تتسبب الرسوم الجمركية التي فرضها الرئيس الأمريكي دونالد ترمب، إحداث تأثير سلبي على قطاع الشوكولاتة، فبدلا من تعزيز الصناعة المحلية، أدت الرسوم إلى زيادة تكاليف استيراد الكاكاو باهظ الثمن وقللت من تنافسية المصانع الأمريكية مقارنة بالمنافسين في كندا والمكسيك، وفقًا لتصريحات 11 من قادة الصناعة وخبراء التجارة، تحدثوا لوكالة «رويترز».
وبموجب اتفاقية التجارة الحرة بين الولايات المتحدة والمكسيك وكندا (USMCA)، التي أكدت إدارة ترمب استمرارها، يمكن لكندا والمكسيك تصدير الشوكولاتة إلى الولايات المتحدة دون رسوم جمركية، بغض النظر عن مصدر الكاكاو.
كندا، بدورها لا تفرض رسومًا على استيراد الكاكاو الخام أو شبه المصنع، بينما تنتج المكسيك حبوب الكاكاو محليًا، مما يتيح للمصانع في هذين البلدين إنتاج الشوكولاتة بتكلفة أقل مقارنة بالمصانع الأمريكية التي تواجه الآن رسومًا تراوح بين 10-25% على مستلزمات الكاكاو، وقد ترتفع إلى 35% اعتبارًا من الأول من أغسطس.
أفادت شركة «هيرشي»، أكبر منتج للشوكولاتة في الولايات المتحدة، أنها قد تواجه تكاليف رسوم جمركية تصل إلى 100 مليون دولار في الربعين الثالث والرابع إذا استمرت الرسوم.
وفي الوقت نفسه، تواجه شركات أصغر مثل «تازا شوكولاتة» في ماساتشوستس، التي تعتمد على الكاكاو المستورد، ضغوطًا مالية كبيرة، فقد دفعت الشركة 24,124 دولارًا كرسوم جمركية على حاوية كاكاو من هايتي، وتتوقع دفع أكثر من 30,000 دولار على حاوية قادمة من جمهورية الدومينيكان، وفقًا لمؤسس الشركة أليكس ويتمور.
قال ويتمور: بالنسبة لشركة بحجمنا، هذه الرسوم تمحو هامش الربح. نفكر الآن في إيجاد حلول أكثر فعالية من حيث التكلفة للمستهلكين، ونظرًا للتكاليف الباهظة لنقل الإنتاج إلى كندا، قرر ويتمور البقاء في الولايات المتحدة على أمل أن تتغير السياسات، مضيفًا: الوضع الحالي غير مستقر، لذا نحن نترقب ونأمل أن يمر هذا التحدي.
وتشير بيانات الجمارك، بحسب «رويترز»، إلى أن صادرات الشوكولاتة الكندية إلى الولايات المتحدة زادت بنسبة 10% في الأشهر الخمسة الأولى من 2025، مما يعكس استفادة بعض الشركات الكندية والمكسيكية من الرسوم الأمريكية.
وتستفيد شركات مثل «باري كاليبو»، التي تمتلك مصانع في كندا والمكسيك، من هذا الوضع، حيث يمكنها تصدير الشوكولاتة دون رسوم إضافية إلى السوق الأمريكية.
وفي ظل ارتفاع أسعار الكاكاو عالميًا بسبب سوء الأحوال الجوية والأمراض في ساحل العاج وغانا، تواجه شركات الشوكولاتة الأمريكية ضغوطًا إضافية، فقد رفعت «هيرشي» أسعار منتجاتها بنسبة مزدوجة الأرقام، بينما زادت «تازا »أسعار الجملة بنسبة 10%، وارتفع سعر ألواح الشوكولاتة على موقعها الإلكتروني من 5.99 دولار إلى 6.99 دولار.
وتسعى «هيرشي» للحصول على إعفاءات جمركية على الكاكاو من الحكومة الأمريكية، بينما تستثمر شركة «مارس» 2 مليار دولار في تصنيع الشوكولاتة محليًا.
وفي المكسيك، أشار باولو كوادريني، مدير عام جمعية الشوكولاتة والحلويات المكسيكية، إلى أن الرسوم الأمريكية تخلق فرصًا جديدة للشركات المكسيكية، حيث تزداد طلبات التصنيع من الشركات الأمريكية.
ويُعد سوق الشوكولاتة الأمريكي، الذي يتراوح حجمه بين 25-30 مليار دولار، هدفًا رئيسيًا، حيث تستحوذ كندا على 10% من الواردات والمكسيك على 2.5%.
The tariffs imposed by U.S. President Donald Trump are causing a negative impact on the chocolate sector. Instead of boosting the local industry, the tariffs have increased the costs of importing expensive cocoa and reduced the competitiveness of American factories compared to competitors in Canada and Mexico, according to statements from 11 industry leaders and trade experts who spoke to Reuters.
Under the United States-Mexico-Canada Agreement (USMCA), which the Trump administration confirmed would continue, Canada and Mexico can export chocolate to the United States duty-free, regardless of the source of the cocoa.
Canada, for its part, does not impose tariffs on the import of raw or semi-processed cocoa, while Mexico produces cocoa beans locally, allowing factories in these two countries to produce chocolate at a lower cost compared to American factories, which now face tariffs ranging from 10-25% on cocoa supplies, which could rise to 35% starting August 1.
The Hershey Company, the largest chocolate producer in the United States, reported that it could face tariff costs of up to $100 million in the third and fourth quarters if the tariffs continue.
Meanwhile, smaller companies like Taza Chocolate in Massachusetts, which rely on imported cocoa, are facing significant financial pressures. The company paid $24,124 in tariffs on a container of cocoa from Haiti and expects to pay more than $30,000 on a container coming from the Dominican Republic, according to the company's founder, Alex Whitmore.
Whitmore said: "For a company our size, these tariffs wipe out our profit margin. We are now thinking about finding more cost-effective solutions for consumers, and due to the high costs of moving production to Canada, I decided to stay in the United States in hopes that policies will change," adding: "The current situation is unstable, so we are watching and hoping to get through this challenge."
Customs data, according to Reuters, indicates that Canadian chocolate exports to the United States increased by 10% in the first five months of 2025, reflecting the benefits some Canadian and Mexican companies are gaining from the U.S. tariffs.
Companies like Barry Callebaut, which has factories in Canada and Mexico, are benefiting from this situation, as they can export chocolate to the U.S. market without additional tariffs.
With global cocoa prices rising due to adverse weather conditions and diseases in Ivory Coast and Ghana, American chocolate companies are facing additional pressures. Hershey has raised its product prices by double digits, while Taza has increased wholesale prices by 10%, and the price of chocolate bars on its website has risen from $5.99 to $6.99.
Hershey is seeking tariff exemptions on cocoa from the U.S. government, while Mars is investing $2 billion in domestic chocolate manufacturing.
In Mexico, Paulo Quadri, the director general of the Mexican Chocolate and Confectionery Association, noted that U.S. tariffs are creating new opportunities for Mexican companies, as manufacturing requests from American companies are increasing.
The U.S. chocolate market, which ranges from $25-30 billion, is a key target, with Canada accounting for 10% of imports and Mexico for 2.5%.