رغم ارتفاع عدد المسافرين في المطارات الألمانية بنسبة 2.8% في النصف الأول من هذا العام، لا يزال قطاع الطيران التجاري في ألمانيا يعاني من مشكلات، بحسب الاتحاد الألماني للطيران.
وذكر الاتحاد أن إجمالي عدد المسافرين في المطارات الألمانية خلال النصف الأول من هذا العام بلغ 99.4 مليون مسافر، لكنه لا يزال أقل بنسبة 16% تقريباً عن مستوى ما قبل جائحة كورونا الذي سجل في عام 2019. وفي الفترة نفسها من العام الماضي، ارتفع عدد المسافرين بنسبة 10%.
وأشار رئيس الاتحاد الرئيس التنفيذي لشركة «يورو وينغز» للطيران ينس بيشوف إلى أن ألمانيا متأخرة في ذلك عن الدول الأوروبية الأخرى، عازياً ذلك إلى ارتفاع الضرائب والرسوم، وقال: «العواقب واضحة في كل مطار تقريباً في ألمانيا، وشركات الطيران تسحب طائراتها من الخدمة وتنشرها في دول أوروبية أخرى بتكاليف أكثر تنافسية».
ووفقاً لحسابات الاتحاد، نقلت شركات طيران منخفضة التكلفة، مثل «رايان إير»، و«إيزي جيت»، نحو طائرة من بين كل 3 طائرات كانت متمركزة سابقاً في ألمانيا إلى خارج البلاد منذ عام 2019. ومن أصل 190 طائرة، لم يتبق من أسطولها في ألمانيا سوى 130 طائرة.
وذكر الاتحاد أن هذا لا يقلل من الربط الدولي لألمانيا فحسب، بل يسبب أيضاً خسائر اقتصادية بالمليارات. وأوضح الاتحاد أن كل طائرة تقوم برحلات متوسطة المدى تدعم نحو 170 وظيفة، وتساهم بنحو 70 مليون يورو في الناتج المحلي الإجمالي للبلاد.
ولتحقيق مسار أوروبي نموذجي، قال بيشوف: «يجب خفض الرسوم الحكومية البالغة نحو 35 يورو لكل راكب إلى النصف». وأضاف: «خطة الحكومة الألمانية لخفض ضريبة الطيران في عام 2026، التي تخلت عنها، كانت سترسل إشارة مهمة لشركات الطيران».
ألمانيا: عدد المسافرين جواً أدنى 16% من مستويات ما قبل «كورونا»
11 أغسطس 2025 - 17:59
|
آخر تحديث 11 أغسطس 2025 - 17:59
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (برلين)
Despite a 2.8% increase in the number of travelers at German airports in the first half of this year, the commercial aviation sector in Germany continues to face challenges, according to the German Aviation Association.
The association reported that the total number of travelers at German airports during the first half of this year reached 99.4 million passengers, but this is still approximately 16% lower than pre-COVID-19 levels recorded in 2019. In the same period last year, the number of travelers increased by 10%.
The association's president and CEO of "Eurowings," Jens Bischof, pointed out that Germany is lagging behind other European countries in this regard, attributing it to high taxes and fees. He stated, "The consequences are evident in almost every airport in Germany, and airlines are pulling their aircraft out of service and deploying them in other European countries with more competitive costs."
According to the association's calculations, low-cost airlines, such as "Ryanair" and "EasyJet," have moved about one in every three aircraft that were previously stationed in Germany out of the country since 2019. Out of 190 aircraft, only 130 remain in their fleet in Germany.
The association noted that this not only reduces Germany's international connectivity but also causes billions in economic losses. The association explained that each aircraft operating medium-haul flights supports about 170 jobs and contributes approximately 70 million euros to the country's GDP.
To achieve a model European pathway, Bischof stated, "Government fees of around 35 euros per passenger must be halved." He added, "The German government's plan to reduce the aviation tax in 2026, which has been abandoned, would have sent an important signal to airlines."
The association reported that the total number of travelers at German airports during the first half of this year reached 99.4 million passengers, but this is still approximately 16% lower than pre-COVID-19 levels recorded in 2019. In the same period last year, the number of travelers increased by 10%.
The association's president and CEO of "Eurowings," Jens Bischof, pointed out that Germany is lagging behind other European countries in this regard, attributing it to high taxes and fees. He stated, "The consequences are evident in almost every airport in Germany, and airlines are pulling their aircraft out of service and deploying them in other European countries with more competitive costs."
According to the association's calculations, low-cost airlines, such as "Ryanair" and "EasyJet," have moved about one in every three aircraft that were previously stationed in Germany out of the country since 2019. Out of 190 aircraft, only 130 remain in their fleet in Germany.
The association noted that this not only reduces Germany's international connectivity but also causes billions in economic losses. The association explained that each aircraft operating medium-haul flights supports about 170 jobs and contributes approximately 70 million euros to the country's GDP.
To achieve a model European pathway, Bischof stated, "Government fees of around 35 euros per passenger must be halved." He added, "The German government's plan to reduce the aviation tax in 2026, which has been abandoned, would have sent an important signal to airlines."