivalent to 0.77%, the Najran region had 666 thousand orders, equivalent to 0.66%, the Northern Borders region recorded 552 thousand orders, equivalent to 0.54%, and finally, the Al-Baha region had 215 thousand orders, equivalent to 0.21%.
This remarkable growth in the delivery sector is attributed to the development of systems and regulations that have helped companies provide high-quality and efficient services, enhance digital infrastructure, and support innovation in the logistics services sector, which has contributed to improving the response speed to customer requests and increasing competitiveness in the market. Additionally, changes in consumer behavior and increased reliance on e-commerce have boosted demand for delivery services, along with ongoing investments in developing modern technological solutions in this vital sector.
The General Transport Authority called on everyone to report any observations or complaints via the unified number (19929) or through the beneficiary care account on the social media platform "X" Saudi_Tga or the website tga.gov.sa.