كشف تقرير جديد من شركة «كوكس أوتوموتيف» أن السيارات الكهربائية فقدت أكثر من نصف قيمتها خلال عامين فقط، إذ احتفظت السيارة الكهربائية بعمر 24 شهراً في أبريل الماضي بـ47% فقط من قيمتها الأصلية، مقارنة بـ83% قبل عامين.
بحسب موقع mail online، يُعزى هذا الانخفاض السريع إلى تخفيضات كبيرة تقدمها الشركات المصنعة لتلبية الحصص الإلزامية لمبيعات السيارات الكهربائية التي فرضتها الحكومة البريطانية، مما يجعل السيارات الجديدة أكثر جاذبية من المستعملة، ويؤدي إلى انهيار أسعار السوق الثانوية.
وفقاً لتشريع «تفويض المركبات الخالية من الانبعاثات ZEV» المعمول به في بريطانيا منذ يناير الماضي، يتعين على الشركات زيادة مبيعات السيارات الكهربائية سنوياً حتى 2035، مع حصص تبدأ من 22% في 2024 وتصل إلى 80% بحلول 2030، كما أن عدم الالتزام بهذه الحصص يعرض الشركات لغرامات تصل إلى 12 ألف جنيه إسترليني لكل سيارة دون الحد الأدنى.
ولتحقيق هذه الأهداف، خسرت الشركات 4 مليارات جنيه إسترليني بسبب التخفيضات، وهو ما وصفه مايك هاوز، رئيس جمعية مصنعي وتجار السيارات، بأنه غير مستدام.
وأدى فرض ضريبة السيارات على أصحاب الكهربائيات لأول مرة منذ أبريل إلى تراجع الطلب، مما دفع شركات مثل فوكسهول وأبارث إلى خفض أسعار طرازاتها؛ لتجنب ضريبة السيارات الفاخرة التي ستُطبق على السيارات الكهربائية التي تزيد على 40 ألف جنيه إسترليني ابتداءً من العام القادم.
كما أثرت زيادة المعروض من الطرازات الجديدة، خصوصاً من الصين، وتطور تقنيات البطاريات على قيمة السيارات القديمة.
في المقابل، تُظهر السيارات الكهربائية المستعملة بعمر 3 إلى 5 سنوات أداءً أفضل، إذ انخفضت قيمتها بنسبة 15% فقط؛ لأنها تستهدف شريحة مختلفة من السائقين.
وحذّر فيليب نوثارد، مدير الأبحاث في كوكس أوتوموتيف أوروبا، من أن التخفيضات الكبيرة على السيارات الجديدة تقلل من جاذبية المستعملة، مما يتطلب دعماً أكبر لسوق السيارات الكهربائية المستعملة للحد من انخفاض القيمة.
استجابة لضغوط السوق، أعلن رئيس الوزراء كير ستارمر تعديلاتٍ على تفويض ZEV لدعم الشركات المصنعة، كما كشفت رسالة مسربة من وزيرة النقل ليليان غرينوود عن دراسة إلغاء ضريبة السيارات الفاخرة المعروفة بـ«ضريبة تسلا» لتعزيز الطلب على السيارات الكهربائية.
A new report from Cox Automotive has revealed that electric cars have lost more than half of their value in just two years, as the electric vehicle that was 24 months old in April retained only 47% of its original value, compared to 83% two years ago.
According to mail online, this rapid decline is attributed to significant discounts offered by manufacturers to meet the mandatory quotas for electric vehicle sales imposed by the UK government, making new cars more attractive than used ones, leading to a collapse in secondary market prices.
Under the "Zero Emission Vehicle ZEV" legislation in effect in the UK since January, companies must increase electric vehicle sales annually until 2035, with quotas starting at 22% in 2024 and reaching 80% by 2030. Failure to comply with these quotas exposes companies to fines of up to £12,000 for each vehicle below the minimum.
To achieve these targets, companies have lost £4 billion due to discounts, which Mike Hawes, chief executive of the Society of Motor Manufacturers and Traders, described as unsustainable.
The introduction of a car tax on electric vehicle owners for the first time since April has led to a decline in demand, prompting companies like Vauxhall and Abarth to cut prices on their models to avoid the luxury car tax that will be applied to electric cars exceeding £40,000 starting next year.
The increase in the supply of new models, particularly from China, and advancements in battery technologies have also impacted the value of older cars.
In contrast, used electric cars aged 3 to 5 years show better performance, with their values decreasing by only 15%, as they target a different segment of drivers.
Philip Nothard, director of research at Cox Automotive Europe, warned that significant discounts on new cars reduce the attractiveness of used ones, necessitating greater support for the used electric vehicle market to mitigate value depreciation.
In response to market pressures, Prime Minister Keir Starmer announced amendments to the ZEV mandate to support manufacturers, and a leaked message from Transport Secretary Lilian Greenwood revealed a study on abolishing the luxury car tax known as the "Tesla Tax" to boost demand for electric vehicles.