توفي جو كاروف، مصمم الجرافيك الذي تضمنت إبداعاته الأيقونية شعار مسدس جيمس بوند الشهير 007، وملصقات فيلمي «West Side Story» و«A Hard Day’s Night»، وتصميمات طباعية لفيلمي «Last Tango in Paris» و« Last Tango in Paris» و«Rollerball»، مساء أمس عن عمر يناهز 103 أعوام.
وأعلن أبنا الراجل جو كاروف، بيتر ومايكل كاروف، لصحيفة «نيويورك تايمز»، أن والدهما توفي قبل يوم واحد من عيد ميلاده الـ104، الذي يحل اليوم، وجاءت وفاته في منزله في مانهاتن.
عمل جو كاروف على تصميم العديد الملصقات الخاصة بالأفلام، تضمنت مجموعة ملصقاته ملصقاتٍ لنحو 12 فيلمًا من أفلام وودي آلن وغيرهم من أبرز نجوم هوليوود، وفي أول عمل سينمائي له عيّنه ديفيد تشاسمان، المدير التنفيذي لشركة يونايتد آرتيستس، لتصميم ملصق فيلم «West Side Story»، ثم طلب منه تصميم ترويسة إعلان دعائي مرتبط بأول أفلام جيمس بوند.
في عام 1962، ابتكر شعار «007» المدمج بالمسدس لفيلم جيمس بوند الأول «Dr. No»، مقابل 300 دولار فقط دون أي نسبه أو حقوق مستقبلية، رغم أن الشعار ظلّ هوية العلامة حتى اليوم، إذ لم يتوقع أحد أن هذا الشعار سيصبح علامة تجارية خالدة تُستخدم عبر ستة عقود وأكثر، مع أكثر من 25 فيلمًا رسميًا لجيمس بوند.
وتحدث كاروف عن الأمر في حوار سابق في عام 2021، قائلا: «قال لي أحتاج إلى شيء زخرفي صغير في الأعلى، وكنت أعرف أن لقب بوند هو 007، وعندما كتبتُ جذع الرقم 7، فكرتُ: يبدو لي هذا كمقبض مسدس. كان الأمر عفويًا للغاية، دون أي جهد، لقد كان عملاً إبداعيًا فوريًا».
استلهم كاروف تصميمه من مسدس إيان فليمنج المفضل، وحصل على 300 دولار أمريكي مقابل عمله، وهو الأجر السائد لمثل هذه المهمة، على حد قوله، ورغم أن الشعار، وإن خضع لتعديلات طفيفة، ظهر في كل أفلام بوند وعلى ملايين المنتجات، إلا أنه لم يحصل على أي عوائد مادية أو حقوق ملكية، مع ذلك قال إن تصميم الشعار جلب له الكثير من الأعمال، قائلا: «كان بمثابة دعاية صغيرة لي».
Joe Caroff, the graphic designer whose iconic creations included the famous James Bond 007 gun logo, and posters for the films "West Side Story" and "A Hard Day’s Night," as well as print designs for the films "Last Tango in Paris" and "Rollerball," passed away last night at the age of 103.
His sons, Peter and Michael Caroff, announced to the New York Times that their father died just one day before his 104th birthday, which is today, and his death occurred at his home in Manhattan.
Joe Caroff worked on designing numerous movie posters, including a collection of posters for about 12 films featuring Woody Allen and other major Hollywood stars. In his first film project, he was hired by David Chasman, the executive director of United Artists, to design the poster for "West Side Story," and was then asked to create a header for an advertisement related to the first James Bond film.
In 1962, he created the integrated "007" logo with the gun for the first James Bond film "Dr. No," for just $300 with no royalties or future rights, even though the logo has remained the brand's identity to this day. No one expected that this logo would become a timeless trademark used over six decades and more, with more than 25 official James Bond films.
Caroff spoke about the matter in a previous interview in 2021, saying: "He told me I need something decorative at the top, and I knew that Bond's title was 007. When I wrote the stem of the number 7, I thought: this looks to me like a gun handle. It was very spontaneous, without any effort; it was an instant creative act."
Caroff drew inspiration for his design from Ian Fleming's favorite gun and received $300 for his work, which he said was the standard fee for such a task. Although the logo, despite undergoing minor modifications, appeared in all Bond films and on millions of products, he did not receive any financial returns or royalties. Nevertheless, he said that designing the logo brought him a lot of work, stating: "It was like a little advertisement for me."