سجل قطاع نشاط الطلبات في المملكة نموّا ملحوظا خلال الربع الثالث من 2025، إذ تجاوز إجمالي عدد الطلبات المنفذة 103 ملايين عملية طلب على مستوى مناطق المملكة، بارتفاع بلغ 40% مقارنة بالربع المماثل من 2024، ما يعكس النمو المتواصل في خدمات توصيل الطرود وارتفاع الطلب على التجارة الإلكترونية والخدمات اللوجستية في المملكة، وفق ما أعلنته الهيئة العامة للنقل عبر نشرة إحصائية اليوم.
جودة الخدمات
ويعود هذا النمو الملحوظ الذي يشهده قطاع توصيل الطلبات إلى عدد من العوامل، أبرزها تطوير الأنظمة والتشريعات التي مكّنت الشركات من رفع جودة خدماتها وكفاءتها التشغيلية، إلى جانب تعزيز البنية التحتية الرقمية ودعم الابتكار في مجالات الخدمات اللوجستية.
كما أسهمت التحولات في سلوك المستهلكين والاعتماد المتزايد على التجارة الإلكترونية في رفع حجم الطلب على خدمات التوصيل، إضافة إلى الاستثمارات في الحلول التقنية الحديثة التي عززت سرعة الاستجابة ورفعت مستوى التنافسية داخل السوق.
الرياض تتصدر
ووفقا للبيانات الإحصائية الصادرة عن الهيئة، جاءت منطقة الرياض في الصدارة من حيث نسبة الطلبات المنفذة، بتسجيلها 42.96% تلتها منطقة مكة المكرمة بنسبة 22.42%، ثم المنطقة الشرقية بنسبة 15.77%.
إلى ذلك بلغت نسبة الطلبات في منطقة المدينة المنورة 4.91%، بينما سجلت منطقة عسير نسبة 4.07%، ووصلت النسبة في منطقة القصيم نحو 2.82%، ثم منطقة تبوك بنسبة 1.84%، ومنطقة حائل بنسبة 1.73%، ومنطقة جازان بنسبة 1.18%، وجاءت بعدها منطقة الجوف مسجلة نسبة 0.74%، تلتها منطقة نجران بنسبة 0.69%، ومنطقة الحدود الشمالية بنسبة 0.55%، وأخيرا منطقة الباحة بنسبة 0.27%.
The orders sector in the Kingdom recorded significant growth during the third quarter of 2025, as the total number of executed orders exceeded 103 million requests across the regions of the Kingdom, with an increase of 40% compared to the same quarter of 2024. This reflects the continuous growth in parcel delivery services and the rising demand for e-commerce and logistics services in the Kingdom, according to the General Transport Authority's statistical bulletin released today.
Quality of Services
This remarkable growth in the delivery sector is attributed to several factors, most notably the development of systems and regulations that have enabled companies to enhance the quality of their services and operational efficiency, alongside the strengthening of digital infrastructure and support for innovation in logistics services.
Consumer behavior shifts and the increasing reliance on e-commerce have also contributed to the rise in demand for delivery services, in addition to investments in modern technological solutions that have improved response speed and increased competitiveness within the market.
Riyadh Leads
According to the statistical data released by the authority, the Riyadh region topped the list in terms of the percentage of executed orders, recording 42.96%, followed by the Makkah region with 22.42%, and then the Eastern region with 15.77%.
Additionally, the percentage of orders in the Medina region reached 4.91%, while the Asir region recorded 4.07%. The percentage in the Qassim region was about 2.82%, followed by the Tabuk region with 1.84%, the Hail region with 1.73%, and the Jazan region with 1.18%. The Al-Jouf region came next with a percentage of 0.74%, followed by the Najran region with 0.69%, the Northern Borders region with 0.55%, and finally the Al-Baha region with 0.27%.