ارتفعت أسعار شحن النفط عبر الطرق البحرية القادمة من الشرق الأوسط بشكل حاد، بعدما أوقف بعض مالكي ومديري الناقلات مؤقتًا عرض سفنهم، لتقييم مخاطر الصراع بين إيران وإسرائيل.
وأظهر تقرير لـ«بلومبيرغ»، عن وسطاء ومستأجري السفن، ارتفاع أسعار ناقلات النفط العملاقة المُبحرة من الشرق الأوسط إلى شرق آسيا بنسبة تقارب 60% في أقل من أسبوع، في ظل ندرة العروض المتاحة من قبل مالكي السفن، رغم محاولات المصدرين حجز ناقلات.
وحسب بيانات بورصة البلطيق والتي تقع في لندن وتعتبر مركزاً رئيسياً لتقييم تكاليف النقل البحري بلغت تكلفة استئجار ناقلات النفط نحو 46 ألف دولار يوميًا أمس (الإثنين)، بزيادة تتجاوز 12 ألف دولار عن الجلسة السابقة، وهي أكبر قفزة يومية منذ شهر فبراير من العام الماضي.
وارتفع السعر القياسي لاستئجار ناقلة نفط عملاقة قادرة على حمل مليوني برميل من الشرق الأوسط إلى الصين، من نحو 44 نقطة الخميس الماضي إلى 71 نقطة على مؤشر «وورلد سكيل» والذي يحدد تكلفة شحن النفط عالميًا.
60 % ارتفاع أسعار شحن النفط في الشرق الأوسط
17 يونيو 2025 - 14:55
|
آخر تحديث 17 يونيو 2025 - 14:55
بعض مالكي ومديري الناقلات أوقفوا عرض سفنهم مؤقتا (متداولة)
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (جدة) okaz_online@
The shipping prices for oil via maritime routes from the Middle East have sharply increased, after some tanker owners and operators temporarily halted the availability of their ships to assess the risks of the conflict between Iran and Israel.
A report by "Bloomberg," based on brokers and charterers, showed that the prices for supertankers sailing from the Middle East to East Asia rose by nearly 60% in less than a week, amid a scarcity of available offers from ship owners, despite exporters' attempts to book tankers.
According to data from the Baltic Exchange, which is located in London and is a major center for assessing maritime transport costs, the cost of chartering oil tankers reached about $46,000 per day yesterday (Monday), an increase of more than $12,000 from the previous session, marking the largest daily jump since February of last year.
The benchmark price for chartering a supertanker capable of carrying two million barrels from the Middle East to China rose from about 44 points last Thursday to 71 points on the "World Scale" index, which determines global oil shipping costs.
A report by "Bloomberg," based on brokers and charterers, showed that the prices for supertankers sailing from the Middle East to East Asia rose by nearly 60% in less than a week, amid a scarcity of available offers from ship owners, despite exporters' attempts to book tankers.
According to data from the Baltic Exchange, which is located in London and is a major center for assessing maritime transport costs, the cost of chartering oil tankers reached about $46,000 per day yesterday (Monday), an increase of more than $12,000 from the previous session, marking the largest daily jump since February of last year.
The benchmark price for chartering a supertanker capable of carrying two million barrels from the Middle East to China rose from about 44 points last Thursday to 71 points on the "World Scale" index, which determines global oil shipping costs.